Organisaties zullen unified communications (UC), het gebruik van geïntegreerde communicatiediensten, steeds vaker als cloudproduct afnemen. Dat vermoeden experts tijdens de webseminar van Computable over geïntegreerde communicatie. 'Unified communications wordt een dienst uit het stopcontact', vertelt panellid Joost Tholhuijsen. Dat kan volgens hem doordat de cloud tegenwoordig beter en stabieler is dan enkele jaren geleden. Cloud computing is al langer een trend in de automatiseringswereld.
'De cloud kan steeds beter worden benut doordat verbindingen betrouwbaarder zijn', vervolgt zelfstandig netwerk- en IPv6-consultant Tholhuijsen. 'Rond 2002 verscheen de voorganger van clouddiensten, software-as-a-service, maar bedrijven bleven huiverig. Dat had onder meer te maken met de afhankelijkheid van de welwillendheid van de dienstenleverancier en de onbetrouwbaarheid van de verbinding. Dat is allemaal verbeterd, bijvoorbeeld door redundantie en de beschikbaarheid van back-upfaciliteiten.'
Altijd beschikbaar
Dat gebruikers door unified communications plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken, hoeft niet te betekenen dat de netwerkbeheerders altijd beschikbaar moeten zijn. 'Als de diensten zijn uitbesteed in de cloud, hoeft dat niet', zegt manager New Business Ad van der Burgt van Vodafone.
'Organisaties leggen de verantwoordelijkheid voor de dienst bij een derde partij neer. Bedrijven willen een beheerde dienst en slechts een monitor om te kijken of alles goed werkt. En ze willen iemand die ze kunnen bellen als iets niet functioneert.'
Netwerk en internet
Belangrijke onderdelen van clouddiensten zijn het bedrijfsnetwerk en de toegang tot internet. Voor dat laatste is er vaak niet veel keuze, doordat organisaties gebonden zijn aan het aanbod bij hen in de straat.
Ook als er geen glasvezelverbinding ligt, dan voldoet een snelle kabelaansluiting vaak, zegt Tholhuijsen. Hij noemt wat aandachtspunten voor de keuze van een netwerk: de beschikbaarheid van IPv6, mogelijkheden om de 'quality of service' af te spreken, de beveiliging van het netwerk door IPsec, redundancy en de mogelijkheden om van aanbieder te wisselen.
De webcast is onderdeel van de gesponsorde themapagina's over geïntegreerde communicatie-oplossingen. Hij is opgedeeld in de onderwerpen Techniek, Praktijk en Toekomst.