Niet verkeersminister Eurlings, maar het parlement beslist uiteindelijk over het al dan niet aanbesteden van de nieuwe landelijke databank voor ov-reisinformatie. Dat zegt woordvoerder Aarnout Mijling van de huidige leverancier 9292 Reisinformatiegroep. Hij reageert op een plan van verkeersminister Camiel Eurlings om het project openbaar aan te besteden en liever niet onderhands aan 9292 te gunnen. 'De minister kan dat wel zeggen, maar pas in september wordt het in de Kamer besproken.'
Het samenwerkingsverband van Nederlandse ov-bedrijven heeft daardoor goede hoop dat de organisatie de nieuwe databank toch mag bouwen en beheren, meent Mijling.
Demissionair minister Eurlings baseert zijn plan op een onderzoek naar het projectvoorstel dat de gezamenlijke openbaarvervoersbedrijven in november 2009 indienden. De onderzoekers vinden het voorstel technisch en functioneel te oppervlakkig. Bovendien menen ze dat onderhandse gunning juridisch niet mogelijk is.
Aanbesteding
Als het aan minister Eurlings ligt, start de overheid begin 2011 met de aanbesteding van de ontwikkeling, de bouw en het beheer van de Nationale Databank OV-gegevens (NDOV). 9292 Reisinformatiegroep zou dan kunnen inschrijven op deze aanbesteding.
9292 Reisinformatiegroep werd in 1991 opgericht onder de naam OVR (OV Reisinformatie) en heeft als doelstelling mensen te verleiden om met het openbaar vervoer te reizen. Daartoe werden de informatiebronnen en klantenservices van de verschillende vervoerders in één portal samengebracht. De organisatie is momenteel vrijwel monopolist, hoewel de reisinformatie ook wordt gedeeld met marktpartijen als de Nederlandse Spoorwegen en de ANWB.
Aandeelhouders
Het projectvoorstel werd volgens Mijling overigens formeel niet door de 9292 Reisinformatiegroep ingediend, maar door zijn aandeelhouders. Waarom deze afzonderlijke ov-bedrijven uit eigen naam en niet uit naam van 9292 het plan schreven, kan de voorlichter niet goed uitleggen. 'Als branche hebben ze besloten dat zo te doen.'
Gelukkig zijn er meer kandidaten voor de aanbesteding. Laten we hopen dat het met openov.nl gaat lukken 🙂
Dit is wel heel erg wishfull thinking van 9292ov. De Tweede kamer beslist hooguit over het al dan niet doorgaan van bouw en beheer van de nieuwe databank, echter niet over de vervolgvraag of dat Europees aanbesteed moet worden danwel onderhands gegund kan worden.
Het is zeer interessant om eens het kaartje te bekijken waarin Google Transit zijn dekking aangeeft, op basis van door overheden(?) en/of ov-bedrijven verstrekte ov-informatie. Vrijwel heel West-Europa is gedekt, behalve Ierland, Zweden … en Nederland.
Als ov9292 als doelstelling heeft mensen te verleiden met het OV te reizen, zouden zowel ov9292 als Eurlings er goed aan doen zich eens grondig te verdiepen om de relevante gegevens gewoon helemaal vrij te geven.