Netwerkleverancier Avaya gaat via het technologiebedrijf HP zijn producten voor unified communications en contactcenters verkopen. De producten worden opgenomen in HP’s dienstenportfolio Unified Communications and Collaboration (UC&C). HP wil met de samenwerking zijn klanten merkonafhankelijk van dienst zijn. Om dezelfde reden sloot de onderneming in mei 2010 een pact met netwerkleverancier Alcatel-Lucent. In dezelfde maand liep de samenwerking tussen HP en Cisco juist af.
HP wordt Platinum en Gold-gecertficeerd kanaalpartner van Avaya. De Avaya-producten die HP in zijn UC&C-portfolio opneemt, zijn het unified communications-platform Aura, de toepassingen voor contactcenters en de volledige reeks van client applications voor eindgebruikers. Met het pact verwachten beide bedrijven dat klanten hun communicatie-omgeving sneller en gemakkelijker kunnen wijzigen. Ook zouden kosten kunnen worden bespaard.
Multi-vendor
Organisaties die communicatie-apparatuur van meerdere leveranciers gebruiken (multi-vendor), kunnen het beheer daarvan door HP laten uitvoeren op het Aura-platform van Avaya. Voor HP zijn dergelijke klanten dusdanig belangrijk, dat het bedrijf eind 2009 fabrikant 3Com overnam en met hardwareleveranciers QLogic, Alcatel-Lucent en nu dus Avaya afspraken maakte.
Netwerkhardwareleverancier Cisco beëindigde een soortgelijke samenwerking met HP per 1 mei 2010, omdat de twee zich te vaak op elkaars terrein begeven. Zo kondigde Cisco halverwege 2009 het Unified Computing System (UCS) aan, een product voor datavirtualisatie op blade servers. Maar ook HP doorkruist de samenwerking met Cisco regelmatig, bijvoorbeeld met zijn hernieuwde datacenterstrategie. HP betreurde het besluit van Cisco.