Medewerkers van ict-dienstverlener Logica krijgen per 1 juli 2010 geen jaarlijkse salarisverhoging. De dienstverlener heeft de jaarlijkse salarisronde uitgesteld tot 1 oktober 2010. Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal.
De medewerkers van de automatiseerder zijn dinsdag 6 juli ingelicht over het besluit van het managementteam. ‘Het Nederlandse managementteam heeft besloten de salarisronde per 1 juli geen doorgang te laten vinden. Dit betekent nog niet dat in 2010 in het geheel geen salarisronde zal plaatsvinden. Vastgesteld is dat we in het najaar opnieuw zullen bezien of en zo ja op welke wijze er alsnog een salarisronde zal kunnen worden doorgevoerd', aldus de interne memo.
Intern wordt getwijfeld of de salarisronde in het najaar wel doorgaat, schrijven anonieme Logica-medewerkers aan de redactie van Computable. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf er naar streeft om per 1 oktober 2010 wel de jaarlijkse salarisverhoging door te voeren. Ook naar de medewerkers wordt in een interne nieuwsflits hierover nog wat duidelijkheid gegeven: 'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. Weliswaar is dit dan een uitstel van drie maanden, maar dus geen afstel.'
Volgens anonieme bronnen zou de dienstverlener op deze manier een begrotingstekort van twee miljoen proberen te dichten. Ook zouden slechtlopende projecten een reden zijn voor het uitstellen van de salarisverhogingen. De woordvoerder wil hier geen commentaar op geven. ‘Het managementteam vindt de economische situatie te wankel om nu een salarisronde door te voeren.'
Maatregelen
De vertraging van de salarisronde geldt alleen voor Nederland. ‘Dit soort maatregelen worden per land geregeld', aldus de woordvoerder.
Het gaat al een tijd niet goed met de Benelux-organisatie. In het eerste kwartaal van 2010 daalde de omzet van de landenvestiging met 2 procent naar 939 miljoen pond (ruim 1,1 miljard euro). Meer dan elders is de markt in de Benelux afhankelijk van kortlopende opdrachten. De Nederlandse organisatie, veruit het grootste onderdeel binnen de Benelux, heeft relatief veel klanten in de financiële sector en in de industrie. Over het jaar 2009 was deze regio de enige waar het bedrijf rode cijfers schreef.
Hoe hopeloos moet je zijn: NL was altijd stuwer en is nu verworden tot een slaafje van zijn Engelse CEO die weer aan de leiband van een stelletje penny-tellende aandeelhouders zit. In de UK zeggen ze simpelweg tegen NL: “U maakt te weinig winst tov eerdere voorspellingen, dus los het salarisprobleem ook zelf maar op”.
Van hoog tot laag hebben medewerkers glasheldere signalen afgegeven om serieus met de achterblijvende training en beloning om te gaan, maar blijkbaar is de NL board banger voor UK dan voor zijn eigen medewerkers.
@Kieboom, tijdens al die mooie dure kwartaalbijeenkomsten hebben jij en je CxO’s mooie verwachtingen geschapen, maar nooit een oprecht verhaal willen neerzetten. Dan helpt het niet om een 20 miljoen pond kostende schijnshow op te zetten waarbij al met al het logo een net iets hoger puntje heeft, je wel toestaat dat directeuren naar de Ardennen, Disney Parijs of Marrakesh gaan, het ene vriendje na de andere op mooie posten zet en de geruchten over jouw bonussen hardnekkiger worden dan ooit (Atos rendez-vous?).
Iedereen weet dat het niet goed gaat en collega’s willen (of wilden) je graag helpen met het gezond maken van het bedrijf. Maar daarvoor hebben we wel een LEIDER nodig die vanachter zijn gepolijste blog komt, de mouwen opstroopt en gaat werken aan het enige wat Logica echt bezit: MENSEN!!!
Hoe hopeloos moet je zijn: NL was altijd stuwer en is nu verworden tot een slaafje van haar Engelse CEO die weer aan de leiband van een stelletje penny-tellende aandeelhouders zit. In de UK zeggen ze simpelweg tegen NL: “U maakt te weinig winst tov eerdere voorspellingen, dus los het salarisprobleem ook zelf maar op”.
Van hoog tot laag hebben medewerkers glasheldere signalen afgegeven om serieus met de achterblijvende training en beloning om te gaan, maar blijkbaar is de NL board banger voor UK dan voor zijn eigen medewerkers.
@Kieboom, tijdens al die mooie dure kwartaalbijeenkomsten hebben jij en je CxO’s mooie verwachtingen geschapen, maar nooit een oprecht verhaal willen neerzetten. Dan helpt het niet om een 20 miljoen pond kostende schijnshow op te zetten waarbij al met al het logo een net iets hoger puntje heeft, je wel toestaat dat directeuren naar de Ardennen, Disney Parijs of Marrakesh gaan, het ene vriendje na de andere op mooie posten bezet en de geruchten over jouw bonussen hardnekkiger worden dan ooit (Atos rendez vouz?).
Iedereen weet dat het niet goed gaat en collega’s willen (of wilden) je graag helpen met het gezond maken van het bedrijf. Maar daarvoor hebben we wel een LEIDER nodig die vanachter zijn gepolijste blog komt, de mouwen opstroopt en gaat werken aan het enige wat Logica echt bezit: MENSEN!!!
Je weet wat het schoonmaakmiddel heeft gezegd, 3x geen salarisverhoging en je moet het je persoonlijk aantrekken, ik vind persoonlijk dat als je werkgever dat twee keer doet, dat je het zelf moet realiseren …
(Ex-)collega’s,
Mag ik nog even aanhalen: Deze nullijn wordt mede veroorzaakt door de ruim 26 miljoen euro verlies vorig jaar. Volgens de officiële woordvoerder Christoph Linke zijn deze kosten vanwege de reorganisatie. Zonder deze reorganisatie was er ruim 27 miljoen euro winst gemaakt. Bron: http://tinyurl.com/nullijn. Kan iemand uitleggen waar dat geld dan is gebleven?
Als je zo slecht naar je medewerkers luistert, hoe goed luister je dan nog naar je klanten?
let’s be brilliant together as transparant as a diamond, crystal clear, as glass… or plastic…
@ salaris van 2200: Tel er aub voor een eerlijk vergelijk ook even de secundaire arbeidsvoorwaarden bij op…
Zojuist agenda OR ontvangen. Dit wordt gelukkig ook besproken. Natuurlijk is het van de zotten, maar ik neem ze ook de manier van communiceren en de timing kwalijk.
@Logicana: eerlijk vergelijk? Welke secundaire voorwaarden? Je bedoelt die leasebak die 400 euro netto p/m kost en waarin je als medewerker 2 uur heen en 2 uur terug mag zitten voor een hongerloon?
Geef mij een klus zonder auto, maar wel in de buurt.
De manier van communiceren is idd bijzonder dom! Bizar om te zien hoe het hier losbreekt. Veel onderhuids leed! Maar dat mag ook wel gezien de salarissen die genoemd worden. En die ene opleiding in 3 jaar, schande!
@Vele: Doe nou niet zo dom.
Leasevergoeding van > €720,- (incl. benzine!)
Vergoeding zorgverzekering > € 110,-
Onkostenvergoeding van € 91,-
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat ik onderbetaald wordt, maar hier komen ook niet-Logicanen en je geeft (volgens mij heel bewust) het beeld dat het zo duizend euro’s scheelt met andere werkgevers. Ja, mijn buurvrouw verdient zo’n € 800,- meer per maand, ook in de ICT, maar onder de streep kom ik toch beter uit.
Als jij € 400,- p/m netto betaalt voor je leasebak, heb je ergens verkeerde keuzes gemaakt.
Voor mijn leasebak betaal ik minder dan ik kwijt zou zijn aan benzine voor privégebruik alleen al.
Neem dat óók mee in je plaatje als je ergens anders gaat solliciteren (wat je vást gaat doen): Geen leaseauto betekent zelf benzine betalen. (In ieder geval voor privégebruik).
Dit is vooral het gevolg van het korte-termijn Angelsaksische management: verder dan 2-3 maanden wordt niet vooruit gekeken. Men goochelt met cijfers die we elke maand in de anticipated billing invullen. Als die een keer opeens niet blijkt te kloppen (bv. in mei, door duidenden ad-hoc opgenomen verlofdagen wegens goed weer), krijgen wij, de medewerkers, er van langs, omdat we zogezegd de AB niet goed ingevuld hebben. Dan zijn wij niet schuld, maar het management! Als je mondiale management gebaseerd is op losjes ingevulde voorgenomen werkuren, voor slechts drie maanden, dan kan ieder weldenkend persoon voorspellen dat dat fout gaat.
Eigenlijk heel jammer, dit soort excessen. Want ik werk best graag bij Logica. Leuke collega’s, prima manager, leuke opdracht in de regio. Jammer dat ze zo kortzichtig op de centen sturen. Een schouderklopje is uiteraard erg belangrijk, want geld is niet alles. Maar beloning is ook een vorm van waardering, en op dat gebied waardeert Logica zijn medewerkers erg slecht. En dan wordt de beloning opeens wél belangrijk.
@Vele: als jij 400 euro netto per maand aan de leaseauto kwijt bent, dan heb je een dure auto. Ik rij een ruime gezinsauto voor netto 200 euro per maand.