Medewerkers van ict-dienstverlener Logica krijgen per 1 juli 2010 geen jaarlijkse salarisverhoging. De dienstverlener heeft de jaarlijkse salarisronde uitgesteld tot 1 oktober 2010. Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal.
De medewerkers van de automatiseerder zijn dinsdag 6 juli ingelicht over het besluit van het managementteam. ‘Het Nederlandse managementteam heeft besloten de salarisronde per 1 juli geen doorgang te laten vinden. Dit betekent nog niet dat in 2010 in het geheel geen salarisronde zal plaatsvinden. Vastgesteld is dat we in het najaar opnieuw zullen bezien of en zo ja op welke wijze er alsnog een salarisronde zal kunnen worden doorgevoerd', aldus de interne memo.
Intern wordt getwijfeld of de salarisronde in het najaar wel doorgaat, schrijven anonieme Logica-medewerkers aan de redactie van Computable. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf er naar streeft om per 1 oktober 2010 wel de jaarlijkse salarisverhoging door te voeren. Ook naar de medewerkers wordt in een interne nieuwsflits hierover nog wat duidelijkheid gegeven: 'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. Weliswaar is dit dan een uitstel van drie maanden, maar dus geen afstel.'
Volgens anonieme bronnen zou de dienstverlener op deze manier een begrotingstekort van twee miljoen proberen te dichten. Ook zouden slechtlopende projecten een reden zijn voor het uitstellen van de salarisverhogingen. De woordvoerder wil hier geen commentaar op geven. ‘Het managementteam vindt de economische situatie te wankel om nu een salarisronde door te voeren.'
Maatregelen
De vertraging van de salarisronde geldt alleen voor Nederland. ‘Dit soort maatregelen worden per land geregeld', aldus de woordvoerder.
Het gaat al een tijd niet goed met de Benelux-organisatie. In het eerste kwartaal van 2010 daalde de omzet van de landenvestiging met 2 procent naar 939 miljoen pond (ruim 1,1 miljard euro). Meer dan elders is de markt in de Benelux afhankelijk van kortlopende opdrachten. De Nederlandse organisatie, veruit het grootste onderdeel binnen de Benelux, heeft relatief veel klanten in de financiële sector en in de industrie. Over het jaar 2009 was deze regio de enige waar het bedrijf rode cijfers schreef.
Ik ben nu 16 jaar werkzaam voor Logica, waarvan 8 jaar voor het voormalig CMG. Nadat CMG naar de beurs ging veranderde het beleid. In plaats van (meer) oog te hebben voor de medewerkers heeft de directie nu hoofdzakelijk aandacht voor de aandeelhoudersvergadering. Logica wordt net als andere beursgenoteerde ondernemingen “geregeerd” door de aandeelhoudersvergadering. Lees: de hoogte van de aandelenkoers, het rendement is waar het omdraait, alleen korte termijn denken, medewerkers doen er eigenlijk niet zoveel meer toe. Nadat CMG naar de beurs ging en later na de overname door Logica, zijn medewerkers er behoorlijk financieel op achteruitgegaan. Uiteraard heeft de financiële crisis hieraan bijgedragen. Dit laatste is niet iets wat je Logica kunt aanrekenen. Wel constateer ik dat mijn inkomen de afgelopen 10 jaar behoorlijk is uitgehold. Dit geldt ook voor regelingen, zoals ziektekosten en pensioen die ten tijden van CMG wel goed waren en zeker als marktconform golden en door Logica er systematisch onderuit worden gehaald. In het artikel wordt gesproken over “salarisverhoging”. Dit is volgens mij een misverstand. Mocht het al tot een “salarisverhoging” hebben geleid dan is mijn ervaring dat dit bedrag nog niet eens het niveau van de prijscompensatie haalt. Daarnaast constateer ik dat wat Logica bijdraagt aan de ontwikkeling van de medewerker beperkt blijft tot het betalen van studieboeken en vouchers voor certificeringen. Met dit laatste ben ik zeker blij maar Logica gaat er wel vanuit dat ik alles in mijn vrije tijd moet doen. Ik ben van mening dat in plaats van 100 % eigen tijd ook wel wat in de baas zijn tijd gedaan kan worden. Wat mij betreft strookt dit ook niet helemaal met het beeld dat Logica naar buiten toe uitdraagt waarbij Logica benadrukt dat er zoveel belang wordt gehecht aan het investeren in de eigen medewerker.
Overigens vind ik wel dat andere collega’s het accent dat ze leggen op dit ontwikkelen, d.i. “de baas heeft hier ook veel belang bij”, m.i. erg overtrokken is. Natuurlijk kan het de klant en dus de baas goed uitkomen als ik me ontwikkel op mijn vakgebied maar ik doe dit in eerste plaats voor mezelf. Ik vind het leuk om bezig te zijn met mijn vakgebied. Wel valt me op dat het management roept dat het geen probleem moet zijn om een medewerker in de baas zijn tijd een cursus te laten volgen als de medewerker daarmee zijn positie bij de huidige klant kan verbeteren. Zelf heb ik diverse keren ervaren dat niet het geval blijkt te zijn. Ook niet nadat de klant er expliciet bij mij op aandrong dat het hen goed uitkwam. (Uiteraard kwam de klant dit goed uit, zou ik zeggen.) Het eind van het liedje was dat Logica vond dat ik dan maar een cursus moest volgen in mijn eigen tijd.
Tot slot wil ik benadrukken dat beeld dat ik schets ook geldt voor de vele andere ‘software huizen’ die ons land rijk is en die ook veelvuldig van de daken schreeuwen dat zij wel goed zijn voor hun medewerkers. Ook deze organisaties zijn niet meer dan luxueuze uitzendbureaus. Daar heb ik in principe geen moeite mee maar ben daar als bedrijf wel eerlijk en duidelijk over, zowel naar buiten toe als naar medewerkers.
Als het personeel je potentiëel aan kennis is. Gek dat ze het slogan ‘release your potential’ zo letterlijk nemen.
Jeetje, wat een verziekte sfeer bij Logica. absoluut geen reclame voor dat bedrijf. Was dat ook de bedoeling van de reacties? ik krijg de indruk dat jullie het nieuws uit de pers moesten vernemen.
Ongelooflijk, wat een gebrek aan visie. De mensen en kennis zijn het enige kapitaal dat Logica heeft. Ik heb in het afgelopen jaar veel seniors weg zien lopen. Top mensen die de kar trekken en hun competence een gezicht in de markt geven. Deze mensen zijn essensieel om sales te genereren en successvolle projecten te draaien.
De effecten zal men lang blijven voelen, op veel vakgebieden degradeert logica zo van een eredivisie speler naar een nietszeggende eerstedivisieclub.
Wat ik hier vooral lees, en wat ik zelf ervaar, is dat mensen zich genaaid voelen. Tuurlijk zijn de euro’s belangrijk, maar dit voelt als een messteek in je rug terwijl jij namens de messensteker je best staat te doen bij de klant..
Ik ben bijzonder loyaal aan mijn werkgever(s), altijd al geweest. Ik merk dat ik nu een houding tegen Logica aan het vormen ben, die mij dan ook niet bevalt. Als ik dat managementgeneuzel aanhoor, dan voel ik eerder onrecht en woede dan het “Yeah, ik werk voor logica” gevoel. Op de PracticeMeetings heb ik zeker niets meer te zoeken nu.
Op dag 1 van deze Kieboom-periode werd mij al duidelijk wat voor vlees HUN in de kuip gehaald hadden. Ineens stond er een bordje bij de 1e parkeerplaats in A’veen “Gereserveerd voor CEO”. Ik denk te herinneren dat dat in de tijd van Schuyt er nog niet stond (correct me if i’m wrong!)
Het begint erop te lijken dat de “zakkenvul en graai” cultuur overal begint door te dringen, want reken maar dat ze goed voor zichzelf zorgen bovenin de piramide hoor… Van banken en verzekeringsbedrijven, via detachering naar sommige goeden-doelen organisaties. Geld veranderd mensen, en daar wordt een sociale prijs voor betaald; Geweten.
Zolang de freelancers zich voor een appel en een ei momenteel aanbieden, blijft de tariefsdruk. Dus de oproep om ZZPer te worden gaat alleen maar leiden tot nog lagere salarissen in de branche.
@Capper
Wij hebben het nieuws niet via de pers moeten vernemen hoor. Er is een interne mail rondgestuurd eergisteren met de mededeling dat er op 1 juli geen salarisronde is.
En er is mijn inziens geen sprake van een verziekte sfeer in het bedrijf/team hoor. Althans, ik merk daar niets van. Dat iedereen teleurgesteld is, dat is begrijpelijk natuurlijk. Een aantal collega’s is daar zelfs zo gefrustreerd over dat ze het heil ergens anders zoeken. Ook dat is begrijpelijk.
Dat hier heftige emotionele reacties staan toont voor mij alleen maar de betrokkenheid aan en het hebben van een hart voor de zaak van deze collega’s. Echter als dat niet gewaardeerd wordt in een passende beloning dan krijg je dit soort reacties. Het management mag ‘blij’ zijn dat er in elk geval nog geklaagd wordt, ipv dat mensen zonder opgave van reden de biezen pakken.
Wat betreft redenen van vertrek: onlangs mochten we van senior management vernemen dat 60% van de vertrekkers aangaf dat het vertrek om redenen van salaris is.
Wat een briljante marketing stunt van Logica. Elke klant kan hier lezen dat de Logicanen makke schapen zijn, die alles over zich heen laten komen. Welke klant wil dat nou niet: makkelijk aan te sturen ICT’ers? A dream come true….
Zo te zien zal het niet lang gaan duren voordat er ook grootschalig gaat worden geoutsourced bij Logica..