Werknemers die nooit op zoek gaan naar een nieuwe baan, zijn niet goed voor het bedrijf waar zij werken. Dat vindt algemeen directeur van Microsoft Nederland Theo Rinsema. Werkgevers zouden juist blij moeten zijn als personeel zo nu en dan elders solliciteert. Uitstroom van medewerkers zou ervoor zorgen dat een bedrijf zich kan ontwikkelen.
Rinsema zei dat tijdens een bijeenkomst over het nieuwe werken die het softwarebedrijf organiseerde. Tijdens de ontmoeting besprak de werkgever, die sinds 2005 plaats- en tijdonafhankelijk werken aanbiedt, de resultaten van flexibel werken met medewerkers van Microsoft en met mensen van buiten het bedrijf.
Een van de conclusies is dat de vooruitgang van een bedrijf vertraagt als werknemers nooit overstappen naar een andere werkgever. Nieuwe personeelsleden zouden zorgen voor nieuwe ideeën en visies. Rinsema: 'Het is natuurlijk heel mooi wanneer je als werkgever loyale medewerkers hebt. Maar te veel loyaliteit is ook weer niet goed.'
Ecosysteem
De algemeen directeur weet waarover hij het heeft: onderzoekers van het Great Place To Work Institute riepen Microsoft vorig jaar uit tot beste werkgever van Nederland. Volgens Rinsema piekert een groot deel van de personeelsleden er niet over elders te solliciteren.
Om dat te veranderen, wil de algemeen directeur gaan samenwerken met andere grote bedrijven. Door contacten te onderhouden met die werkgevers hoopt Rinsema op 'een ecosysteem' dat ervoor zorgt dat personeelsleden gemakkelijker doorstromen naar een ander bedrijf.
Robin van Barneveld, adviseur in organisatieverandering en tot voor kort werving- en selectiedirecteur bij uitzendbureau Randstad, vreest desondanks dat het moeilijk wordt. 'Het is een natuurlijke reactie als mensen ergens willen blijven waar ze het naar hun zin hebben. Dat doorbreek je niet zomaar', stelt hij. Rinsema blijft positief. 'Er zijn steeds meer werkgevers die aan flexibilisering doen. Dat verlaagt de drempel om over te stappen.'
Helemaal met Rinsema eens, het bedrijfsleven zal moeten wennen aan de nieuwe generatie Y. Zijn filosofie sluit goed aan bij deze nieuwe generatie. Doorstroom is goed, uitstroom niet iets om als bedrijf bang voor te zijn.
Bovendien is het juist als ICT’er ontzettend belangrijk om verschillende omgevingen ziet.
Daarom is een start bij een goede ict toko die je om de paar maanden / maximaal 1 jaar naar een nieuwe klant stuurt een perfecte start van je ict loopbaan.
Nou ik zou alle medewerkers van MS NL op willen roepen, solliciteer je een breuk en zorg dat je er zo snel mogelijk weg bent. Kan uncle Theo de tent in z’n eentje runnen. Komt die er eindelijk achter waar zijn echte bedrijfskapitaal is gebleven……
Typische uitspraak van iemand die alleen naar cijfers kijkt, maar niet wat er achter de cijfers zit.
Het sluit niet helemaal aan met de wetenschappelijke onderzoeken van mensen als Collins of de Waal e.c. dat juist de high performance organisaties vooral veel loyaal personeel kent en waarin bestuurders vooral van binnenuit komen.
Computable kan beter de meningengids genoemd worden. Elke week lees ik weer een of andere niet onderbouwde mening van iemand die zijn eigen werkelijkheid tot norm verheft.
Ik snap de relatie tussen loyaliteit en te lang bij het bedrijf blijven niet echt. Bij de meeste bedrijven wordt het succes gegenereerd door een kleine groep LOYALE medewerkers, die bereid zijn om een prestatie te leveren, meer dan waarvoor ze betaald worden en dit ook stelselmatig blijven doen. Het is aan het bedrijf zelf om deze mensen te koesteren en op het juiste moment andere functies te geven. Je krijgt dan de doorstroom, maar de loyalen blijven in ieder geval behouden voor het bedrijf.
Ik snap Theo dan ook niet met dit soort uitspraken. Feitelijk zegt hij: doe vooral je best en rot dan maar op. Ik neem aan dat Theo niet loyaal is, want hij zit er inderdaad al jaren.
In het zuiden van het land heb je een paar bedrijven die behoorlijk complexe producten maken, met daarin de nodige (embedded) software.
Dit zijn bedrijven met werknemers op R&D afdelingen die soms zelfs 40-jarige dienstverbanden halen.
Deze mensen hebben een ongelofelijke brok aan kennis, ervaring, inzicht in de producten, rationale achter gemaakte keuzes in het verleden en systeemoverzicht.
Vaak komen ze na hun pensioen nog terug om de “jonkies” hun kennis bij te brengen.
Vooral bij oudere producten, die je nog jaren contractueel moet onderhouden is de kennis van deze senioren soms onontbeerlijk.
Jonge aanwas, met nieuwe technieken en inzichten zorgen voor een frisse wind op z’n tijd, maar nieuw is bij lange na niet altijd beter.
Zeker in de embedded wereld spelen factoren als design for performance en reliability een grote rol, iets waar een deel van de schoolverlaters nog nooit van gehoord hebben. Op dat moment merk je pas de toegevoegde waarde van de senioren, die hier de broodnodige ervaring in hebben.
Ergo, in sommige van deze bedrijven maken ze zich soms zorgen hoe ze alle kennis moeten borgen wanneer deze experts met pensioen gaan.
Het draait natuurlijk weer allemaal om evenwicht. Het is voor de stabiliteit en zekerheid van een bedrijf goed om loyale mensen te hebben. En natuurlijk is het ook goed om een zekere hoeveelheid verloop te hebben om zodoende nieuw bloed en nieuwe inzichten te krijgen. Heb je echter te veel van het een of te veel van het ander dan raakt de boel uit balans en werkt het tegen je.
Zelf denk ik dat een werkgever zijn loyale medewerkers soms een aantal jaren zou moeten “uitlenen” om zo ook eens in de keuken van een ander te kunnen kijken. Zitten natuurlijk ook risico’s aan als het eten daar erg lekker is;-).
Wat een vreemde omgekeerde redenering van Rinsema. Natuurlijk brengt vers bloed verse ideeën met zich mee. Vers bloed is goed. Maar om daar dan de conclusie uit te trekken dat het andere uiterste, de loyale werknemers, “dus” slecht is, is volkomen uit de lucht gegrepen. Pure Tokkie-logica. Als je tot de conclusie komt dat een oven goed is om in huis te hebben, gooi je toch ook niet de koelkast eruit?
Het wordt inderdaad wel eens tijd dat Bill Gates een andere baan zoekt.
Op zichzelf een interessante gedachte. Ik zou graag de oplossing zien voor zeer loyale werknemers van 55-plus. Hoe komen die nog in aanmerking??