De crisis en het ontberen van een slagvaardig kabinet heeft inmiddels een aardig slagveld opgeleverd in de markt van interimprofessionals. Grote projecten zijn stilgelegd, volledige verdiepingen met externen schoongeveegd en beoogde nieuwe projecten uitgesteld.
De consequentie is dat opdrachtgevers die nog wel wat te vergeven hebben, worden overspoeld met cv's. De meeste overheden zijn niet voorbereid op deze verandering en laten hun pz- en inkoopadviseurs een oplossing aanreiken.
Een oplossing die de laatste tijd veel opgeld doet zijn de 'marktplaatsachtige' concepten. Via een 'tooltje' kun je je cv uploaden en bieden met een uurtarief. Deze tool biedt meerdere oplossingen. Ten eerste worden de aangeboden cv's zoveel mogelijk automatisch afgehandeld. Inschrijvers die afvallen krijgen een mailtje. Daarnaast zijn er tools die alle ingehuurde externen administratief via deze tool laten lopen zodat er veel managementinformatie wordt gegenereerd. Doordat iedereen kan inschrijven is de beoogde opdracht zodanig openbaar dat je in de meeste gevallen niet hoeft aan te besteden.
Allemaal voordelen voor de organisatie zou je denken. Opvallend is dat er voor deze marktplaatstool nog slechts een beperkt aantal aanbieders actief is. Als communicator verbaas ik me daarnaast over het gebrek aan visie bij de betreffende organisaties die met zo'n tool werken.
Aan de ene kant investeren organisaties veel tijd en geld in citymarketing (gemeenten), positionering van hun organisatie en dienstverleningsconcepten. Toch vinden ze het blijkbaar heel normaal dat leveranciers (opdrachtnemers of interimmers) die niet in aanmerking komen voor de betreffende opdracht (en dat zijn er nu heel veel) worden afgeschreven met een digitaal stencil. Leveranciers zullen veelal nooit hardop klagen, maar op de achtergrond komt de beoogde opdrachtgever er niet best vanaf.
Deze opdrachtgevers krijgen een groot probleem als de markt straks weer aantrekt. Dan is je naam als opdracht- en werkgever zodanig verpest dat er nog maar weinige goede interimmers bij je willen werken.
Houd daarom de regie op je arbeidsmarktcommunicatie en laat personeelszaken en inkoop niet met een tooltje op de loop gaan. Blijf in (de communicatie van) je organisatie investeren zodat deze bekend blijft staan als een goede werkgever.