Greg Spierkel, ceo van Ingram Micro, is niet ontevreden over hoe de zaken gaan. In het eerste en tweede kwartaal van 2010 boekte de distributeur een omzetgroei. Volgens hem trekt ook voor resellers de markt weer aan.
Spierkel zegt in een exclusief interview met CRN Nederland dat zijn bedrijf het de laatste twee kwartalen wereldwijd goed heeft gedaan. Wel maakt hij zich zorgen over de grote schuldenlasten van Europese overheden. Die kunnen leiden tot bezuinigingen en belastingverhogingen. ‘Er is goed echter ook nieuws. Na acht kwartalen nemen de uitgaven van bedrijven weer toe. Dat komt onder meer door de ‘corporate refesh’ van infrastructuren en pc’s. De markt is op dit moment best gezond te noemen, al kan dat nog veranderen door de problemen in Europa.’
De ceo baseert dit op basis van gesprekken die hij met met resellers heeft gevoerd. ‘De meesten zeggen dat de zaken goed lopen. Ze vertrouwen erop dat sommige handel terugkomt en ze hebben projecten in de pijplijn zitten, zoals migratietrajecten van Windows XP naar Windows 7. Bedrijven investeren meer in productiviteitsoplossingen. Ze vernieuwen daarvoor hun datacenters, infrastructuur, notebooks en desktops. Het eerste halfjaar van 2010 hadden deze resellers daardoor meer omzet dan de laatste twee jaar.’
Er zijn op dit moment veel interessante groeimarkten, aldus Spierkel. ‘Ten eerst mobility, zoals smartphones met Google Android, Apple iPhone en de RIM Blackberry’s. Ten tweede kunnen resellers goede zaken doen met netwerken en infrastructuur. Cisco is hierbij de grootste speler, maar steeds meer andere partijen bieden netwerkoplossingen aan, zoals HP, Juniper, Force 10 en F5 Networks. Daar zit een enorme groei. Dat komt doordat de content van applicaties rijker wordt, onder andere door de groei van sociale netwerken.’
Verder denkt de directeur dat de virtualisatie van de infrastructuur steeds belangrijker wordt. Grote leveranciers hiervoor zijn VMware, Citrix, Microsoft, HP, Dell en Cisco. Spierkel: ‘Er wordt op dit moment veel geïnvesteerd in virtualisatie-oplossingen voor datacenters.’ Daarnaast denkt hij dat data capture en point of sales (pos) interessante groeimarkten vormen. ‘Daar investeren we in. We breiden ons portfolio uit door overnames, zoals op het gebied van digital signage.’ Tot slot zijn consumentenproducten steeds vaker te vinden op werkplekken, vooral door het gebruik van sociale netwerken, aldus Spierkel.