Ict-dienstverlener Sogeti organiseert in oktober 2010 voor het tiende achtereenvolgende jaar samen met Ovum (voorheen Butler Group) het Business Intelligence en Informatie Management Symposium. Dagvoorzitter Michiel Boreel, tevens technisch directeur bij Sogeti, blikt terug en kijkt vooruit. 'De komende tien jaar wordt bi integraal onderdeel van bedrijfssoftware, straks ziet niemand het meer als een apart vakgebied. Over tien jaar spreken we niet meer over bi.'
Volgens Boreel wordt bi nu nog vooral benaderd vanuit de technologische kant. Dat komt doordat veel mensen die zich bezighouden met bi een technische achtergrond hebben. 'Die bi-gemeenschap weet over het algemeen slecht uit te leggen wat bi een organisatie kan opleveren.' Hij hoopt dat het jaarlijkse bi-congres naast techneuten meer mensen uit het bedrijfsleven zal trekken. 'De business-manager die profijt kan hebben van bi treffen we nog te weinig aan in de zaal. Er zitten nu nog vooral techneuten die de voordelen van bi onderling bevestigen.'
Boreel: 'Het is mijn ambitie om het bi-congres tot het belangrijkste bi-evenement van Nederland te maken. Maar daarvoor zijn meerdere partijen nodig.' Aanvankelijk voerde Butler Group de naam van het congres. Nu sinds vier jaar Sogeti de belangrijkste naamgever van het evenement is, is een aantal partijen afgehaakt. Voorheen deed bijvoorbeeld ook een concurrent als Ordina mee. Boreel: 'Van mij mag iedereen daar staan, als ze maar een goed verhaal hebben.' Hij hoopt dat de terugkeer van concurrerende bedrijven en sponsors het congres in de toekomst sterker zullen maken.'
Werkvloer
Terugkijkend naar de afgelopen tien jaar concludeert Boreel dat het vakgebied steeds meer verplaatst is van de directie naar beslissers op de werkvloer. 'In plaats van de boardroom is de informatie in handen gekomen van de beslissingnemers. De meeste beslissingen die gevolgen hebben voor de bedrijfsresultaten worden genomen op de werkvloer. Inzichten in de resultaten zijn dus ook voor medewerkers cruciaal.'
De cto voorspelt dat bi opgaat in bedrijfssoftware zoals crm (klantrelatiesystemen) en erp (bedrijfsplanning). Analyse en veranderingen op basis van informatie uit die systemen wordt volgens de technisch directeur gemeengoed. 'Waarschijnlijk hebben we het tegen die tijd alleen nog over slimme en domme organisaties want bi wordt integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie.' Hij stelt dat bedrijven die bi niet doorvoeren in hun strategie de boot zullen missen doordat concurrenten ze te slim af zijn.'
Boreel waarschuwt dat de aankoop van bi-software of de inrichting van een datawarehouse geen zekerheid voor succes is. 'Veel organisaties denken: ik koop bi en dan word ik slimmer, maar zo werkt het niet'. Volgens de dagvoorzitter verschuift de aandacht bij bi van technologie naar sociologie. Bedrijven zullen het gebruik van bi moeten invoeren in hun bedrijfsvoering. Dat is een veranderproces.
BUSINESS INTELLIGENCE EN INFORMATION MANAGEMENT SYMPOSIUM 2010
Sogeti en Ovum organiseren op maandag 4 en dinsdag 5 oktober 2010 voor de tiende keer het Business intelligence en information management symposium, gericht op senior ict- en businessmanagers. Thema dit jaar is 'Get smart with BI and IM'. Onderdeel van het programma is de bekendmaking van de winnaar van de BI Award 2010. Bezoek voor aanmelden of meer informatie de website.
Ik wil nog verder gaan dan deze titel suggereert: vandaag spreken we al niet meer over BI maar over Business Analytics. BA wordt bedrijfskritisch en de business case ligt bij de business. Daar waar eerst de uitdaging lag op het rapporteren van interne inzichten uit het verleden, richt BA zich op voorspellende analyses met inzichten uit ook externe bronnen. De organisatie wil zich onderscheiden ten opzichte van de concurrent, en heeft snel behoefte aan inzicht en kennis om direct beslissingen te nemen. Analysekracht is hiervoor cruciaal. Om te kunnen analyseren is een naadloze keten van het combineren van interne en externe bronnen, beschrijvende en voorspellende analyse en het proactief communiceren hiervan een uitdaging voor IT. En essentieel voor de organisatie. Pak de bal op, je concurrent is misschien al begonnen.
De toekomst zal worden gevormd door twee zaken die de ene keer MET elkaar werken en de andere keer absoluut niet :
1. Serendipiteit
2. Paradigma verschuiving