De ict-infrastructuur van Nederlandse bedrijven is onvoldoende voorbereid op het toenemende gebruik van consumentenelektronica op de werkvloer. Vooral de ondersteuning en de beveiliging schieten te kort. Toch gebruikt 95 procent van de medewerkers die op het bedrijfsnetwerk zitten, minstens één apparaat dat door henzelf is aangeschaft. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau IDC in opdracht van technologiebedrijf Unisys.
Veel meer Nederlandse medewerkers gebruiken privé-apparaten dan hun werkgevers verwachten. 27 procent gebruikt op het werk een privé-smartphone en 18 procent een privé-notebook. Hun werkgevers denken dat dit respectievelijk 9 en 4 procent bedraagt. Doordat de privé-apparaten, zoals Blackberry's, iPhones of consumentennotebooks, zowel voor zakelijke als privédoeleinden worden gebruikt, zal er behalve persoonlijke gegevens ook bedrijfsinformatie op staan.
Uit het onderzoek blijkt dat zowel de medewerkers als de ict-beheerders vinden dat hun organisatie consumentenelektronica slecht ondersteunt en beveiligt. De beheerders schatten dit wel beter in dan de medewerkers zelf. Ook de ondersteuning van social networks laat volgens de respondenten te wensen over.
Innovatief
Het zijn vaak technologisch innovatieve medewerkers die privé-apparaten op hun werk gebruiken. Organisaties zien vaak niet in welke mogelijkheden de technologieën en toepassingen kunnen hebben, merken de onderzoekers op. Bedrijven die weten hoe zij hieruit voordeel kunnen halen zonder hun bedrijfssysteem in gevaar te brengen, kunnen zich beter staande houden, aldus IDC.
42 procent van de onderzochte Nederlandse organisaties biedt zijn medewerkers gunstige aankoopregelingen voor consumentenelektronica. 57 procent van de organisaties vergoedt de aankopen van de medewerkers, waarbij alle zakelijke gebruikskosten worden gedekt.
Overigens bieden in Nederland bijna tweemaal zo veel organisaties dergelijke regelingen, vergeleken met bijvoorbeeld België en het Verenigd Koninkrijk. Daar wordt werknemers vooral de apparatuur geboden die voor de organisatie standaard wordt ingekocht.
@Bas:
De ICT heeft niet primair tot doel om de gebruikers te ondersteunen, maar om de bedrijfsprocessen te ondersteunen. Daar zijn de gebruikers (slechts) een onderdeel van.
Indien de bedrijfsprocessen beveiliging van de bedrijfsgegevens vereisen, kan het nodig zijn om de gebruikers te beperken in hun mogelijkheden. Als de gebruikers dit als (te) beperkend ervaren, dan moeten ze bij de bedrijfsprocessen aankloppen.
@Hans, mee eens
ik vind dat ICT ook veel actiever binnen een organisatie kan zijn. Alleen maar ondersteunen is lekker reactief een vooral veel ‘nee’ zeggen. Dat helpt een bedrijf van deze tijd niet meer.
Aantal jaar geleden had men op kantoor betere technologie, internet etc. Tegenwoordig niet meer. Thuis hebben we alles eerder en vaak vervangen we het sneller. Dit zijn tools die mij productiever maken en dus moet ICT daarop ingesteld zijn. Hetzelfde was met wlan, bedrijven hielden het buiten de deur, vervolgens namen medewerkers de linksys van thuis mee.
Achja, gewoon stukje survival of the fittest.
Kan je als organisatie niet snelgenoeg aanpassen aan dit soort nieuwe ontwikkelingen, dan doet je concurrent het wel (of juist niet natuurlijk).
De markt is vaak een prima beoordeler van dit soort nieuwe ontwikkelingen.
Een beetje goede CIO moet dit op tijd kunnen inzien en zorgen dat ICT voortgang maakt en op die manier doet wat de business nodig heeft.
Als je kijkt naar de impact van Het Nieuwe Werken en juist de generatie Einstein die nu aan de slag gaat binnen bedrijven dan zie je dat die mensen gewend zijn om contacten te leggen via MSN, Hyves, Facebook en Twitter. Die voelen zich vreselijk te kort gedaan en beperkt met alleen zakelijke email en geen toegang tot Hyves. Het is bij de jongeren doodnormaal om 400 ‘vrienden’ te hebben waarvan ze er misschien 10% ook daadwerkelijk goed kennen. En toch werken ze op die manier en zijn daar nog effectief in ook.
Communicatie met iPhone, MacBook, HTC, Android etc neemt toe. Als bedrijf kun je je daar het beste op aanpassen anders plaats je jezelf zeker voor de jongere generatie buiten de (arbeids)markt.
Daarbij zie ook dat flexibel werken steeds meer doordringt. Niet iedereen zit meer op dezelfde tijden in hetzelfde kantoor, maar werkt regelmatig thuis of direct bij de klant. Dat gaat niet als alles dichtgespijkerd zit. Ik verwacht van mijn klanten alleen een netwerkverbinding (draad of draadloos) en dat de verbinding naar internet open staat. Geen onzin met geblokkeerde sites (p0rn wel natuurlijk) of username/ww combinaties via een of andere brakke ISA server.
Overigens vereist dit voor het management een compleet nieuwe manier van aansturing. Meer coachend/faciliterend en sturen op output en niet op aanwezigheid/uren.
Altijd leuk als er weer zo’n eindgebruiker met zijn eigen mediamarkt spul komt. “Nee hoor, ik hoef geen support hierop, slechts toegang tot het netwerk en internet. Wel heb ik nog wat gegevens nodig en oja het werkt nog niet kun je daar nog even mee helpen…Hoezo heb jij geen verstand van mijn apparaat, jij bent toch de ict’er?” Met als resultaat een ontevreden eindgebruiker die zijn dure apparaat niet kan gebruiken en een gefrustreerde ict’er die al dat gezeur aan moet horen. Zorg dat je als organisatie je medewerkers van goed gereedschap voorziet zodat ze hun eigen apparatuur niet nodig hebben. Een timmerman neemt toch ook niet zijn eigen decoupeerzaag mee van huis (nee, andersom)Spelen met leuke apparaten doe je maar in je eigen tijd.
Peter Hinssen heeft een mooie definitie van werk die door mensen van onder de 24 wordt gebruikt: “Werk is waar je nog gebruik moet maken van oude technologie”.
Probeer maar tegen te houden dat mensen hun eigen spullen meenemen. Het gaat je toch niet lukken. Steeds meer bedrijven snappen dat en laten het gewoon toe.
Het natuurlijk wél zaak om ervoor te zorgen dat bedrijfskritieke en vertrouwelijke informatie goed wordt beheerd en bewaakt. Dat kan deels technologisch worden geregeld, maar ook met afspraken en protocollen.
De nieuwe kenniswerker zal zich zeker professioneler op moeten stellen als het gaat om goed omgaan met informatie. Maar de organisaties waarvoor zij werken moeten zich van hun kant flexibeler opstellen als het gaat om de apparaten waarmee wordt gewerkt.
Faciliteren is het toverwoord. Niet verbieden.
@John, Het enige wat jij wil is netwerk connectivity, draad of draadloos. Dat kan meestal zo geregeld worden en soms heb je al een openverbinding in de omgeving.
Zoals John E zegt, “Elke organisatie is anders en kent andere risico’s. Bij banken bijvoorbeeld zijn er vergaande beperkingen om bij hun gegevens te komen. Met de tools op de laptop of gadget kan je soms veel meer dan de bedoeling is. Dan moet je niet zeggen dat de beheerders daar hun zaken niet geregeld hebben omdat ze doen wat ze van hun werkgever/opdrachtgever opgedragen krijgen.
John, je regelt de noodzakelijk toegang met jouw opdrachtgever en die regelt het weer met beheer. Oplossingsgericht werken betekent geen nieuwe problemen of onnodige extra kosten veroorzaken.
@Bas, vergeet niet dat de je opdrachtgever de leidende rol heeft, niet jij. Als jij als werknemer het gemakkelijker en mogelijker sneller vind om te werken met een iPhone of een andere non-standaard product, moet je dit gewoon met lijnmanager bespreken. Dan wordt het wellicht een standaard product. Zo zijn ooit PC’s de bedrijven binnengekomen. Dat is de volwassen manier van werken anno 2010.
@Frank, het nieuwe werken is eigenlijk al begonnen toen er bus- en ringvormignetwerken ontstonden ter vervanging van de stervormige (dropveter) netwerken. Dat er steeds meer mogelijkheden ontstaan is fantastisch. In mijn auto kan ik al werken als ik in de file sta. Meer mogelijkheden betekent ook meer nadenken over mogelijk onbedoelde functionaliteit. Bijvoorbeeld ik zat bij een klant met mijn laptop, kon ik ook op het netwerk van een leverancier van de klant komen door een verkeerde segmentatie.
Als gebruiker heb ik toen het beheer discreet gefaciliteerd om de belangen van hun werkgever en diens niets vermoedende leverancier veilig te stellen.
Als alles maar moet kunnen wordt het beheer veel zwaarder belast zonder dat ze de extra middelen krijgen. Dat is niet eerlijk. En dat alleen omdat bedrijven zoals IDC, de telecombedrijven en gadgetmakers nog meer geld willen verdienen? Door onze gadget hypes plegen mensen in het verre oosten zelfs zelfmoord omdat ze onder druk worden gezet nog meer gadgets te produceren (zie de zelfmoordgolf bij iPhone fabrikant).
Nee, het is zoals Marcel zegt, doen wat de business nodig heeft. Smartphones inzetten voor bedrijfsdoeleinden begint met smart thinking. En een beetje fatsoen richting de beheerders is daarbij ook nooit weg.
Kunnen we het niet omdraaien? En kijken hoe we “bring your own device” kunnen faciliteren? Dus niet: jij mag met jouw spullen niet op mijn netwerk, maar: neem je eigen spullen mee en ik controleer (automatisch) of je een bepaalde minimale eisen voldoet. Daarna mag je op een beperkt gedeelte van het netwerk, waarvandaan je naar een virtuele desktop kan. Misdraag je je? Dan wordt je automatisch van het netwerk verwijderd.
Hiermee zit je op een gecontroleerde omgeving waarmee je alles kunt wat je moet. Zonder dat je de spullen op je eigen device kunt zetten.
Ik zeg: NAC en VDI!
@Richard de Jong, je hebt het begrepen. In veel standaard KA bedrijfsomgevingen zal dit heel goed kunnen. Dan kan generatie Y, aan win-win meewerken.
De gadgets zullen niet low end moeten zijn voor NAC/VDI neem ik aan.
Richard, heb je enig idee welk deel van de wireless gadgets zou kunnen voldoen aan de eisen van een standaard KA bedrijfsomgeving?
Ik ken het onderzoek wat uitgebreider. Ik heb er aan meegewerkt… Ik ben ook ICTér. Tijd lang systeembeheerder geweest, dus ik snap de eerste reacties. Als IT beheerder wil je controle om je werk goed te kunnen doen. Dus verbied je zo veel mogelijk.
De nieuwe technologie die er nu is op HW & SW zorgt er voor dat bedrijven, met een aardige inspanning in tijd en geld, nu op een veilige manier het gebruik van privé (of werk!) gagdgets en laptops kunnen toestaan op het bedrijfsnetwerk.
Wat mij verbaasde uit de resultaten was dat veel mensen denken dat het goed is dat het kan, dat het ook wordt gedaan en dat de beveiliging erom heen goed geregeld is. Maar het blijkt zo te zijn (op te maken uit de antwoorden van de ondervraagden) dat de beveiliging e.d. niet goed geregeld is. Die benodigde inspanning in tijd en geld is dus niet gemaakt.
Klinkt mij als een flink lek in de oren. Als Unisys proberen we duidelijk te maken dat bedrijven die inspanning moeten gaan doen. Deze trend tegen houden lukt niet (en is waarschijnlijk zelfs contra-productief), dus aanpassen moet. En doe je die aanpassing gecontroleerd of ongecontroleerd? Ik zou het wel weten.
Nog een ander feitje uit het onderzoek: Jonge/nieuwe werknemers zijn zwaar ontevreden over een bedrijf als blijkt dat ze hun gadgets/laptops niet mogen gebruiken op het werk. Of als ze geen Sociale Media mogen gebruiken op het werk. Ze zijn snel geneigd over te stappen naar een bedrijf waar dat wel kan. Trek wederom je conclusie…