Medewerkers van ict-dienstverlener Logica krijgen per 1 juli 2010 geen jaarlijkse salarisverhoging. De dienstverlener heeft de jaarlijkse salarisronde uitgesteld tot 1 oktober 2010. Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal.
De medewerkers van de automatiseerder zijn dinsdag 6 juli ingelicht over het besluit van het managementteam. ‘Het Nederlandse managementteam heeft besloten de salarisronde per 1 juli geen doorgang te laten vinden. Dit betekent nog niet dat in 2010 in het geheel geen salarisronde zal plaatsvinden. Vastgesteld is dat we in het najaar opnieuw zullen bezien of en zo ja op welke wijze er alsnog een salarisronde zal kunnen worden doorgevoerd', aldus de interne memo.
Intern wordt getwijfeld of de salarisronde in het najaar wel doorgaat, schrijven anonieme Logica-medewerkers aan de redactie van Computable. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf er naar streeft om per 1 oktober 2010 wel de jaarlijkse salarisverhoging door te voeren. Ook naar de medewerkers wordt in een interne nieuwsflits hierover nog wat duidelijkheid gegeven: 'Het is absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. Weliswaar is dit dan een uitstel van drie maanden, maar dus geen afstel.'
Volgens anonieme bronnen zou de dienstverlener op deze manier een begrotingstekort van twee miljoen proberen te dichten. Ook zouden slechtlopende projecten een reden zijn voor het uitstellen van de salarisverhogingen. De woordvoerder wil hier geen commentaar op geven. ‘Het managementteam vindt de economische situatie te wankel om nu een salarisronde door te voeren.'
Maatregelen
De vertraging van de salarisronde geldt alleen voor Nederland. ‘Dit soort maatregelen worden per land geregeld', aldus de woordvoerder.
Het gaat al een tijd niet goed met de Benelux-organisatie. In het eerste kwartaal van 2010 daalde de omzet van de landenvestiging met 2 procent naar 939 miljoen pond (ruim 1,1 miljard euro). Meer dan elders is de markt in de Benelux afhankelijk van kortlopende opdrachten. De Nederlandse organisatie, veruit het grootste onderdeel binnen de Benelux, heeft relatief veel klanten in de financiële sector en in de industrie. Over het jaar 2009 was deze regio de enige waar het bedrijf rode cijfers schreef.
Ik kan ook niet anders zeggen, dan dat ik het diep triest vind en dan met name de wijze van communiceren. Er worden idd stadion’s afgehuurd, dure uitjes georganiseerd en vette bonussen weg-gegeven aan mensen die de hele dag niets anders doen als bij de koffieautomaat staan en weer terug lopen om te gaan surfen achter het bureau.
Ik sta ook continue bij de koffieautomaat, maar ben tenminste wel billable en breng keiharde EURO’s in het laadje!
Hoe is dit toch mogelijk?
Hoe kunnen we dit stoppen?
Ik denk dat een ieder er belang bij heeft dat hier snel een oplossing voor wordt gevonden. Indien “echt” veel consultants bij Logica stoppen, dan zou dit betekenen dat er nog minder inkomsten zullen zijn en dus nog minder ruimte voor een eventuele verhoging!
Bericht Logica okt 2010:
Helaas moeten wij toch afzien van een salaris ronde dit jaar, omdat er veeeel (nee geen typfout) minder winst is gemaakt.(hehe…hoe zou dat nou komen?)
Oplossing:
Stuur al die bonus verslindende mannetjes maar weg, dan blijft er genoeg over om iedere consultant minimaal 250,- erbij te geven.
Get real!!!!
Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ICT bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders.
Gewoon een gevolg van vraag-aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden licht 25 tot 30% onder die van 2 jaar geleden.
Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen??
Van de winst die alle andere logica landen behalve benelux hebben geboekt en waar wel een loonsverhoging mogelijk is?lekkere one logica gedachte…
Er hangt een stevige putlucht. Medewerkers twijfelen massaal aan de integriteit van de onderneming met veel cynisme tot gevolg. Er wordt niet geïnvesteerd in de medewerkers waarmee het bedrijf nog geld verdient. Dat is al jaren zo. Op die medewerkers wordt alleen bezuinigd. Zodoende kan men status quo handhaven.
Het is te wijten aan dezelfde beroepsgroep die ons de schuldencrisis bezorgde, wat mij betreft. Belangrijk zijn in een grote onderneming is waar het om gaat. De belangrijkste ‘capability’ is het verdraaien van de werkelijkheid zodat de volgende promotie, bonus of salarisstijging kan worden binnengehaald. Deze groep heeft jarenlang de vruchten van deze onderneming geplukt ten koste van de gewone werkmannen, met een meer dan gezonde ‘overhead’ tot gevolg.
Voorbeeld: “Mensen worden standaard niet voor 100% ingeroosterd; gemiddeld besteden zij 20% van hun tijd aan hun ontwikkeling en aan innovatie.” (http://www.mt.nl/1/16179/home/logica.html). Medewerkers vinden dit een leugen. Maar waarschijnlijk is dit ‘slechts’ misleidend. Consultants die op de bank zitten doen ‘innovatie’ in een programma dat de naam Pacemaker draagt. Deel het aantal Pacemaker uren door het aantal consultants, waarschijnlijk kom je dan op die 20%. Ziet er beter uit in de boeken: leegloop daalt, innovatie stijgt. Tijd voor een bonus. En tijd voor cynisme.
De schuldencrisis vind ik meer een integriteitscrisis, het is de cultuur van graaien en verdraaien die vrij gangbaar is. Dit probleem beperkt zich niet tot Logica, Nederland of een bepaalde sector. Maar we hebben er met name last van met deze beroepsgroep, de groep die we het bestuur van onze ondernemingen toevertrouwen. En in de financiële sector natuurlijk waar belastinggeld de boel moet redden. We kunnen dit niet handhaven maar vooralsnog zie ik geen aanwijzingen dat we dit probleem aanpakken. De wal zal het schip wel keren maar prettig wordt dat niet.
@aoer
Ben het wel met je eens. De tarieven in deze markt zijn gigantisch gezakt. Daar waar Logica 2 jaar geleden nog 100 euro voor een SAP consultant kon vangen, is dat nu soms gedaald naar 60 euro. Het salaris is echter niet gezakt. En als wij als consultants dan nu gaan verwachten er geld bij te krijgen, terwijl de klanten minder gaan betalen voor ons. Ja dan houdt het een keer op natuurlijk.
@ Oud CMG-er
Goed idee! We gaan iedereen korten die z’n tarief niet meer kan krijgen, dan kunnen we de nieuwe generatie die z’n tarief enkel heeft zien stijgen in de afgelopen jaren ook een eerlijk salaris betalen.
Oei. Doet me echt pijn deze reacties te lezen. Zelf weiger ik te klagen. Ik ben ooit binnen gebracht als CMG’er en verdien nu 4k+. Ik ben rond, ik ben klaar. Honderd euro extra is natuurlijk fijn, maar ik krijg de boekhouding thuis wel rond. Voor de jongere garde is het verschrikkelijk. Zij hebben nooit zoete tijden gekend. En voor hen is het extra bitter.
Fantastisch al deze reacties hier. Als het in Nederland zo doorgaat het het knijpen van de tarieven, gaat het in de ICT sector straks nog dezelfde kant op als in de schoonmaakbranche of de beveilingsbranche. Kijk maar eens naar de uitzending van Zembla van afgelopen zondag. Klanten willen steeds minder betalen en de leveranciers gaan hierin mee omdat ze de opdracht willen scoren. Op een gegeven moment is de bodem toch wel bereikt, maar er zijn altijd prijsvechters die lager willen bieden en de markt zo kapot maken.
Voor wat betreft de verwachte salarisverhoging in oktober. Die kan je echt vergeten. Het management gaat zich er hard voor maken. Met andere woorden, er zijn nog een afspraken tussen Engeland en Nederland hierover. Het gat van 2 miljoen wordt in deze vakantiemaanden niet kleiner. Mooie beloftes…
Qua realiteitszin klopt het dat we een in Economische crisis zitten, echter betaalde Logica daarvoor al onder de marktwaarde.
Dat er zoveel mensen hier en op Tweakers reageren geeft wel aan waar het probleem bij Logica zit. Medewerkers kunnen hun verhaal niet kwijt en hebben het gevoel dat er niet naar hun geluisterd wordt. Als het management dit leest denken ze “Oei, oei, oei, dit is slecht nieuws voor de beurskoers en aandeelhouders.” Maar ze vergeten rekening te houden met het signaal dat de medewerkers hiermee willen afgeven.
Mensen, je wordt niet alleen gepakt op je salaris, ook de leaseauto is afgelopen jaren steeds duurder geworden. Indien je een leaseauto uit 2007-2009 opnieuw zou moeten leasen betaal je nu, voor exact dezelfde auto, ineens tientallen tot soms meer dan 100 euro per maand extra. En niemand die dit kan verlaren. Die leasenorm is dus ook een wasssen neus. Dus ongemerkt lever je nog meer salaris in. Kijk maar eens op de leasesite wat jouw auto je nu zou moeten kosten en je schrikt je te pletter.
Logica heeft een hoop uit te leggen en nog meer goed te maken.
Deja Vu. voor het derde jaar op rij. Geloof me in oktober/november is er ook geen enkele cent beschikbaar voor een salarisverhoging. Het management is nu druk beizg om daar de juiste smoezen voor te verzinnen.(ik praat uit ervaring) Maar als dit bericht nu al bij de aandeelhouders ligt, dan vertrouw er maar op dat dat niet in een paar maanden rechtgetrokken zal worden. De bank is niet in een paar maanden leeg. Zeker niet in de komende twee maanden. Dus geen salarisverhoging eind 2010. Ook ik ben blij dat ik niet meer voor Logica werk. De shake out van 1/3 management in 2009 heeft dus totaal niets opgeleverd. De organisatie in de TOP is ziek. Jammer, voor de goede consultants die er nog over zijn.