Dell heeft miljoenen desktopcomputers met componentproblemen verkocht en verzweeg dit voor zijn klanten, aldus Advanced Internet Technologies. Dell Nederland zegt weinig last te hebben gehad van klachten dat eventuele problemen onder een verlengde garantie vallen.
In een lopende rechtszaak beschuldigt Advanced Internet Technologies (A.I.T.) computerproducent Dell ervan in de periode 2003 tot 2005 miljoenen exemplaren – er worden getallen van ‘meer dan 8 miljoen’ tot ‘11,8 miljoen’ genoemd – van het Optiplex-desktopmodel te hebben verkocht, wetend dat de gebruikte condensatoren problemen gaven. Dat zou zijn verzwegen voor de klanten conform een bedrijfspolitiek, die bij defecten ook eerst de fout in de schoenen van de klant schoof, aldus de benadeelde partij. Voorts zouden in het kader van de garantie-herstellingen toch weer moederborden met dezelfde problemen zijn gebruikt. Het gebruik van de kwalitatief onvoldoende onderdelen kon leiden tot bijkomende problemen, zoals onder meer brand en dataverlies.
Dell weerlegt dit met de opmerking dat dit probleem de hele industrie heeft getroffen, want de producent van de condensatoren – Nichicon – leverde ook aan andere computerproducenten. Ook zou Dell zelf uiteindelijk bij die producent de zaak hebben onderzocht. Daarbij bleek dat deze niet over voldoende informatie beschikte om te kunnen zeggen welke delen van zijn productie problemen gaven. Dell heeft verder de garantieperiode van de betroffen systemen verlengd, wordt gesteld. Dell Nederland zegt weinig last te hebben gehad van klachten dat eventuele problemen onder een verlengde garantie vallen, aldus een voorlichter. De leverancier onderstreept dat het onlangs goede resultaten en awards scoorde voor de dienstverlening aan klanten en dat het bedrijf eerder het voortouw heeft genomen bij de vervangacties rond gevaarlijke batterijen.
Betreffende de lopende rechtszaak in de USA, wijst de Amerikaanse pers er wel op dat Dell de computers niet heeft teruggeroepen. OptiPlex-klanten – en daaronder bevinden zich de grootste Amerikaanse bedrijven, zoals WalMart – hebben dan ook wellicht nadelige gevolgen ondervonden omdat ze niet wisten dat ze met kneusjes te maken hadden. Dat zou dan weer tot nieuwe rechtszaken en schadeclaims kunnen leiden.
Het document van aanklager A.I.T. in de rechtszaak tegen Dell vindt u hier.