Werkgevers moeten meer aandacht besteden aan de mogelijkheid personeelsleden te belonen met aandacht en erkenning. Dat zegt Computables loopbaanexpert Ron van der Kleij. Vooral in economisch moeilijke tijden zou het een goede manier zijn om werknemers te motiveren. Van der Kleij is niet de enige die er zo over denkt.
Volgens Van der Kleij, zelf werkgever in de business intelligence-branche, zijn persoonlijke aandacht en erkenning op lange termijn 'veel effectievere beloningsinstrumenten dan geld'. Hij merkt dat binnen veel bedrijven de beloning van werkgevers alleen als kostenpost wordt gezien.
Jammer, vindt hij, want erkenning van een leidinggevende zou voor betrokken personeelsleden zorgen. 'Betrokkenheid van werknemers begint bij het informeren van mensen, ze deelgenoot maken van de te varen koers', vindt de loopbaanexpert. 'Als je dan ook nog wordt beloond met erkenning en waardering, ben je al een eind op weg.'
Complimenten
Van der Kleijs standpunt sluit aan bij gegevens van onderzoeksbureau McKinsey. Daaruit bleek eind 2009 dat slechts een klein deel van de werkgevers andere manieren dan het salaris zoekt om personeel te belonen. Financiële beloning zou slechts zorgen voor motivatie op korte termijn. Beloning in de vorm van complimenten van managers, gesprekken met leidinggevenden en de kans om een project te leiden zouden personeel gedurende langere tijd motiveren. 'De economische crisis biedt werkgevers de kans balans te brengen in die twee beloningsvormen', aldus de onderzoekers van McKinsey.
Soortgelijke conclusies kwamen uit een enquête van onderzoeksbureau Seo. Daaruit bleek onlangs dat werknemers uit de ict-sector op zoek zijn naar meer voldoening in hun werk. Een maandelijks geldbedrag zou daarvoor onvoldoende zorgen. Toch begrijpt niet iedereen de hang naar een complimentje van de baas. 'Je krijgt toch betaald?', luidt een van de reacties op eerdere berichtgeving over het onderwerp. 'Alleen als je gratis werkt, kun je daar over zeuren.'
Te vaak worden complimenten en waardering gebruiker ter vervanging van financiële waardering. Als het economisch slecht gaat gaan we nadenken hoe we onze mensen op een andere manier kunnen binden en met goedkope complimenten strooien. Maar die niet-financiële waardering werkt volgens mij alleen maar op het moment dat je dit oprecht en structureel toepast, niet ter compensatie van.