Distributeur Ingram Micro bouwt in Noord-Amerika een cloud- en SaaS-portfolio op. Op termijn wordt ook in Europa het cloud- en SaaS-portfolio uitgebreid. Deze producten worden naast de bestaande hard- en software aangeboden, aldus ceo Greg Spierkel.
Ingram Micro bouwt gestaag een cloud- en SaaS-portfolio op. Deze producten worden vooral in Noord-Amerika aangeboden, maar naar verwachting komen ze later ook in Europa beschikbaar, aldus Spierkel. ‘We bieden naast onze bestaande oplossingen al twintig hosted-oplossingen, zoals SaaS en netwerkmonitoring. Daarnaast werken we in Noord-Amerika samen met Microsoft, Adobe en VMware. Resellers vragen steeds vaker naar hosted-oplossingen.’
SaaS en cloud vormen een onderdeel van het portfolio van Ingram Micro, maar zullen op korte termijn de andere oplossingen niet overtreffen. ‘Cloud- en hosted-oplossingen vormen 15 tot 20 procent van de totale omzet van een reseller. De meeste vraag is echter nog steeds naar on-premise oplossingen.’
Spierkel verwacht een grote rol voor resellers bij de verkoop van SaaS- en cloud-diensten. ‘Ik denk dat resellers de meeste van deze hosted-oplossingen moeten verkopen. Microsoft gaat echt niet zelf bij een kapperszaak langs om zijn software te verkopen, dat moet een reseller doen. Dat geldt zelfs voor Salesforce.com, dat misschien wel direct verkocht wordt, maar vaak wordt geïmplementeerd door een system integrator. De reseller smelt alle componenten samen tot totale oplossingen.’
Hierbij is ook een rol voor distributeurs weggelegd, aldus Spierkel. ‘We werken met partijen zoals RackSpace, Google en Amazon.com, en later rollen we dat uit naar Europa. In Noord-Amerika is de verkoop van hosted-oplossingen volop aan de gang, vooral in de B2C. Het gaat hierbij om eenvoudige oplossingen. De B2B-markt heeft echter behoefte aan meer complete oplossingen, die geïntegreerd moeten worden. De reseller speelt hierbij een belangrijke rol. Bedrijven hebben behoefte aan een intermediair die tussen de leverancier en het bedrijf in staat.’