Detacheringsbureau VX Company gaat met Hogeschool Novi cursussen voor testers aanbieden. Het draait niet om de technische kanten van het testvak, maar om de sociale vaardigheden van testers. De opleiding met de naam Testfactor maakt deel uit van een praktijkgerichte duale deeltijd ict-studie van de hogeschool.
Volgens de detacheerder wordt het steeds belangrijker dat testers over een 'psychologische gereedschapskist' beschikken. Novi-directeur en -programmamanager Kees Louwman: 'Met Testfactor word je bewust van je functioneren als testprofessional in een omgeving waarin je te maken hebt met verschillende partijen en met randvoorwaarden als tijd, geld en kwaliteit.'
Moeilijke positie
VX Company's technisch manager testing Rik Teuben vindt dat testers zich in een moeilijke positie bevinden. 'De tester wordt geacht feedback te geven op een product dat nog te wensen overlaat, maar hij mag ook weer niet te kritisch zijn', zei Teuben eerder. 'Het is dan ook niet verwonderlijk dat niet alle testers op een goede manier kritiek kunnen leveren.'
Een van de punten die zij volgens de manager in het achterhoofd moeten houden, is dat testers niet de enige verantwoordelijken zijn voor het slagen van een project. De ontwikkelaars zijn er bijvoorbeeld ook bij betrokken. Ook zouden testers ervoor moeten zorgen 'dat ze niet gehinderd worden door hun eigen vermeende genialiteit'.
Het initiatief van VX om samen te werken met een hogeschool is weer eens goedbedoeld.
Maar het klinkt meer als een promotiestuntje dan dat het echt zoden aan de dijk gaat zetten.
Als je al geen communicatieve vaardigheden hebt van nature dan zit je als tester niet echt op je plek.
Dan kun je wel een aap een kunstje leren, maar een echte pro zal hij dan nooit worden.
Dat zijn alleen de testers die dit al van nature goed doen.
In feite zijn dit soort acties dus ook helemaal niet zo positief.
Het resulteert in mensen die ongelukkig op hun werkplek zitten te wezen omdat ze ergens konden beginnen waar men dacht dat deze persoon wel communicatief vaardig zou zijn.
Uiteindelijk gaat het bedrijf en de persoon in kwestie weer op hun smoeltje.
VX bedankt.