De titel doet misschien wat anders vermoeden maar het gaat toch echt in deze opinie over het factureren van SaaS-leveringen naar eindgebruikers. De term 'billing' is in de ict een kreet geworden die vaak gebruikt wordt in plaats van het woord factureren. Dit neemt niet weg dat het factureren van SaaS-leveringen momenteel behoorlijke aandacht geniet. Ten onrechte? Want zo moeilijk is het toch niet? Je levert iets, je factureert en je wordt betaald. Simpel toch, of niet?
Als SaaS-oplossingen geleverd worden, zal het de aanbieder om grote aantallen gaan. Meer volume betekent immers meer winst en SaaS gaat nu eenmaal om volume. De processen die onderdeel zijn van die leveringen moeten daarom zo efficiënt mogelijk ingericht worden om zo snel mogelijk te kunnen leveren en dus winst te kunnen maken. Ik schreef hier in juni 2009 in Computable een opinie over: Afrekenen met XaaS.
In de leveringen zit het probleem over het algemeen niet. De applicatie wordt aangeboden, de gebruiker geeft aan wat hij/zij nodig heeft en hoeveel. Dat is voldoende om aan de aanbiederzijde de machine in werking te stellen om te zorgen dat zo snel mogelijk geleverd kan worden. De crux zit hem in het feit dat het een abonnementsvorm betreft dat per product schaalbaar moet zijn. Hoe sla je dat per klant op en hoe zorg je dat dit controleerbaar blijft, ook bij vijftig producten, tien klanten en in totaal drieduizend potentiële gebruikers? Om maar te zwijgen over producten die met staffelkortingen afgenomen kunnen worden. Zodra hierover nagedacht gaat worden, zijn de producten meestal al in het portfolio opgenomen en worden al geleverd.
Het maken van de inhaalslag kan een vrij kostbare handeling zijn, maar eigenlijk hoeft dat helemaal niet zo te zijn, als maar goed wordt nagedacht over het afrekenmodel en hoe dat aansluit bij het ontworpen businessmodel. Om een idee te geven zijn er zes 'basisregels':
-
Bedenk vooraf waarop afgerekend gaat worden (muisklik, dossier, gebruiker).
-
Maak de productcatalogus integraal benaderbaar voor iedere klant via je website.
-
Hanteer gelijke prijzen per product en verwerk mogelijke staffelprijzen in de aangeboden producten.
-
Zorg voor standaardproducten, vermijd zoveel mogelijk maatwerk of lever minstens oplossingen op SaaS-maturitylevel 3.
-
Zorg dat factuurregels uit dit websysteem onttrokken kunnen worden.
-
Zorg voor een koppeling met het boekhoudpakket waar de factuur uiteindelijk uit moet komen.
Op deze wijze wordt factureren van SaaS-oplossingen vrij eenvoudige materie en hoef je in ieder geval niet 'om het billen' op de blaren te zitten.