Medewerkers van ict-dienstverlener Logica krijgen per 1 juli 2010 geen jaarlijkse salarisverhoging. De dienstverlener heeft de jaarlijkse salarisronde uitgesteld tot 1 oktober 2010. Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal.
De medewerkers van de automatiseerder zijn dinsdag 6 juli ingelicht over het besluit van het managementteam. ‘Het Nederlandse managementteam heeft besloten de salarisronde per 1 juli geen doorgang te laten vinden. Dit betekent nog niet dat in 2010 in het geheel geen salarisronde zal plaatsvinden. Vastgesteld is dat we in het najaar opnieuw zullen bezien of en zo ja op welke wijze er alsnog een salarisronde zal kunnen worden doorgevoerd', aldus de interne memo.
Intern wordt getwijfeld of de salarisronde in het najaar wel doorgaat, schrijven anonieme Logica-medewerkers aan de redactie van Computable. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf er naar streeft om per 1 oktober 2010 wel de jaarlijkse salarisverhoging door te voeren. Ook naar de medewerkers wordt in een interne nieuwsflits hierover nog wat duidelijkheid gegeven: 'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. Weliswaar is dit dan een uitstel van drie maanden, maar dus geen afstel.'
Volgens anonieme bronnen zou de dienstverlener op deze manier een begrotingstekort van twee miljoen proberen te dichten. Ook zouden slechtlopende projecten een reden zijn voor het uitstellen van de salarisverhogingen. De woordvoerder wil hier geen commentaar op geven. ‘Het managementteam vindt de economische situatie te wankel om nu een salarisronde door te voeren.'
Maatregelen
De vertraging van de salarisronde geldt alleen voor Nederland. ‘Dit soort maatregelen worden per land geregeld', aldus de woordvoerder.
Het gaat al een tijd niet goed met de Benelux-organisatie. In het eerste kwartaal van 2010 daalde de omzet van de landenvestiging met 2 procent naar 939 miljoen pond (ruim 1,1 miljard euro). Meer dan elders is de markt in de Benelux afhankelijk van kortlopende opdrachten. De Nederlandse organisatie, veruit het grootste onderdeel binnen de Benelux, heeft relatief veel klanten in de financiële sector en in de industrie. Over het jaar 2009 was deze regio de enige waar het bedrijf rode cijfers schreef.
Kwestie van tijd voordat deze tent naar India geoutsourced wordt in navolging van Getronics.
Genereer je eigen bonus.
Ziekmelden tijdens je vakantie, een attest is zo geregeld in de meeste landen. De op deze manier bespaarde vakantiedagen terug verkopen aan Logica. Kan tot maximaal 10 dagen per jaar. Is voor een gemiddelde Logicaan toch 1000€, redelijke bonus.
@aoer: dat de uurprijs omlaag gaat betekent dat je jaren veel hebt gevraagd in vergelijking met je kunde. Ik blijf al 3 jaar dezelfde prijs vragen en krijgen. De klanten kennen mijn meerwaarde en dus voor hun is het geen probleem.
Als je nu ook zelf achterna moet gaan voor je eigen opdracht, dan vraag ik me af waar heb je de MT voor nodig. Dan kun je net zo goed voor je zelf beginnen, dan hou je de overheadkosten voor je zelf.
Als ik klant was van Logica, zou ik me wel twee keer achter m’n oren krabben als ik weer een zwetsverhaal kreeg bij het afsluiten van een raamcontract over commitment. Meeste klanten sluiten raamcontracten af om personeel (lees:kennis) langere tijd zeker te stellen. Met het huidige uitzendkrachtenbeleid lopen de beste mensen weg, en daarnaast zijn de nieuwkomers na drie keer geschoffeerd te zijn ook weer op zoek naar hun volgende move. Hetzelfde verschijnsel zie je ook in de offshoring, mijn vakgebied. Indiers hou je maximaal een jaar of twee , drie vast. Als je tenminste zo handig bent geweest om dat contractueel vast te leggen. Kennismanagement? Nooit van gehoord. Boeiend ook op NLMT niveau….(not)
Er is klaarblijkelijk genoeg onvrede onder ons Logicanen. Ik blijf erbij – waarom gaan we geen actie ondernemen. Op dusdanige wijze dat klanten er niet door geraakt worden.
Stel je eens voor – een paar duizend leaseauto’s van Logica in de namiddag in Amstelveen. Zou dat geen aandacht van de pers geven? Gewoon om onze onvrede te uiten!!!
Logica lokt voor de zoveelste keer massaal negatieve reacties op. Daaruit kan maar één conclusie getrokken worden. Logica heeft nog steeds een slecht imago onder collega’s. Dat betekent dat ze niet de beste mensen kunnen krijgen en dat merkt ook de klant.
Het krampachtig willen verhogen van de aandeelhouderswaarde heeft het tegengestelde veroorzaakt. Logica is niet meer zo’n goed merk als Logica en CMG tien jaar geleden nog waren. Logica is en blijft een penny stock voor speculanten en dus een instabiel bedrijf.
Daar wil je als klant niet van afhankelijk zijn en dus blijft Logica in de vicieuze cirkel klemzitten. Het aantal grootschalige langdurige contracten neemt dus verder af en de prijs komt meer onder druk te staan.
@Logicaan (10:32)
Zo heb ik het ook ervaren in de 12,5 jaar dat ik er gezeten heb. Na de beursgang ging de focus van de mensen naar de aandeelhouder. En inderdaad, met Martin Read is het grote uitmelken begonnen.
Het werkt erg demotiverend als je al 2 jaar “wegens omstandigheden” op de nullijn zit (let wel, we spreken over 3 jaar geleden, dus ik heb weinig hoop voor het volgende kwartaal voor de Logicanen) terwijl je per uur € 40,- pure winst (boven UCR) maakt.
Gelukkig was ik net weg toen de recessie de woekerpolissen van her Duo-bedrijfspensioen halveerden.
(over beroerde arbeidsvoorwaarden gesproken).
Het is niet voor niets dat je veel goede oud-CMG managers met bedrijven a la het oude CMG ziet terugkomen.
Ik heb nog geen seconde spijt van m’n overstap naar een gewoon bedrijf.
@Sander: Kies voor jezelf.
Bij de verschillende grote ICT dienstverleners is er al een paar jaar sprake van en nullijn. Dan verbaas je je toch wel als je het Salarisonderzoek 2010 van Automatisering Gids en Berenschot leest, quote:
De belangrijkste resultaten van het salarisonderzoek van 2010:
– Salarissen zijn gestegen met gemiddeld 2,2%
Jawel, gemiddeld gestegen met 2,2%. Dus als je als 3 jaar op de nullijn zit, kan je je zeker afvragen waarom? Wellicht bevordert dit de doorstroming zoals algemeen directeur Theo Rinsema van Microsoft Nederland heeft geroepen, quote:
Uitstroom van personeel is goed voor de ontwikkeling van het bedrijf, stelde hij toen. Dat zou voor de werkgever een lastig punt zijn. Volgens Rinsema zijn de werknemers tevreden en gaan zij daarom niet snel op zoek naar een andere baan.
Vraag me ook af of we iets kunnen doen. Aangezien we zoals meeste mensen weten geen CAO hebben (Atos oa bijv. wel) kunnen we geen beroep doen op vakbonden. En aan ondernemingsraad hebben we ook niets aangezien ze de richtlijnen door de directie krijgen. dus we kunnen inderdaad met onze leasebakken voor a’veen gaan staan.
Misschien moeten we zelf pers (diverse kranten, NOS, RTL etc) benaderen om aandacht te krijgen want dit kan zo langer niet doorgaan. Of hebben mensen wel geduld om tot eind van het jaar te wachten, want najaar gaat t niet worden
@Logicana1
Richt een nieuw bedrijf op met een paar collega’s, staak of koop het management uit.