De ruim vierhonderd Nederlandse Spar-winkels gaan al hun pin-, telefonie- en internetverkeer over één ip-netwerk laten verlopen. Door de aanleg van dit netwerk, uitgevoerd door Infopact, kunnen ook leveranciers van systemen, zoals koelinstallaties, op afstand inloggen om storingen te onderzoeken.
Met het nieuwe netwerk gebruikt Spar in zijn vestigingen één geïntegreerde oplossing voor al het communicatieverkeer. ‘Voorheen maakten wij gebruik van aparte lijnen voor zowel ons pin-, telefonie- als internetverkeer’, vertelt ict-directeur Peter de Lange van Spar Holding. ‘We wilden naar één lijn voor al deze diensten, waarbij rekening zou worden gehouden met de wensen van onze individuele vestigingen.’
Door de nieuwe infrastructuur kan nu ook op afstand worden ingelogd op de beveiligingscamera’s in de winkel. Alarmmeldingen kunnen zo worden geverifieerd. Daarnaast kunnen leveranciers van systemen, zoals de koelinstallaties, op afstand inloggen op de koelcellen in de winkels om storingen te onderzoeken.
Pilot
Voorafgaand aan het project is gestart met een pilot in vijf vestigingen. Peter de Lange vertelt: ‘Inmiddels wordt het netwerk uitgerold in Spar-vestigingen over het hele land: van Terschelling tot Maastricht.’
Het netwerk wordt aangelegd door Infopact Network Solutions, een leverancier van zakelijke all ip-communicatieoplossingen.