De overheid begint in 2011 een aanbestedingsronde voor ontwikkeling, bouw en beheer van de landelijke databank voor informatievoorziening over reizen met openbaar vervoer. Dat heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat de Tweede Kamer laten weten. Eurlings passeert daarmee de huidige leverancier 9292 Reisinformatiegroep, het samenwerkingsverband van alle Nederlandse ov-bedrijven. Een voorstel van 9292 zou technisch en functioneel te oppervlakkig zijn.
Om reizigers actuele ov-reisinformatie te bieden, wil het ministerie van Verkeer en Waterstaat een Nationale Databank OV-gegevens (NDOV) inrichten. Op verzoek van de Tweede Kamer liet Eurlings onderzoeken of de opdracht voor de technische invulling en de organisatie van deze landelijk databank onderhands aan 9292 Reisinformatiegroep kan worden gegund. Hij riep daartoe een auditcommissie in het leven. De leverancier is momenteel vrijwel monopolist.
De auditcommissie concludeert dat het door 9292 ingediende voorstel 'onvoldoende zekerheid geeft dat er een NDOV wordt gerealiseerd die aan de publieke doelstellingen voldoet'. Niet alleen zou een onderhandse gunning juridisch niet mogelijk zijn, ook vinden de onderzoekers het voorstel te oppervlakkig om het te toetsen aan de gestelde criteria. Bovendien twijfelen ze of 9292 een marktconforme prijs vraagt.
Gesplitste opdracht
Begin 2011 start de overheid met de aanbesteding van NDOV. De auditcommissie stelt voor om de opdracht te splitsen in een organisatorisch deel en een technisch deel. Alleen het technische deel wordt geheel extern aanbesteed. Het betreft de ontwikkeling, de bouw en het beheer van de databank. 9292 Reisinformatiegroep kan aan deze aanbesteding deelnemen.
Het organisatorische deel zorgt dat in de taken van NDOV wordt voorzien. Hij wordt opgebouwd uit de achterban van de opdrachtgevers, zoals het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de stadsregio's en provincies, aangevuld met ingehuurden. Eurlings kijkt of dit deel kan aansluiten op de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).
De voorloper van 9292 Reisinformatiegroep werd eind 1991 opgericht. Het Utrechtse bedrijf beheert behalve de website een callcenter in Rotterdam. Er werken tientallen ict'ers.
Geloof niet dat de overheid het hier ooit goed kan doen. Als ze niet aanbesteden volgende de geldende wetgeving is het niet goed, doen ze het wel dan is het ook niet goed.
Als Eurlings nu niet aanbesteed gaat er automatisch een verlenging van 2 of 3 jaar lopen. Het feit dat de aanbesteding wordt opgesteld wil niet zeggen dat hij gaat gunnen.
Juridisch klopt alles wat er gedaan wordt… Nederland als democratie waar iedereen iets mag zeggen over alles! Polder model heet dit en heeft als resultaat dat de regering nooit iets goed doet!
Laat de goede man zijn werk doen zonder dat hij continu wordt afgevallen.
Gilbert, de overheid moet natuurlijk zijn regels volgens. Ik vraag me nu alleen af dit een project is dat überhaupt aanbesteed had moeten worden. Een stuk regelgeving met als inhoud dat de OV bedrijven hun informatie (dienstregelingen, actuele situaties en reisplanning) via internet beschikbaar moeten stellen zou m.i.z. veel minder geld kosten, want dan ligt het bij de vervoerders. Wat stad en provincie hier in kunnen bijdragen is me een raadsel, behalve dan het aangeven van verkeershinder (denk aan omleidingen e.d.).
@E. Versteegt: wanneer heb je voor het laatst ov9292 gebruikt?
Je browser onthoudt namelijk prima de instellingen van ov9292, alleen als je instelt dat je alle tijdelijke bestanden weggooit en de cookies schoont, ja, dan ben je alles kwijt. De site doet m.i.z. wat die doen moet: reisinfo geven. En van verschillen na een kwartier heb ik nooit wat gemerkt. Misschien vanwege actuele wijzigingen?
Hmm overheid, ict project, aanbesteding???
Kom maar op met de begroting.. wat is er mis met 9292ov.nl??
Overheid we maken gewoon een nieuwe website? why? because we can! (pay)
Is er werkelijk waar ook maar 1 burger geweest die hier om gevraagd heeft?
Interessant om na te gaan hoe dit besluit tot stand gekomen is: Tweede kamer –> Eurlings –> Auditcommissie –> mandaat –> conclusie “dat het door 9292 ingediende voorstel ‘onvoldoende zekerheid geeft dat er een NDOV wordt gerealiseerd die aan de publieke doelstellingen voldoet’ “.
Er wordt een niet te stoppen trein (beeldspraak!) in gang gezet, zonder enig mandaat van de direct belanghebbenden: de reizigers die een treintje willen opzoeken.
Resultaat is nu al voorspelbaar: Een moloch-project dat veel te duur gaat worden, veel te laat opgeleverd en geteisterd wordt door technische problemen. De enigen die er beter van worden zijn de ICT-bedrijven die groot genoeg zijn om het tender-proces te doorlopen.
En dan: we hebben ook nos http://www.ns.nl simpel en toch eenvoudig
En kijk ook eens naar http://www.db.de van onze oosterburen: extreem goed, degelijk.
@Jaap Nee, ik ben geen autorijder en raadpleeg 9292 helaas geregeld dus. Ga echter bij verdere reizen zoveel mogelijk met de (OV) fiets van/naar treinstations (NS site is zeer redelijk) en gebruik 9292 als het niet anders kan voor bussen etc. 9292 stuurt je met de bus als trein handiger is, doet rare dingen met treinverbindingen, suggereert een tram die verder is dan een bus, etc.
Moet wel toegeven dat de site met de jaren beter is geworden. Er zitten zeker aardige gedachten achter 92929 maar de uitvoering kan (veel) beter.
Werk je er misschien voor dat je het zo voor ze opneemt? 😉
Misschien is het nieuws al achterhaald… zie nieuw bericht dat de Kamer er wellicht over gaat ipv Eurlings…
wel leuk dat de meeste reacties gaan over de website of het demissionair zijn van de minister. wat de meeste mensen misschien niet weten is dat de overheid vooral de brongegevens op orde wil brengen en organisatorische veranderingen wil doorvoeren om de kwaliteit van die gegevens te kunnen blijven garanderen. zonder goede brongegevens kan geen enkele routeplanner een snelste of goedkoopste reis adviseren. de website is dus maar de buitenkant en slechts 1 van de drie succesfactoren. en het demissionair zijn is bijzaak want de overheid is jaren geleden al akkoord gegaan met het optimaliseren van de dienstverlening, waarbij dit een onderdeel is. geen bijzonder project dus, het zat al in de pijplijn.