Bedrijven vertrouwen onterecht op hun back-up procedure, zo meent distributeur Portland Europe. Het bedrijf biedt tips voor betere voorbereiding op calamiteiten.
Vrijwel alle organisaties krijgen weleens te maken met een hardware- of menselijke fout waardoor zij zijn aangewezen op de back-up van hun bedrijfsgegevens, aldus Portland. De IT-infrastructuur van ondernemingen wordt echter steeds complexer, waardoor de traditionele benadering van back-up niet meer volstaat. Er wordt steeds vaker gewerkt met een mix van virtuele systemen, verschillende databases en instellingen die onderling verbonden zijn. Om de individuele bestanden en de systemen tijdig te kunnen herstellen, is er meer nodig dan een back-up van de gegevens. Portland Europe adviseert organisaties om een procedure op te stellen voor zowel back-up als herstel van bedrijfskritische systemen. Door deze procedures regelmatig te testen, wordt voorkomen dat de organisatie voor verrassingen komt te staan wanneer zich een incident voordoet.
Automatisering is een cruciaal onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. Dit betekent dat wanneer de systemen lange tijd buiten werking zijn de schade behoorlijk kan oplopen. De productie komt stil te liggen, leveringen worden vertraagd, afspraken met de klant kunnen niet worden nageleefd en het imago van de onderneming kan worden geschaad. Uiteraard zijn deze risico’s nooit volledig uit te sluiten, maar zij kunnen wel worden beperkt. Voor het ontwikkelen van een veilige back-up en herstelprocedure, moeten de volgende vragen regelmatig worden doorgenomen:
1. Wat is de impact die het uitvallen van systemen heeft op de bedrijfsprocessen?
2. Hoe wordt er omgegaan met back-up en gedeeltelijk of volledig herstel?
3. Kan de huidige back-up voorziening een geautomatiseerd systeemherstel uitvoeren?
4. Bent u tevreden over de snelheid van het systeemherstel?
5. Als de hardware het begeeft, kunt u dan vlot herstellen naar een andere machine?
6. Hoe migreert u systemen tussen fysieke en virtuele omgevingen?
7. Hebt u overwogen om datadeduplicatie in uw infrastructuur in te zetten om opslagcapaciteit en -kosten te beperken?
8. Kunt u het back-up en herstelproces centraal beheren?
9. Hoe beheert u de back-up en het herstel voor remote gebruikers?
10. Hoe krijgt u managementinformatie vanuit uw back-up en herstelprocessen om op basis daarvan operationele beslissingen te kunnen nemen?
"Net als bij andere veiligheidsmaatregelen, zoals brandpreventie of EHBO, is het bij back-up en systeemherstel noodzakelijk om regelmatig te evalueren of de juiste acties zijn ondernomen of dat de procedures moeten worden aangescherpt", stelt Kim van Brugge, directeur van Portland Europe. "Alleen met een goede voorbereiding kan de schade worden beperkt. Helaas komen de meeste organisaties hier pas achter als het eigenlijk al te laat is. Automatisering is te belangrijk geworden om dergelijke risico’s mee te lopen."