Medewerkers van ict-dienstverlener Logica krijgen per 1 juli 2010 geen jaarlijkse salarisverhoging. De dienstverlener heeft de jaarlijkse salarisronde uitgesteld tot 1 oktober 2010. Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal.
De medewerkers van de automatiseerder zijn dinsdag 6 juli ingelicht over het besluit van het managementteam. ‘Het Nederlandse managementteam heeft besloten de salarisronde per 1 juli geen doorgang te laten vinden. Dit betekent nog niet dat in 2010 in het geheel geen salarisronde zal plaatsvinden. Vastgesteld is dat we in het najaar opnieuw zullen bezien of en zo ja op welke wijze er alsnog een salarisronde zal kunnen worden doorgevoerd', aldus de interne memo.
Intern wordt getwijfeld of de salarisronde in het najaar wel doorgaat, schrijven anonieme Logica-medewerkers aan de redactie van Computable. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf er naar streeft om per 1 oktober 2010 wel de jaarlijkse salarisverhoging door te voeren. Ook naar de medewerkers wordt in een interne nieuwsflits hierover nog wat duidelijkheid gegeven: 'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. Weliswaar is dit dan een uitstel van drie maanden, maar dus geen afstel.'
Volgens anonieme bronnen zou de dienstverlener op deze manier een begrotingstekort van twee miljoen proberen te dichten. Ook zouden slechtlopende projecten een reden zijn voor het uitstellen van de salarisverhogingen. De woordvoerder wil hier geen commentaar op geven. ‘Het managementteam vindt de economische situatie te wankel om nu een salarisronde door te voeren.'
Maatregelen
De vertraging van de salarisronde geldt alleen voor Nederland. ‘Dit soort maatregelen worden per land geregeld', aldus de woordvoerder.
Het gaat al een tijd niet goed met de Benelux-organisatie. In het eerste kwartaal van 2010 daalde de omzet van de landenvestiging met 2 procent naar 939 miljoen pond (ruim 1,1 miljard euro). Meer dan elders is de markt in de Benelux afhankelijk van kortlopende opdrachten. De Nederlandse organisatie, veruit het grootste onderdeel binnen de Benelux, heeft relatief veel klanten in de financiële sector en in de industrie. Over het jaar 2009 was deze regio de enige waar het bedrijf rode cijfers schreef.
Het is wel duidelijk. Logica is een zinkend schip. Bij Atos is het niet veel beter. Daar zijn al zoveel mensen weggegaan dat pas afgestudeerden meteen op zware klussen worden gezet. Leuk voor Atos, maar slecht voor de klant en fustrerend voor diegene die werk moet doen waarvoor hij niet capabel is en keihard moet werken.
@ Logicana
je krijgt geld voor de zorgverzekering, maar die betaal je dan ook meteen … heb je nooit je loonstrook bekeken, er staat ook een “-” onderaan je netto ontvangen bedrag, en als je je auto inlevert (dus geen leaseauto hebt) is het ook niet zo dat je opeens 720 bruto meer verdient. onkostenvergoeding kent elk bedrijf dus dat is ook niet zo bijzonder.
Bovendien hanteren andere bedrijven veel betere arbeidsvoorwaarden, primair als secundair. Maar waar het hier om gaat is de principe dat wij als werknemers en mensen niet meer gewaardeerd worden. En dat is Logica nu aan het worden, een uitzendbureau en niet meer dan dat, je kan dan inderdaad beter ZZP’er worden oid. men organiseert uitjes voor de directie / management, dure bijeenkomsten, ze proberen een beeld naar buitenwereld te schetsen wat er helemaal niet is. En als je je manager vraagt of hij iets voor je kan doen, dan kan dat natuurlijk nooit.
elk groot ict-bedrijf is hetzelfde, denk maar niet dat Capgemini, Atos Origin of Ordina veel beter zijn, wil je echt snel groeien dan moet je bij een kleiner bedrijf werken, maar daar verwachten ze wel veel meer van je dan bij Logica.
Hier je verhaal neerzetten heeft geen zin. Bundel jullie krachten en laat je verhaal horen waar de mensen zitten, die deze beslissingen nemen.
Dit lijkt net het geroddel van ouders op het schoolplein. Iedereen heeft een mening, maar de mensen, die de beslissingen nemen, krijgen het nooit te horen.
Dit lijkt mij niet bij een professionele cultuur passen. Als jullie serieus genomen willen worden, gedraag je dan volwassen.
@Anoniem: Als mensen hier zo reageren wil dat niet zeggen dat ze niks anders ondernemen. Ik heb o.a. mijn manager, en zijn manager meteen gemaild. De komende dagen heb ik ook met beiden een gesprek. Ik vind het goed dat juist alle kanalen gebruikt worden om de onvrede te uiten. Dat oefent wellicht extra druk uit. Want laten we eerlijk zijn: dit is extreem slechte reclame voor Logica.
@Anoniem 09:19
Denk je serieus dat dat nog niet gebeurd is? Ik geef ’t al maanden aan bij m’n manager, sussende woorden. Nu is de limiet gewoon bereikt en deze laatste vloedgolf heeft de poep-emmer met donderend geraas doen omvallen.
Logicana, 07-07-2010 07:15
Tja die secundaire voorwaarden vallen helemaal in het niet als je nooit een opleiding mag volgen…
Ik heb zelf ook verschillende reacties richting mijn teammanager gegeven naar aanleiding van de mededeling(en) gisteren. Ik weet ook dat mails doorgestuurd worden naar HRM.
Maar nu we het daar toch over hebben. Hoe zijn trouwens de sentimenten in alle vestigingen? Zou men actie bereid zijn? Stel je voor dat er opeens een paar duizend man in Amstelveen op de stoep staan? Je zou daar zelfs de vakbonden bij kunnen betrekken (waar ik trouwens geen lid van ben). Hoe zouden de aandeelhouders reageren als opeens groot in de pers zou staan dat een groot deel van de consultants actief protesteert tegen dit besluit?
Hou er rekening mee dat je manager en ook zijn manager net zo worden geschoffeerd als jij. Er wordt heus wel iets over geroepen richting Amstelveen. Er is echter een structureel communicatief gat tussen middle- en topmanagement. Er wordt geregeerd op basis van kolommen op een spreadsheet. Vraag maar na bij je manager. Worden ze knettergek van.
Dat soort management kun je maar kort volhouden, slechts max een jaar of vier, tot er een cyclische crisis uitbreekt. Daarna wordt de hele toplaag vervangen, al dan niet vrijwillig en begint de cyclus van voor af aan. Bovenin is de horizontaal ingestroomde manager allang niet meer geinteresseerd in het welzijn dan wel de lange termijn toekomst van een bedrijf, maar in korte termijn gewin, zowel zakelijk als prive. Spreadsheetmanagement geeft de tooling voor dit soort pre-industriele Angelsaksische werkwijzes. Het geeft een disconnect met de werkvloer.
Ik ben een groot voorstander van het Rijnlandse model, waar continuiteit en consensus meer aandacht krijgen dan kortetermijn winstbejag.
Let op mijn woorden: binnen vier jaar is het verloop in het NLMT 100% gebleken. En is er geen enkel lid nog verticaal ingestroomd.
Misschien had Logica de boodschap anders moeten brengen, eventueel inclusief maatregelen die de directie zelf persoonlijk voelt.
Aan al die mensen die nu naar de concurrent gaan: dat komt dan mooi uit, want bij die concurrent dreigen er ook velen met ontslag omdat daar dezelfde onvrede heerst; Nederland kampt namelijk met een economische crisis. Dat wordt weer een kostbare operatie, maar zolang we er persoonlijk maar beter van worden, who cares?