Ict-dienstverlener Getronics gaat een deel van de activiteiten van zijn datacenterdivisie overhevelen naar India. Daarbij komen ongeveer 120 arbeidsplaatsen te vervallen. Het bedrijf bekijkt samen met de vakbonden hoeveel mensen kunnen worden ondergebracht bij andere divisies van Getronics en moederbedrijf KPN, vertelt de woordvoerder. Maar, zegt hij, er vallen zeker ook gedwongen ontslagen. Bovendien wil het bedrijf het aantal extern ingehuurde medewerkers verminderen.
Een groot deel van de datacenterdivisie is gevestigd in Apeldoorn. Het is echter niet gezegd dat de maatregel alleen gevolgen heeft voor de medewerkers aldaar, vertelt de voorlichter. Het bedrijf heeft onder meer ook rekencentra in Haarlem, Aalsmeer, Schiphol, Almere en Heerlen.
Pool
De getroffen werknemers zijn inmiddels ingelicht over het voornemen om hun taken te verhuizen naar India. Getronics heeft een vestiging in de Indiase stad Bangalore. Het besluit tot offshoring is genomen om kosten te besparen.
Er is een pool opgezet waarbij wordt gekeken of medewerkers op een andere functie binnen Getronics of KPN aan de slag kunnen, zegt de woordvoerder. Hoeveel gedwongen ontslagen de maatregel met zich mee brengt, wordt waarschijnlijk pas na de zomer bekend.
Onrustig
Het is al langere tijd onrustig bij Getronics. Sinds de overname door telecombedrijf KPN heeft de ict-dienstverlener verschillende reorganisaties doorstaan. Zo werden de datacenteractiviteiten van Getronics en die van KPN samengevoegd en verliesgevende en/of niet-relevantie bedrijfsonderdelen afgestoten. Ook verloren meer dan 1400 mensen hun baan.
De reorganisatie had volgens algemeen directeur Erik van der Meijden een mooie timing. 'Het was voor iedereen duidelijk dat we ingrepen door de crisis binnen Getronics en niet in verband met de crisis wereldwijd.'
Slechte zaak dit, voor die 120 medewerkers maar de tendens is ook zeker niet goed voor de nederlandse ITers. Al zie je dat steeds meer bedrijven er ook weer op terug komen, de service is gewoon te slecht. De engelse taal beheersen ze in India maar nauwelijks en ze hebben geen gevoel bij de klant. Die klant zit tenslotte aan de andere kant van de wereld en spreekt een hele andere taal.
Ik bel regelmatig met leveranciers die hun helpdesk in India hebben zitten, en ik kan uit ervaring zeggen dat dat waardeloos is.
Wat kunnen we hier allemaal toch slecht lezen. Gekanker over de service desks in India, terwijl het over datacenter activiteiten gaat. Daarnaast gaan er helemaal niet 120 mensen uit, want men is aan het herplaatsen. Dat betekent waarschijnlijk dat een flink aantal externen zich zorgen moeten maken.
Verstandige en logische beweging van Getronics uit bedrijfsperspectief. Voor het beperkte aantal medewerkers die dit gaat betreffen is de oude kantonrechtersformule geloof ik nog van kracht bij Getronics.
Eigenlijk bizar dat mensen het normaal vinend om het werk af te schepen op mensen die geen CAO hebben en qua werknemer relatief achtergesteld zijn tov europeanen. Het is gewoon moderne slavenhandel.
In die context zou ik dan aanraden om eens serieus te overwegen om na te denken of je niet in ontwikkelingslanden als Bangladesh je mensen kan opleiden naar eigen wens. Kost nog minder dan bijv India en zo geef je de economie daar ook een boost.
Je kunt in bovenstaande reacties precies zien wie manager is en wie niet, wie ontslagen is en wie niet… (ook bij mij)GTR is een club waar altijd een brand is ondergronds totdat het weer boven komt. Zelf heb ik jaren gewerkt bij GTR maar rust is er nooit geweest. Dit is naar mijn idee iets wat niets opbrengt en slecht is voor het bedrijf. Vooral de manier van uitspraken van het management zegt al vaak genoeg hoe het er aan toe gaat. “Als we nu ingrijpen geeft dat minder problemen…….” ben je dan niet eigenlijk al veel te laat voor de collega’s die het dan weer treft…?
Zelf had ik een gesprek aangevraagd met het hogere manager die aangaf dat er met hem altijd gepraat kon worden….. NOOIT een reactie van hem gehad op een aangevraagd gepsrek van mij toen ik hem echt nodig had!!! Dit geeft een gevoel dat je gewoon niet gehoord wil worden.
Het is echt wel balen voor die mensen die het nu weer gaat treffen, ik kan het weten. Anderzijds is het zo dat de wereld ook doordraait zonder GTR.
Ik wens de betroffenen veel succes!!
Je zal er je hele bedrijfsvoering maar gehost hebben. Zelden was de term Cloud-computing zo treffend…
Ik wens Getronics veel succes in India. Ben veel in India maar als daar service vandaan moet komen dan is het voor mij een raadsel. Men is daar alleen maar bezig met overleven als individu. Men spreekt redelijk engels maar vaak slecht te verstaan. Zijn we nu echt verlegen om z’n servise desk uit India. Dit duurt enkele jaren en dan is het niet meer hot.
Heb net een seminar bij Microsoft op Schiphol gevolgd en onderstaande was ook een optie.
Alternatieven als cloud computing en SaaS, met een betrouwbare westerse partner, worden dan ineens een stuk interessanter.
Macel your brilliant !! Overigens heb ik begrepen dat het in India ook niet zo goed gaat en vandaar dat er Indiaase docenten hier in Europa in Keulen een studiecentrum op gaan zetten.
Ik zou nog even wachten met daar te investeren.
Ik ben het met Jan eens en vind de reactie van Merlan dan ook echt typerend voor de huidige verloedering van Nederland.
Een CAO is natuurlijk alleen maar lastig, wat maakt het ons uit dat de mensen daar uitgeknepen worden en hun kop maar amper boven water kunnen houden. Het Europese bedrijf bespaard er namelijk wel dik op en dat is weer goed nieuws voor de bonus van Merlan.
Dit soort initiatieven zijn het mes in de rug voor de Nederlandse IT. Nederlandse managers die hun bedrijven voor een habbekrats naar India verplaatsen en daar vet aan verdienen.
De IT-ers worden daarbij wel gedumpt op de samenleving of krijgen een afkoopsom. De klanten blijven nog wel even hangen, gewend als ze waren aan de Nederlandse dienstverlening. Maar na een jaar denken ze daar wel anders over. De besparingen leken zo hoog maar het blijkt dat er inmiddels een heel leger aan Nederlandse service managers nodig is om de Indiers aan te sturen. Niet verwonderlijk, want een Indier werkt meestal voor meerdere klanten tegelijkertijd. Bovendien is het verloop aan personeel enorm. De kwaliteit verbetert daarbij niet echt want de instroom van amateurs blijft enorm en zodra men daar een paar roepies meer verdient wisselt men van werkgever. De meeste Indiers hebben zelf geen instrinsieke belangstelling voor ICT en willen snel manager worden omdat dat gewoon meer verdient. De kwaliteit van de outsourcing die al zo’n jaar of 8 heb meegemaakt (SAP/Oracle/Unix) is ronduit belabberd en beneden alle Nederlandse standaarden.
Uiteindelijk is het netto resultaat dat hier in Nederland niemand meer ICT gaat studeren en dat echte kwaliteit wel eens heel veel geld kon gaan kosten. Daar heeft de EU al op geanticipeerd door de blauwe kaart voor kennismigranten. Ik voorspel dan ook een golf van immigranten uit India die hier onder de prijs komen werken, zoals het in de land en tuinbouw en de transportsector is vergaan. Dat is het werkelijke effect van globalisatie.
Cees, je spreek je tegen.
Als de klanten na een jaar vertrekken, moeten ze toch ergens anders terecht? Zullen ze in dit geval weer een bedrijf pakken, dit op deze manier winst willen maken? Als ze slim zijn, en klanten zijn soms nog wel eens slim, dan gaan ze voor een echte ICT leverancier uit NL met het bijhorende hoge niveau.
Ergo zijn nog genoeg bedrijven in NL, waar je als ICTer graag gaat werken, omdat je hoog niveau ook gehonoreerd wordt. Zowel bij je werkgever als ook bij de klant.