Telecomaanbieder T-Mobile kon het capaciteitsprobleem op het 3G-netwerk binnen drie weken oplossen doordat veel extra antennes al waren geplaatst. Ze hoefden alleen te worden geactiveerd, vertelt voorlichter Henny van der Heiden. 'We waren al bezig met de uitbreiding van het netwerk.' Waar de technische dienst de nieuw geplaatste antennes eerst alleen 's nachts activeerde, doen de medewerkers dat nu ook overdag. 'Ze werken continu.'
De aanbieder had de extra antennes uit economische overwegingen niet eerder geactiveerd. 'Het is een forse investering om de techneuten 24 uur per dag te laten werken', zegt Van der Heiden. 'Maar als de klantenbeleving slecht is, kun je niet anders.'
Het resultaat is dat de 'filevorming' op het 3G-netwerk, waardoor abonnees vaak niet snel konden internetten via hun smartphone, in amper drie weken grotendeels is verholpen.
Klachten
'We krijgen hierover nu aanzienlijk minder klachten dan voorheen. Nieuwe klachten krijgen bovendien een hoge prioriteit. Dan wordt met spoed onderzocht of het probleem ligt aan de netwerkdekking, aan de netwerkcapaciteit of aan het gebruikte toestel.' De voorlichter vertelt dat het namelijk toch vaak aan het toestel ligt. Zo blijkt T-Mobile bij gebruikers van Blackberry-toestellen regelmatig nieuwe software te moeten installeren, waarna de problemen zijn verholpen.
De afgelopen maanden ondervonden veel abonnees van T-Mobile problemen bij het snel internetten via hun smartphone.
Volgens Van der Heiden deden de problemen zich voornamelijk voor in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Hilversum. Enkele duizenden abonnees vulden een klachtenformulier in om in aanmerking te komen voor een compensatieregeling. Zij ontvangen voor eind juni een reactie van de telecomaanbieder.
iPhone
Vooral de iPhone, die in Nederland enkel via T-Mobile in combinatie met een abonnement wordt verkocht, blijkt de boosdoener van de capaciteitsproblemen. Bezitters van zo'n smartphone maken tot veertig maal meer gebruik van mobiel internet dan mensen met een normale mobiele telefoon.
Het mobiele dataverkeer op het netwerk van T-Mobile Nederland verachtvoudigde in 2008 ten opzichte van 2007. In het voorjaar van 2009 kreeg de netwerkbeheerder maandelijks zo'n 67 terabyte aan data te verstouwen. In januari 2008 was dat nog slechts 2,5 terabyte.
Interessant dat data-verkeersproblemen zijn opgelost. Kan bellen nu ook weer probleemloos? Dat mijn internet niet snel werkt is tot daar aan toe, maar dat ik (in Amsterdam) op sommige dagen niet fatsoenlijk een telefoongesprek kan voeren (iPhone 3G met 3G *uit*: call failed) is toch een stukje hinderlijker…
Vind het een beetje rare conclusie:” Vooral de iPhone, die in Nederland enkel via T-Mobile in combinatie met een abonnement wordt verkocht, blijkt de boosdoener van de capaciteitsproblemen. Bezitters van zo’n smartphone maken tot veertig maal meer gebruik van mobiel internet dan mensen met een normale mobiele telefoon.”
Als je weet hoeveel er verkocht werden/zijn en je ook weet hoe populair zo’n smartphone is, dan moet je daar toch tijdig als leverancier op inspringen. Zeker als je het alleenrecht op abo’s hebt (hetgeen binnenkort eindelijk voorbij is!).
Beetje vreemd waarom je dan iphone verkoopt als je weet dat apparaat veel bandbreedte gebruikt. Dat is de hele ontwikkeling op mobiel internet. Het wordt tijd dat mobile providers wakker worden en mee gaan met de ontwikkeling en niet voor elke megabyte geld proberen te vangen. Dit werkt namelijk remmend op de gehele ontwikkeling van mobiel internet. Kijk naar alle nieuwe smartphones die uitkomen zal het gebruik ook niet minder worden. Het wordt tijd dat een partij als b.v. Google zich hiermee gaat bemoeien en deze markt een beetje wakker schut.
Samengevat de telecom accountmanagers hebben weer eens voor changemanager gespeeld. Zij krijgen de bonussen, de techneuten en de gebruikers weer eens de problemen. Zo gaat dit al meer dan een decennium.
Het wordt tijd dat de cowboys onder de telecombedrijven (en dat zijn de meesten) hun klanten moeten compenseren zoals klanten van luchtvaartmaatschappijen. Ze zorgen voor te veel economische schade.
De telecom provider is verantwoordelijk voor de netwerkdekking, de netwerkcapaciteit en het geleverde toestel. Lieg je over je netwerkdekking, capaciteit, of test je de nieuwe toestellen niet goed, dan krijg je het lid op de neus.
Klinkt als een leuk verhaal, maar er klopt helemaal niets van….. vooral dit:
‘Het is een forse investering om de techneuten 24 uur per dag te laten werken’
lol