Medewerkers van ict-dienstverlener Logica krijgen per 1 juli 2010 geen jaarlijkse salarisverhoging. De dienstverlener heeft de jaarlijkse salarisronde uitgesteld tot 1 oktober 2010. Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal.
De medewerkers van de automatiseerder zijn dinsdag 6 juli ingelicht over het besluit van het managementteam. ‘Het Nederlandse managementteam heeft besloten de salarisronde per 1 juli geen doorgang te laten vinden. Dit betekent nog niet dat in 2010 in het geheel geen salarisronde zal plaatsvinden. Vastgesteld is dat we in het najaar opnieuw zullen bezien of en zo ja op welke wijze er alsnog een salarisronde zal kunnen worden doorgevoerd', aldus de interne memo.
Intern wordt getwijfeld of de salarisronde in het najaar wel doorgaat, schrijven anonieme Logica-medewerkers aan de redactie van Computable. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf er naar streeft om per 1 oktober 2010 wel de jaarlijkse salarisverhoging door te voeren. Ook naar de medewerkers wordt in een interne nieuwsflits hierover nog wat duidelijkheid gegeven: 'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. Weliswaar is dit dan een uitstel van drie maanden, maar dus geen afstel.'
Volgens anonieme bronnen zou de dienstverlener op deze manier een begrotingstekort van twee miljoen proberen te dichten. Ook zouden slechtlopende projecten een reden zijn voor het uitstellen van de salarisverhogingen. De woordvoerder wil hier geen commentaar op geven. ‘Het managementteam vindt de economische situatie te wankel om nu een salarisronde door te voeren.'
Maatregelen
De vertraging van de salarisronde geldt alleen voor Nederland. ‘Dit soort maatregelen worden per land geregeld', aldus de woordvoerder.
Het gaat al een tijd niet goed met de Benelux-organisatie. In het eerste kwartaal van 2010 daalde de omzet van de landenvestiging met 2 procent naar 939 miljoen pond (ruim 1,1 miljard euro). Meer dan elders is de markt in de Benelux afhankelijk van kortlopende opdrachten. De Nederlandse organisatie, veruit het grootste onderdeel binnen de Benelux, heeft relatief veel klanten in de financiële sector en in de industrie. Over het jaar 2009 was deze regio de enige waar het bedrijf rode cijfers schreef.
Als je professioneel bent klaag je niet op een publieke forum. Hier heeft niemand wat aan. Heb lef en laat je ongenoegen blijken door een commentaar op de blog van kieboom achter te laten. Bel al je teamgenoten op en kom tot actie. Klaag hierover tijdens een teammeeting bijvoorbeeld.
@Postbode
Als je als bedrijf om wat voor reden de balans tussen inkomsten en uitgaven (voor salaris of anderszins) niet meer kunt vinden moet je als bedrijf gewoon stoppen of uit een bepaalde marktsegment stappen. Mensen vragen om loon in te leveren is ridicuul, van landen als India etc win je het op loonkosten uiteindelijk nooit. In de extreem krijg je voor de ICT een scenario waar alleen de mensen die perse lokaal bij de klant (in NL) moeten zitten nog een baan in NL hebben. Al het andere werk wat op afstand gedaan kan worden migreert de planeet rond, er zijn immers nog een paar miljard mensen beschikbaar die het graag voor een handje rijst doen.
Hmmm.. misschien toch maar gaan freelancen als postbode bij TNT, in NL post bezorgen kun je immers niet vanuit Bangalore of Sjanghai.
@uknown
Intern klagen heeft 0,0 zin in dit soort situaties. Publiek klagen heeft inderdaad niet veel meer zin, maar het onprofessioneel noemen is kul. Extern zichtbaar gemopper heeft iets meer potentie, domweg omdat senior managers door klanten geconfronteerd worden met dat soort ‘pers’. Dat soort discussies wil je als sr manager liever niet aangaan, je wilt je bedrijf verkopen en (uiteraard) je bonus die met verkoop samenhangt veiligstellen.
Alle grote IT-bedrijven lijden in zekere zin aan mushroom-management.
(How to grow mushrooms: keep ‘m in the dark and feed ‘m sh*t)
Beste Unknown, je persoonlijke ongenoegen ventileren in een teammeeting is natuurlijk volkomen zinloos, maar dat weet je zelf ook wel. Je manager zit in hetzelfde schuitje als jij. Op de blog van Kieboom reageren, prima, al denk ik niet dat ie daar ook maar 1 seconde van wakker ligt. Wat helpt is drukken waar het zeer doet. Voor Wilbert c.s. is dat van buitenaf, want enige binding met intern heeft het NLMT al niet meer sinds het is samengesteld uit horizontale instroom.
Wel jammer dat het zo moet gaan allemaal. Blijkbaar moet het op zo’n manier gaan om aandacht van het NLMT te trekken.
@Valcon, het gaat om de wazige houding van de OR, die je zo mooi verwoord hebt in “Daar heeft een OR totaal niks over te zeggen”.
Of de OR steunt de beslissing van de board in het belang van het bedrijf en dus ook de werknemers, of ze geven aan geen reden te zien dat de salarisverhoging opgeschort moet worden in het kader van de concurrentiepositie op de arbeidsmarkt.
In het eerste geval mogen er – zonder promotie – geen individuele loonsverhogingen zijn, omdat dan het beloningssysteem gewijzigd wordt en de OR daarover wel instemmingsrecht heeft. Zie http://www.or.nl/entree/wenrteksten/wor.html en http://www.fnvformaat.nl/Productenendiensten/Kennisbank/Jurisprudentie/JurisprudentieBeloningenfunctiewaardering/UitspraakSalarisverhogingdeelpersoneel.aspx
Beste ex-collega’s werkend bij de grote ICT bedrijven van Nederland :
http://www.managementboek.nl/boek/9789055943289/intensieve_menshouderij_jaap_peters
Dit is in essentie de situatie in deze branche.
Adviezen:
– Staar je niet blind op een lease-auto
– Ga voor een fatsoenlijk bedrijf werken
– Ga voor jezelf beginnen
p.s. : Hou in de jaarverslagen de beloningen van het topmanagement in de gaten. Kieboom weel wel hoe hij dit spelletje moet spelen.
Ik zie sommige mensen de schuld aan de crisis geven, niets is minder waar, de enige reden waarom er vanuit engeland geen salarisverhoging wordt gegeven is omdat de targets niet zijn gehaald. De targets zijn niet gehaald omdat er 2 grote projecten op de begroting drukken van logica nederland. Een knap staaltje gepruts van de salesafdeling en het hoger management ligt hier ten grondslag aan. ik zie net dat er weer een groot project is binnen gehaald, ik vraag me af hoeveel ons dat nu weer gaat kosten………….
Al het geld is op gegaan aan die k*t practice meetings (tijdverspilling zodat het management kan aantonen dat ze zogenaamd ook iets doen)en die hele branding zooi.
Zelf ben ik ontwikkelaar en dit is wederom zuur voor de echte harde werkers. Managers hebben geen reden tot klagen met hun 4000-5000+ brutto.
Tijd om een bedrijf te zoeken waar je echt gewaardeerd wordt. Een dikke 0 voor Logica.
“Als het in oktober niet compenseert wordt, DAN gaat er wel wat gebeuren”. Hey, dat hoorde ik vorig jaar ook: “Als er volgend jaar geen verhoging komt, DAN gaat er wel wat gebeuren! Dejavu!
Misschien moet iedereen gewoon lekker weggaan bij Logica. Ze liegen de werknemers eigenlijk gewoon voor.