Werknemers die nooit op zoek gaan naar een nieuwe baan, zijn niet goed voor het bedrijf waar zij werken. Dat vindt algemeen directeur van Microsoft Nederland Theo Rinsema. Werkgevers zouden juist blij moeten zijn als personeel zo nu en dan elders solliciteert. Uitstroom van medewerkers zou ervoor zorgen dat een bedrijf zich kan ontwikkelen.
Rinsema zei dat tijdens een bijeenkomst over het nieuwe werken die het softwarebedrijf organiseerde. Tijdens de ontmoeting besprak de werkgever, die sinds 2005 plaats- en tijdonafhankelijk werken aanbiedt, de resultaten van flexibel werken met medewerkers van Microsoft en met mensen van buiten het bedrijf.
Een van de conclusies is dat de vooruitgang van een bedrijf vertraagt als werknemers nooit overstappen naar een andere werkgever. Nieuwe personeelsleden zouden zorgen voor nieuwe ideeën en visies. Rinsema: 'Het is natuurlijk heel mooi wanneer je als werkgever loyale medewerkers hebt. Maar te veel loyaliteit is ook weer niet goed.'
Ecosysteem
De algemeen directeur weet waarover hij het heeft: onderzoekers van het Great Place To Work Institute riepen Microsoft vorig jaar uit tot beste werkgever van Nederland. Volgens Rinsema piekert een groot deel van de personeelsleden er niet over elders te solliciteren.
Om dat te veranderen, wil de algemeen directeur gaan samenwerken met andere grote bedrijven. Door contacten te onderhouden met die werkgevers hoopt Rinsema op 'een ecosysteem' dat ervoor zorgt dat personeelsleden gemakkelijker doorstromen naar een ander bedrijf.
Robin van Barneveld, adviseur in organisatieverandering en tot voor kort werving- en selectiedirecteur bij uitzendbureau Randstad, vreest desondanks dat het moeilijk wordt. 'Het is een natuurlijke reactie als mensen ergens willen blijven waar ze het naar hun zin hebben. Dat doorbreek je niet zomaar', stelt hij. Rinsema blijft positief. 'Er zijn steeds meer werkgevers die aan flexibilisering doen. Dat verlaagt de drempel om over te stappen.'
Beo slaat met zijn reactie de spijker precies op de kop…
Een bedrijf kan alleen groeien en zijn processen verbeteren wanneer werknemers bereid zijn hun individuele ervaring en kennis te delen met anderen. Echter: het delen van kennis is helemaal niet in het belang van de flexibele medewerker. Een simpele oplossing hiervoor lijkt het om mensen ook de uren te betalen die worden gemaakt om produkten gezamenlijk te evalueren, of om de opgedane kennis op te schrijven. Dit zal echter een bijzonder kostbare oplossing zijn.
De ontwikkeling van nieuwe kennis en het omzetten daarvan in nieuwe produkten is een moeizaam proces. Daarin spelen loyaliteit, inzet en doorzettingsvermogen een belangrijke rol. Nieuwe ideeën kunnen pas werkelijk uitgroeien tot succesvolle produkten als individuele werknemers zich de moeite getroosten het idee met anderen te bespreken. Succesvolle innovaties zijn in veel gevallen een gevolg van een optimale combinatie van ervaringen op de werkvloer, ideeën uit een R & D-afdeling, en marktkennis.
Zullen flexibele werknemers wel bereid zijn bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe produkten of de verbetering van bestaande produkten. Uit de praktijk blijkt dat, ook al wordt betaald voor verbeteringen, de motivatie toch afneemt. De rust ontbreekt om aan kwaliteitsverbetering te werken.
Wie wordt eigenlijk eigenaar van de uitkomsten van een goed idee dat wordt opgedaan op de werkvloer? Het bedrijf of de flexibele werknemer? Wat weerhoudt een flexibele werknemer ervan de leerervaringen en opgedane kennis over het bedrijf te delen met de concurrenten? Wat weerhoudt een flexibele werknemer om dezelfde diensten te gaan verrichten bij uw klanten?
Jonge aankomende werknemers zijn nog wel af te schrikken met contractuele beperkingen, maar geldt dit ook voor ervaren en veelgevraagde flexibele werknemers? Je moet niet denken aan de kosten die moeten worden gemaakt om te voorkomen dat kennis weglekt naar de concurrent. Misschien een aanlokkelijk perspectief voor advocaten, maar niet voor middelgrote en kleine bedrijven.
Ten slotte zal flexibiliseren van arbeid een grote wissel trekken op de vaste kern van werknemers. Die moeten zorgdragen voor de overdracht van kennis en de uiteindelijke verwezenlijking van de doelstellingen van het bedrijf. Moet alles worden vastgelegd in procedures zodat niets aan het toeval hoeft te worden overgelaten? Gaan er twee kampen ontstaan; vaste en flexibele werknemers? In veel gevallen leidt dit tot onverschilligheid en een gebrekkige cohesie tussen mensen die dagelijks werken aan dezelfde produkten.
Bedrijven lopen het risico te gaan fungeren als duiventil waar iedereen in en uit vliegt, de vaste kern in opperste verwarring achterlatend.
De uitdaging voor bedrijven zal zijn een evenwicht te vinden tussen de noodzaak tot flexibilisering en het handhaven van een vaste kern. Die vormt het geheugen van de organisatie, zorgt ervoor dat de continuïteit van de organisatie is gewaarborgd, dat ervaringen uit de praktijk worden omgezet in waardevolle kennis en nieuwe produkten, en dat flexibele krachten weten waarom het bedrijf bestaat en wat men wil bereiken.
Leuk gedachtegoed van de heer Rinsema, zijn eigen MT zit al behoorlijk lang in positie zonder te bewegen, zou dit een verkapte boodschap aan zijn eigen MT zijn?
In een lang verleden eens gesolliciteerd, maar was snel met ze klaar door hun arrogante gedrag. Wat dat betreft is en blijft het op Schiphol Rijk natuurlijk een Marketing organisatie met Adviseurs die de juiste auto rijden en dito (maat)pak en schoenen dragen.
Ondernemingen als Google zijn creatiever en slimmer bezig die hier op natuurlijke wijze snel de vruchten van plukken.
Succes medewerkers van Microsoft.
Joepie, meteen doen. Zie al hoge provisies voor mijzelf om dergelijke werknemerstransfers tot stand te brengen. Ik zit ook te denken om het als pakket aan te bieden met woning- en sportverenigingtransfers met aanzienlijke premies. Natuurlijk een zo kort mogelijke tijd bij één werkgever. Dat levert het meeste op. Voor de tijd tussen banen of bij arbeidsongeschiktheid laten we de belastingbetaler opdraaien via de bijstand. Kassa!!!
Tjongejonge, wat een angstreacties hier zeg. Ga eens uit van je eigen kracht. Dan zie je dat wat Rinsema zegt klopt als een bus. Flexibiliteit wordt nu enmaal belangrijker. Ervarinmg opdoen bij diverse bedrijven is interessant en nuttig voor je eigen ontwikkeling.
En wat een afgunst her en der. Allemaal reacties van medewerkers die de huidige arbeidsmarkt nog niet goed door hebben. The world is changing.
Overigens zijn het bij Schiphol Rijk geen maatpakken, maar een dynamische werkomgeving is het wel (mijn ervaring als niet-medewerker).
Ik voorzie nog een klein probleempje. De flexibele werknemer is na 7 tot 10 jaar afgebrand. Hoe fixen we dat?
Als oudere werknemers vaker van baan wisselen is er voor hen minder reden om in hun huidige functie te investeren. Het is daarom heel wel denkbaar dat zij minder productief worden.
Bovendien neemt de bereidheid elkaars werk over te nemen bij vakantie, ziekte en afwezigheid af. Hierdoor komt de continuiteit van leveren van diensten en producten in gevaar.
Beter is te investeren in goede relaties en kennisuitwisseling tussen scholen en universiteiten én bedrijven.
‘Loyaal personeel vertraagt vooruitgang bedrijf’
Microsoft: medewerker moet doorstromen naar andere werkgever
Volgens mij is dit niets anders dan een verkapte manier om je personeel op een schandalige manier te lozen. Kan je het niet meer af met je ontslagrondes, dan maak je je personeel maar wijs dat het goed voor ze is om te zoeken naar een nieuwe baan. Maar owee als dat gebeurt in een tijd van schaarste! Dan kunnen de “blijf-alsjebieft-aan” premies niet aangesleept worden.
Was Microsoft trouwens niet de grootste roeper van “wij moeten kennis binnenshuis houden?” En wat is er mis met interne doorstroming?
Ik heb een ding geleerd in mijn werkzame leven – ik ben niet zo loyaal naar mijn werkgever toe als hij naar mij is. Als hij me keer op keer laat stikken, laat ik hem ook stikken. En wel op het moment dat hij me het hardst nodig heeft.
GenY, 25-06-2010 11:18: leuk verhaal. Zeg dat maar tegen al die 45+ mensen die hun loyaliteit beloond hebben zien worden met ontslag. Dat waren mensen voor wie loyaliteit ook flexibiliteit, hart voor de zaak en bijblijven op allerlei gebied (in eigen tijd natuurlijk) betekende.
Ik ren niet meer voor een baas. Nooit meer. Dat hij eerst maar eens laat zien wat hij voor mij wil doen.