We zijn al meer dan honderd jaar gewend aan de telefoon. Gedurende deze tijd is de telefoon langzaam geëvolueerd van een analoge- naar een IP-versie met een lcd-scherm en multifunctionele knoppen. Zal de telefoon in de toekomst blijven bestaan of wordt hij van de buro’s verdreven?
Met de komst van applicaties zoals de Microsoft Office Communicator lijkt de telefoon geen lang leven beschoren. Het bellen met deze softphone-applicatie is immers veel gebruikersvriendelijker dan met behulp van de telefoon. Wie weet er binnen de organisatie uit zijn hoofd hoe hij met een telefoon een conference call op moet zetten? Door de telefonie functies te verhuizen naar de desktop wordt het opzetten van een conference call net zo eenvoudig als het sturen van een agenda verzoek.
Qua gebruikersgemak legt de telefoon het af tegen de desktop. Echter, de telefoon als audio device is nog steeds een handig apparaat. De hoorn oppakken is voldoende om een gesprek aan te nemen. De telefoon is permanent op het buro aanwezig en je hoeft niet eerst allerlei usb-devices in je laptop te steken voordat je kan bellen. Een pc/laptop met ingebouwde hoorn is helaas nog niet op de markt verkrijgbaar.
Draadloos
Natuurlijk is het mogelijk om een draadloze headset te gebruiken, maar die moet je dan wel permanent dragen. Want de kans is groot dat het telefoongesprek al naar de voicemail is gerouteerd tegen de tijd dat je zo'n draadloze headset goed op je oor hebt gezet. Niet in elke organisatie is de headset een geaccepteerd audiodevice omdat men zo gewend is aan de telefoon en elke gelijkenis met Dr. Spock en Starttrek voorkomen dient te worden.
Sommige gebruikers vinden in de mobiele telefoon het alternatief voor de vaste telefoon. Echter indoor dekking van de mobiele telefoon laat soms te wensen over en waarom zou een onderneming zichzelf afhankelijk maken van het openbare mobiele telefonienetwerk terwijl er vaak een goed intern lan-netwerk beschikbaar is. Bovendien is de mobiele telefoon over het algemeen beperkt of niet geïntegreerd met telefonie omgeving van de organisatie. Een van de voordelen van Unified Communications is dat je vooraf kan zien of personen bereikbaar zijn. Als iemand in gesprek is op zijn mobiele telefoon, is de presence status van de gebruiker nog steeds 'beschikbaar' omdat de mobiele telefoon een openbaar device is en meestal niet verbonden is met de ict-omgeving van de organisatie.
Zou het niet handig zijn om de mobiele telefoon te gebruiken als audiodevice voor de telefonie functies van de laptop? De meeste laptop gebruikers hebben ook een mobiele telefoon en beide devices beschikken over bluetooth om een audioverbinding te maken. Zodra de gebruiker zich bij zijn laptop begeeft maakt zijn mobiele telefoon onderdeel uit van de desktop en is dan volledig geïntegreerd met de telefonie-omgeving van de organisatie. Als de gebruiker in een meeting zit of door het pand zwerft, is hij gewoon bereikbaar via zijn openbare gsm-nummer. De ideale oplossing voor de flexwerker.
Maar niet iedere medewerker is flexwerker of heeft een mobiele telefoon. Ook zijn softphone-oplossingen nog niet dominant in organisaties aanwezig. Waardoor de vraag naar geïntegreerde telefoonaudio mogelijkheden in pc of laptop nog niet heel erg groot is. Tot die tijd zal de telefoon maar langzaam terrein prijs geven.