De overheid begint in 2011 een aanbestedingsronde voor ontwikkeling, bouw en beheer van de landelijke databank voor informatievoorziening over reizen met openbaar vervoer. Dat heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat de Tweede Kamer laten weten. Eurlings passeert daarmee de huidige leverancier 9292 Reisinformatiegroep, het samenwerkingsverband van alle Nederlandse ov-bedrijven. Een voorstel van 9292 zou technisch en functioneel te oppervlakkig zijn.
Om reizigers actuele ov-reisinformatie te bieden, wil het ministerie van Verkeer en Waterstaat een Nationale Databank OV-gegevens (NDOV) inrichten. Op verzoek van de Tweede Kamer liet Eurlings onderzoeken of de opdracht voor de technische invulling en de organisatie van deze landelijk databank onderhands aan 9292 Reisinformatiegroep kan worden gegund. Hij riep daartoe een auditcommissie in het leven. De leverancier is momenteel vrijwel monopolist.
De auditcommissie concludeert dat het door 9292 ingediende voorstel 'onvoldoende zekerheid geeft dat er een NDOV wordt gerealiseerd die aan de publieke doelstellingen voldoet'. Niet alleen zou een onderhandse gunning juridisch niet mogelijk zijn, ook vinden de onderzoekers het voorstel te oppervlakkig om het te toetsen aan de gestelde criteria. Bovendien twijfelen ze of 9292 een marktconforme prijs vraagt.
Gesplitste opdracht
Begin 2011 start de overheid met de aanbesteding van NDOV. De auditcommissie stelt voor om de opdracht te splitsen in een organisatorisch deel en een technisch deel. Alleen het technische deel wordt geheel extern aanbesteed. Het betreft de ontwikkeling, de bouw en het beheer van de databank. 9292 Reisinformatiegroep kan aan deze aanbesteding deelnemen.
Het organisatorische deel zorgt dat in de taken van NDOV wordt voorzien. Hij wordt opgebouwd uit de achterban van de opdrachtgevers, zoals het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de stadsregio's en provincies, aangevuld met ingehuurden. Eurlings kijkt of dit deel kan aansluiten op de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).
De voorloper van 9292 Reisinformatiegroep werd eind 1991 opgericht. Het Utrechtse bedrijf beheert behalve de website een callcenter in Rotterdam. Er werken tientallen ict'ers.
Kan een demissionair minister nog dit soort beslissingen nemen?
En let op: dit zal wel het zoveelste overheidsproject worden dat 10 x zoveel gaat kosten als begroot.
Waarom het niet gewoon aan 9292 overlaten, dan kost het de overheid minder geld.
Even Voor Jaap:
“Niet alleen zou een onderhandse gunning juridisch niet mogelijk zijn, ook vinden de onderzoekers het voorstel te oppervlakkig om het te toetsen aan de gestelde criteria. Bovendien twijfelen ze of 9292 een marktconforme prijs vraagt.”
Dus
a: Het mag niet volgens de regels.
b: Met maar een aanbieder weet je nooit of het goedkoop of duurkoop is!
Lijkt me niet meteen onzinnig. Vond 9292 altijd al een rommelige slechte site met vreemde vervoersvoorkeuren en lang niet altijd de beste route-suggestie. Ook de interface laat veel te wensen over.
Ze kunnen het blijkbaar niet goed daar!
Waarom zou je iets dat op dit moment goed werkt houden? Er valt vast wel iets te verzinnen waardoor een horde ambtenaren weer bezig geworden kan houden (ik zeg niet aan het werk gehouden kan worden).
Noem mij 1 (ICT) project binnen de overheid dat niet ver over budget en tijd is heengegaan en waar de beloofde functionaliteit nog ver te zoeken is.
Nee, in deze tijd van besparingen moeten we vooral zo’n initiatief nemen.
Wat mij betreft kan er nog veel meer bezuinigd worden op ons ambtenatren apparaat.
En juridisch consequenties bij onderhandse gunningen? Als je geen nieuw project opstart wordt er niets gegund!
Willem (die dit land steeds absurder vindt worden.)
Dan nog geeft niemand een antwoord op de vraag van Jaap, mijn eerste reactie was ook: Ohhhh kan hij dat nog beslissen dan?
Verders is het onzin om een instantie die er al is weer voorbij te lopen en een eigen instantie te beginnen mijn god waar zijn we mee bezig zeg.
Leg ze eisen op (ze zijn de grootste aandeelhouders in het OV als overheid) dan hoeft dat toch niet zo moeilijk te zijn, we hebben het over een interface en vooruitlopende vernieuwing. Alsof Camille weet hoe de site eruit ziet. Eerst dienstauto en straks bij KLM weer (en dienstvliegtuig).
Kom op zeg, wat een kul, schudt gewoon 9292 wakker.
“De leverancier is momenteel vrijwel monopolist.” Tja, is er dan een andere aanbieder? Beetje vreemd dat onze overheid een, niet slechte (zie hieronder) informatieleverancier, uit de markt wil drukken.
En: “Hij wordt opgebouwd uit de achterban van de opdrachtgevers, zoals het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de stadsregio’s en provincies, aangevuld met ingehuurden.” Kijk, dat bevreemd mij nu weer, waar zijn de OV-bedrijven gebleven? Die lijken me toch het eerste leverancier van de gegevens?
@weisem: eens, maar zou 9292 niet gewoon een reële prijs hebben voorgelegd? De budget inschattingen van de overheid zijn meestal te laag.
@Radboud: beetje cru om te stellen dat ze het ‘daar’ niet goed kunnen. Ik neem aan dat je autorijder bent? Want 9292 geeft tot nu toe, voor mij althans, altijd de juiste info. Je moet natuurlijk wel weten hoe de site werkt. Je daar even in verdiepen laat juist zien dat het geen rommeltje is. De info wordt duidelijk genoeg gepresenteerd.
Willem en Ivan, dat had ik ook nou nog willen zeggen.
Waarom maken ze die data niet gewoon voor iedereen toegankelijk? Dan kan iedereen zijn eigen site er omheen bouwen met alle toeters en bellen waarvan hij of zij denkt dat er op moeten zitten.
Aan iedereen die vindt dat het nu al “goed” is: Think again. Helaas is de 9292ov.nl site rommelig, onbetrouwbaar, onlogisch (ook qua reisadviezen geven), onoverzichtelijk en ga zo maar door. Weinig of geen mogelijkheden om eigen voorkeuren voor bv. lijnen en zo op te slaan.
Bovendien wil het nog wel eens gebeuren dat je de ene keer dat je 9292ov.nl bekijkt een ander reisadvies krijgt dan een kwartier daarvoor met precies dezelfde parameters. Op hun (load-balanced?) webservers draaien dus duidelijk niet dezelfde engine versies….
Ik roep iedereen op het project van een demissionair minister links te laten liggen (Ze maken in zo’n demissionaire periode vaak meer kapot dan dat je lief is.) en gewoon een geweldig product ov9292.nl wat inmiddels al zwaar ingeburgd is te gebruiken.Ik roep ook het bedrijfsleven op dit te sponseren tot het nieuwe kabinet er is en er echt zinnige en zindelijke beslissingen genomen kunnen worden .Als iedereen gewoon deze alom bekende geweldige reisinformartie blijf gebruiken is er niets aan de hand.