De opkomst van slimme meters binnen de energiemarkt zorgt voor druk op de automatisering van energiebedrijven. Daardoor moeten die bedrijven veel meer gegevens verwerken dan vroeger, dan wanneer alleen een keer per jaar een eindstand wordt opgegeven of een meteropnemer aan huis meet.
'Energieleveranciers moeten een stortvloed aan real-time gegevens kunnen verwerken via hun ict-systemen, dat kan gevolgen hebben op de klantenservice en bedrijfsprestaties.' Dat stelt leverancier van informatie-integratiesoftware Informatica, aan de hand van de situatie bij verschillende klanten in de Europese en Amerikaanse nutssector.
Sinds 2008 voeren energieleveranciers slimme meters in voor de meting van elektra en gasgebruik van huishoudens. Zo kan het energieverbruik van consumenten beter gemonitord worden. De Tweede Kamer buigt zich over nieuwe wet- en regelgeving voor de invoering van slimme meters.
Een voorbeeld van een energieleverancier die wordt geconfronteerd met de gevolgen van de opschaling van slimme meters is energieleverancier Eneco. Het aantal te verwerken meterstanden groeit tussen nu en zes jaar tijd van de huidige vijftigduizend per jaar naar zo'n 666.000 meteropnames per jaar. Dat is ruim twaalf keer meer. Dat komt doordat meterstanden maandelijks automatisch worden doorgegeven. Om die opschaling in goede banen te leiden, ging de energieleverancier in zee met Capgemini voor de ontwikkeling voor software voor business proces management.
Leren van telecombranche
Informatica stelt dat integratie cruciaal is om de grote hoeveelheid meetgegevens in goede banen te leiden. Volgens het bedrijf zijn open standaarden daarvoor de beste oplossing. 'Hierbij moet een voorbeeld worden genomen aan eerdere lessen uit de telecombranche. In eerste instantie hielden telecomaanbieders meerdere versies van open standaarden aan. Dat leidde tot verwarring, hoge kosten en integratieproblemen', stelt de leverancier.
“Het energiebedrijf” bestaat niet meer. De netbeheerder leest de meters uit en geeft die informatie door aan de leverancier, die er mee factureert (dat kan straks dus maandelijks). Maar die leverancier wil extra diensten leveren rondom die metingen. De netbeheerder mag dat niet, die staat onder toezicht van de overheid en mag geen commerciële activiteiten ondernemen.
De metingen worden elk uur (mogelijk zelfs elke 15 minuten) uitgelezen en dan gaat het ineens om veel meer: ruim 7 miljoen aansluiten (=meetpunten) maal 4 (metingen per uur) maal 24 (uren per dag) maal 365 (dagen per jaar) is 250 miljard metingen, met elk een waarde en een tijdstempel. Maar mogelijk meer, want de slimme meter kan meer dan alleen de stand doorgeven. Alles redundant en met back-up om maar niets te hoeven missen. En met veel kopieer acties, want de data wordt natuurlijk niet verplaatst van netbeheerder naar leverancier, maar gekopieerd. En als je switch van leverancier, wil je bij je nieuwe leverancier natuurlijk ook de oude metingen kunnen bekijken. Nog een kopie dus.
De klant betaalt, dat is logisch, de klant betaalt alles: overheden betalen we via belastingen, bedrijven betalen we via de prijs die we voor hun diensten betalen. Maar je krijgt er ook wat voor terug: een maandelijkse factuur gebaseerd op echt verbruik (geen schatting meer) en als je wilt een dienst waarmee je per dag of uur of mogelijk kwartier kunt zien hoeveel energie je verbruikte. Als je dat niet wilt, dan moet je op een partij stemmen die tegen de slimme meter is, want de overheid bepaalt.
Ik zou zeggen: laat die slimme meter toch zitten. Als mensen hun verbruik willen meten zijn daar slimmere oplossingen voor die ook nog beter laten zien waar in je huis dan die energie verbruikt wordt. Een simpele energiemeter van een paar tientjes doet wonderen, maar het kan ook mooi en duur en op de computer via zoiets als Plugwise. Laat de klant zelf kiezen is mijn motto.
@Jos
Privacy is een grondwettelijk recht dus onzin noemen is redelijk naief. Dat het gros van de mensen dit voor lief nemen is slechts van tijdelijk aard want er wordt flink misbruik van gemaakt. Dat wordt voorlopig alleen nog maar erger.
Wat een apart verhaal. Die hoeveelheid extra data is minimaal te noemen. Als een systeem dat niet aan kan, kan beter het systeem worden vervangen door echt maatwerk ipv standaard ‘ERP’ software met wat maatwerk puisten.
Nou nou wat een datavloed. Een beetje productiemachine voor printplaten geeft per stuk al zo’n 1..5 Gbyte aan data per uur, en dan zijn er sites met enkele honderden van die machines in 24/24 productie (voor Ifones en Ipats bijvoorbeeld). Kijk dan hebben we het ergens over.
Heeft Eneco maar 150000 klanten overigens? De getallen lijken aan alle klanten niet te kloppen. Nee, in die automatiseerder heb ik weinig vertrouwen.
Afhankelijk van wat er allemaal gemeten gaat worden kan de data hoeveelheid enorm toenemen. De nieuwswaarde ontgaat mij een beetje, want dit is al jaren bekend.
Wat de consument zich moet afvragen is of hij wel zit te wachten op die maandfactuur obv werkelijk verbruik. Dat betekent namelijk dat de factuur in de winter aanzienlijk duurder is en in de zomer aanzienlijk goedkoper.
Dat voorschotbedrag zit redelijk goed in elkaar en zo kan je in ieder geval rekeningen houden met een vast bedrag per maand. Of het wordt straks een telefoon abonnement.
Over telefoons gesproken… waarom doet iedereen zo moeilijk over privacy als het om energie gaat; maar over telecom bedrijven of kabel bedrijven hoor je niemand.
Immers met je mobiele telefoon kan je zelfs buiten je huis gevolgd worden; alleen al doordat het toestel aan staat.
Als in een gebied alle aansluitingen van een digitale energiemeter zijn voorzien, dan kan de netbeheerder het eventuele aftappen van stroom daar snel op het spoor komen.
De netbeheerder hoeft alleen te zien dat de afgenomen stroom minus het plaatselijke transportverlies groter is dan de officieel aan de klanten geleverde stroom.
Zou dat uiteindelijk tot de ondergang van de nederwiet gaan leiden?
Kunnen ze je op afstand afsluiten ook al woon je in een pand met meerdere etages ?
ik ben al van dec bezig om mijn slimme te vervangen voor de domme meter. nog steeds niet gelukt.ik had een verbruik van 91% electra en 86% gas meer met de slimme meter.Dus denk goed na voor je begint aan de slimme meter.Ik vertrouw hem niet.