Ict-dienstverlener Getronics gaat een deel van de activiteiten van zijn datacenterdivisie overhevelen naar India. Daarbij komen ongeveer 120 arbeidsplaatsen te vervallen. Het bedrijf bekijkt samen met de vakbonden hoeveel mensen kunnen worden ondergebracht bij andere divisies van Getronics en moederbedrijf KPN, vertelt de woordvoerder. Maar, zegt hij, er vallen zeker ook gedwongen ontslagen. Bovendien wil het bedrijf het aantal extern ingehuurde medewerkers verminderen.
Een groot deel van de datacenterdivisie is gevestigd in Apeldoorn. Het is echter niet gezegd dat de maatregel alleen gevolgen heeft voor de medewerkers aldaar, vertelt de voorlichter. Het bedrijf heeft onder meer ook rekencentra in Haarlem, Aalsmeer, Schiphol, Almere en Heerlen.
Pool
De getroffen werknemers zijn inmiddels ingelicht over het voornemen om hun taken te verhuizen naar India. Getronics heeft een vestiging in de Indiase stad Bangalore. Het besluit tot offshoring is genomen om kosten te besparen.
Er is een pool opgezet waarbij wordt gekeken of medewerkers op een andere functie binnen Getronics of KPN aan de slag kunnen, zegt de woordvoerder. Hoeveel gedwongen ontslagen de maatregel met zich mee brengt, wordt waarschijnlijk pas na de zomer bekend.
Onrustig
Het is al langere tijd onrustig bij Getronics. Sinds de overname door telecombedrijf KPN heeft de ict-dienstverlener verschillende reorganisaties doorstaan. Zo werden de datacenteractiviteiten van Getronics en die van KPN samengevoegd en verliesgevende en/of niet-relevantie bedrijfsonderdelen afgestoten. Ook verloren meer dan 1400 mensen hun baan.
De reorganisatie had volgens algemeen directeur Erik van der Meijden een mooie timing. 'Het was voor iedereen duidelijk dat we ingrepen door de crisis binnen Getronics en niet in verband met de crisis wereldwijd.'
Ik vraag me af in hoeverre Getronics uberhaubt nog verder zou willen op het gebied van hun datacenteractiviteiten.
Ik denk dat ze op termijn hier wel vanaf zullen stappen.
Over het algemeen was de opvatting dat deze partij een redelijk goede kwaliteit en support kon bieden. Dit rechtvaardigde wel een beetje de hogere prijzen.
Gezien deze offshore ontwikkelingen, vraag ik me af hoe Getronics hun kwaliteit gaat waarborgen. Gezien we allemaal wel weten hoe het “werkt” daar in India…
Als klant zou ik geen premium prijs willen betalen, wanneer ik weet dat mijn IT leverancier het beheer en datacenter naar India heeft verplaatst.
Alternatieven als Cloud-computing en SAAS, met een betrouwbare westerse partner, worden dan ineens een stuk interessanter!
Weer zo’n bla bla van een directeur; wat maakt t voor een medewerker uit of je ontslagen wordt door een interne crisis of een wereldwijde?
Zag laatst een documentaire over een servicedesk in India voor de Amerikaanse markt. De amerikanen wilden hier absoluut niet door geholpen worden. De medewerkers moesten daarom o.a. up to date blijven van het amerikaanse nieuws, zodat ze zichzelf voor konden doen alsof ze in de VS zaten. Ben benieuwd hoe lang Nederlanders dit soort servicedesken wel accepteren.
Weet uit ervaring dat Support uit India echt bagger is om nog maar over het slechte engels te zwijgen!! hillo me mei name is Gupta wat can y do you fore. 😉
Wat een negatieve reacties, de Nederlandse service mentaliteit is vaak ver te zoeken, zeker bij een Getronics en bedrijven met dezelfde schaal grootte. De ambtelijke molens en de onbeschoftheid halen het niet bij de service verlening bij mensen die nog echt voor hun geld werken zoals in Hongarije, Spanje en ook India.
Kosten zijn nu eenmaal key in dit soort zaken. en de klant heeft de keuze, wil hij een Nederlander of iemand die Nederlands spreekt kost dat meer dan een goed engels sprekende HBO’er of zelfs universitair. We zijn te lang stil blijven staan en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Maar de service in die landen is top. Hoge kwaliteit en zog voor de klant. Geen rare CAO, en veel mensen die ook echt willen werken.
Dus een goed zaak, als al die werkelozen dan ook nog een vak leren, bij leren ook in hun vrije tijd wordt het niveau ook weer hoger waardoor zij andere en vaak leukere werkzaamheden kunnen uitvoeren.
Outsourcing rocks.
Als Merlan het allemaal zo geweldig vindt, dan kan hij misschien zelf ook ‘cao-loos’ 100 uur per week gaan werken en leren in India. Het is namelijk wel degelijk niet allemaal en altijd zo geweldig als hij voor doet komen. Bovendien zet ik er grote vraagtekens bij of je vitale gegevens van je bedrijf wel ergens in India op een disk wilt zetten. Overigens ook niet in de VS hoor, waar de overheid denkt dat alles hun eigendom is.
Hoe veilig je gegevens zijn bij outsourcing is trouwens toch iets waar je weinig over hoort.
Merlan, wat een onzin dat we te lang stil zouden hebben gestaan! De gemiddelde ICT-er haalt jaarlijks opnieuw certificaten voor weer die nieuwe hype, die volgend jaar toch weer vergeten is en vervangen voor een nieuwe ren-hier-achteraan marketingtrend. Dat bijblijven gebeurt in eigen tijd natuurlijk. Daarbij is de gemiddelde ICT-er niet te beroerd om over te werken, staat hij dagelijks in de file en doet hij gerust werk dat ver onder zijn niveau ligt. Dus wat nou “stil staan”.
Waar het om gaat is dat bedrijven nog steeds niet geleerd hebben dat je winst niet over de rug van je personeel moet maken. Winst is een cadeautje en een teken dat je het goed hebt gedaan. Geen recht om je personeel uit te knijpen en als oud vuil op straat te zetten.
Ik vraag me af hoeveel van die 120 mensen bij getronics in Beek zouden zijn aangeboden, waarvoor ze nu als een gek zitten te werven en waarvoor niemand wil werken? Waarschijnlijk geen. Want getronics zoekt maar een ding, en dat is goedkoop en voor een dubbeltje op de eerste rang.
En laat me niet lachen over een zogenaamd gebrek aan serviceverlening. Want als dat ergens op een hoog niveau staat, is dat wel in Nederland.
Laatste nieuws over de India boys/girls. Certificering voor de gasten was schijnbaar niet nodig. Reden zou zijn dat de examens niet in hun eigen taal waren opgesteld.
Wij doen wel aan ontwikkelingshulp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een onzinnige reacties allemaal, alle grote spelers in Europa en de US, IBM, Accenture, Cap Gemini, Logica etc. hebben tegenwoordig meer personeel in India op de Pay rol staan dan in Europa.
Het werd hoog tijd dat Getronics en KPN meer activiteiten in India gingen uitvoeren. Global Sourcing daar gaat het tegenwoordig over, zelfs in Tenders van de Rijksoverheid moet een component of deel Global Sourcing zitten.
Op mijn werk hebben we uitstekende ervaring met de Service gerichte attitude van de Indiase mannen en met name Vrouwen!
Ik denk ook niet dat de discussie hier erover moet gaan of India nu wel of niet ideaal is. Denk eens aan die medewerkers van Getronics die dachten na vele reorganisaties nu eens rustig konden blijven werken.
Ik zou niet bij Getronics willen werken. Dit buiten de verhalen dat ze bizar slecht salaris bieden en slechte secundaire arbeidsvoorwaarden hebben (vergelijk ze maar eens met andere spelers in de markt). Nee, werken op een brandhaard die steeds weer meer ontvlamd, dank je wel.