De opkomst van slimme meters binnen de energiemarkt zorgt voor druk op de automatisering van energiebedrijven. Daardoor moeten die bedrijven veel meer gegevens verwerken dan vroeger, dan wanneer alleen een keer per jaar een eindstand wordt opgegeven of een meteropnemer aan huis meet.
'Energieleveranciers moeten een stortvloed aan real-time gegevens kunnen verwerken via hun ict-systemen, dat kan gevolgen hebben op de klantenservice en bedrijfsprestaties.' Dat stelt leverancier van informatie-integratiesoftware Informatica, aan de hand van de situatie bij verschillende klanten in de Europese en Amerikaanse nutssector.
Sinds 2008 voeren energieleveranciers slimme meters in voor de meting van elektra en gasgebruik van huishoudens. Zo kan het energieverbruik van consumenten beter gemonitord worden. De Tweede Kamer buigt zich over nieuwe wet- en regelgeving voor de invoering van slimme meters.
Een voorbeeld van een energieleverancier die wordt geconfronteerd met de gevolgen van de opschaling van slimme meters is energieleverancier Eneco. Het aantal te verwerken meterstanden groeit tussen nu en zes jaar tijd van de huidige vijftigduizend per jaar naar zo'n 666.000 meteropnames per jaar. Dat is ruim twaalf keer meer. Dat komt doordat meterstanden maandelijks automatisch worden doorgegeven. Om die opschaling in goede banen te leiden, ging de energieleverancier in zee met Capgemini voor de ontwikkeling voor software voor business proces management.
Leren van telecombranche
Informatica stelt dat integratie cruciaal is om de grote hoeveelheid meetgegevens in goede banen te leiden. Volgens het bedrijf zijn open standaarden daarvoor de beste oplossing. 'Hierbij moet een voorbeeld worden genomen aan eerdere lessen uit de telecombranche. In eerste instantie hielden telecomaanbieders meerdere versies van open standaarden aan. Dat leidde tot verwarring, hoge kosten en integratieproblemen', stelt de leverancier.
Dat de gegevens ook ten goede komen van het energiebedrijf wordt gemakshalve even vergeten te vermelden.
Bovendien kan een energiebedrijf er ook voor kiezen om 1x per jaar de electrische meter uit te lezen als die massale gegevens stroom zo’n enorm ICT probleem is.
Maar een gemiddelde website genereert op een dag meer dataverkeer en gegevens dan al deze meters bij elkaar in een jaar.
Of dient dit persbericht enkel en alleen om de opdracht van Cap te rechtvaardigen?
Nou nou.. omgerekend wel net iets meer dan 1 meting per minuut..
Dat zal de IT architectuur echt onder druk zetten.
Ga even kijken bij een gemiddelde verzekeraar wat die voor uitdagingen heeft in de messaging..
Nou nou, en dat hadden ze niet zien aankomen zeker.
Ik begrijp dat energiebedrijven graag willen weten wat er verbruikt wordt, maar waarom moet er elke maand een meteropname gedaan worden? Nog even en ze gaan realtime de standen opnemen, handig voor de energievraag en centrales, maar niemand heeft iets te maken met hoeveel energie ik op enig moment in mijn huis verbruik. Privacy heet dat. En wat ik verbruik kan ik prima afrekenen aan het eind van het jaar. Daarvoor hoeft echt niet elke maand een meterstand naar de leverancier.
En wat zijn nou 660.000 meteropnames voor een beetje systeem? Per uur vliegen er al meer emails door het internet in Nederland.
Nog sterker, ik wil helemaal geen meter in m’n huis hebben die in directe verbinding staat met een systeem dat mijn verbruik gedetailleerd opslaat.
Komt nog eens bij dat deze ‘onzin’ ook nog eens zelf mag betalen.
De “slimme” meter is een doodgeboren kindje
– hij is helemaal niet slim
– alleen geschikt om de klant op afstand af te sluiten
– de verzamelde data is vooral waardevol voor inbrekers, en niet voor de energiebedrijven
– netbeheerders hebben ruim voldoende aan een slimme meter per transformator huisje, en daar hangt er al lang een.
Aangezien elektronica en functionaliteit zich veel sneller ontwikkelt in een door klanten gestuurde markt, zullen de netbeheerders dit glansrijk verliezen. Zij zijn al 50 jaar bezig met vooral koperdraad en trafo’s.
Met die cultuur kunnen ze de martkontwikkeling nooit bijhouden.
Zelforganisatie bij gebruikers van elektrische auto’s, met slimme laders, op huisaansluitingen zonder slimme meter, gaan er voor zorgen dat elke wijk zelf zorgt dat de stroom niet uitvalt als om 17.30 iedereen zijn EV voor de deur parkeert.
De toegevoegde waarde van de netbeheerder zou kunnen zijn een open platform aanbieden waar iedereen op zijn eigen wijk/transformatorhuisje-website kan kijken hoe vol het is en wanneer er een slot is te boeken voor zijn slimme lader.
Maakt hier iemand een rekenfout???
Als je 660.000 uitlezingen van bijvoorbeeld een 10 cijferig klantnummer en een tiencijferig meterverbruik, en je hebt per digit 4 bit nodig, dan levert dat grofweg 6,5 MB aan data op…shocking.
Dit artikel zet de zaken aardig op zijn kop. De energiebedrijven willen zelf zo vaak meterstanden hebben. Dat ‘eens per maand’ is al een compromis vanwege privacy, liever wilden ze elk kwartier. En dan is het nog maar de vraga of het in de praktijk daarbij blijft (wie controleert dat per slot – zij zelf natuurlijk). Zo hebben ze meer inzicht in ons verbruik (en aan- en afwezigheid) zodat de met nog meer winst energie kunnen leveren, effectiever tegen een hogere prijs (die meter is ongetwijfeld extra ‘service’). En ze hebben meer controle over de afname – als het te gek wordt (en dat maken ze zelf uit) sluiten ze gebruikers gewoon op afstand af.
Ga die Big Brothers nu niet zielig vinden omdat de data die ze zo graag willen hebben een veelvoud is van wat ze nu binnenkrijgen.
Ik woon in Brazilie. Hier doen ze al jaren een meteropname per maand. Er komt een persoon aan de deur met een computertje en een dag later ligt de rekening in de bus. Heel efficient.
Ik heb ook bij een energiebedrijf in Nederland gewerkt gewerkt waar ze SAP gebruiken. De database daar puilt uit en 12 keer meer data kunnen ze absoluut niet aan. Niet omdat 12 metingen zo ingewikkeld is maar omdat hun systeem ontzettend… eh… “geavanceerd” is. Inderdaad, er was een grote automatiseerder bij betrokken.
Dit is toch een volledig redundant artikel !? Alle informatie in dit artikel is al lang achterhaald, het fenomeen al 5 jaar bekend, en dan wordt hier ook nog eens uitgegaan van maandwaarden ipv kwartier en uurwaarden.
Overigens schijnt SAP naar verluid de eerste software leverancier te zijn die juist dit probleem lang van te voren aan zag komen met de introductie van slimme meter ondersteuning reeds een jaar geleden. Datahoeveelheden geen probleem.
Los daarvan, het hangt er toch puur van af wat je met die data doet ? uitlezen en opslaan lijkt me niet de meest intensieve actie. Het wordt volgens mij pas interessant als je als bedrijf ook ‘slimme’ dingen met die data wilt doen.
Privacy discussie is natuurlijk pure onzin, ingegeven door de consumentenbond.