Unica Installatiegroep biedt klanten installatiediensten aan voor het gebruik van de nutsmiddelen gas, water, licht én… ict. De dienstverlening voor deze laatste nutsvoorziening draait echter nog niet op volle kracht. Met de overname van de infrastructuuractiviteiten van het failliete AAC Cosmos versterkt de technische dienstverlener deze ict-tak. 'Het klinkt wat wrang gezien de situatie, maar AAC Cosmos was voor ons een geschenk uit de hemel', zegt Rik Dikken, algemeen directeur van Unica. Nieuwe overnames op de ict-markt sluit hij op termijn niet uit.
Unica heeft dus al een ict-tak in huis?
Rik Dikken: Ja, wij ontwerpen ict-netwerken en leggen die aan en we richten datacenters in. Momenteel doen we dat voor Equinix in Amsterdam, maar we werken bijvoorbeeld ook voor KPN, Ziggo en T-Mobile. In die sector komen twee werelden samen: de dienstverleners die meer services willen aanbieden in hun datacentrum, en de bouwers en inrichters die vanwege de huidige hoge eisen die tegenwoordig een nadrukkelijker rol spelen.
Waarom kiezen jullie voor uitbreiding met ict-infrastructuurdiensten?
Onze wortels liggen zo'n 75 jaar geleden bij de start van gebouwgebonden installatiewerk, zoals verwarming, verlichting en koeling. Een aantal jaren geleden begonnen we met het bieden van aanvullende diensten, zoals beheer en onderhoud van installaties en het leveren van warmte en koude via een eigen energiebedrijf. Unica wil meer doen dan het sec aanleggen van technische infrastructuur. Inmiddels zijn hier ict-netwerken bijgekomen. Ict beschouwen wij, naast gas, water en licht, ook als een nutsvoorziening. In onze dienstverlening misten we hiervoor echter nog meerwaarde. We zochten dan ook naar een geschikte overnamekandidaat. Het klinkt wat wrang, maar wat dat betreft kwam AAC Cosmos als een geschenk uit de hemel.
Legt de overname voldoende gewicht in de schaal?
Voorlopig wel. Eerst gaan we de activiteiten van AAC Cosmos intern goed neerzetten en mikken we op autonome groei. Onze eigen klantenkring komt voor een deel overeen met die van AAC Cosmos. Het gaat dan om klanten uit de zorg, het onderwijs, de bouw en de dienstverlenende sector, met werkplekken tussen de vijftig en vijfhonderd. AAC Cosmos vult in deze sectoren onze dienstverlening aan en wij kunnen hun diensten over onze klanten uitrollen.
In een later stadium kijken we weer naar een overname om de ict-dienstverlening te versterken. Dat is ook de strategie van Unica: 'buy and build'. Maar niet te snel en niet te groot. Anders ontstaan van die tijdrovende fusiediscussies dat het ene onderdeel belangrijker zou zijn dan het andere.
Jullie vragen een kleine vijftig mensen van AAC Cosmos mee te gaan naar Unica. Hoe ziet de samenstelling van die groep eruit?
Wij waren met name geïnteresseerd in netwerkengineers en medewerkers met kennis van het beheren van ict-infrastructuren. Ondersteunende diensten hebben we zelf, dus die werknemers konden we niet meenemen. Datzelfde gold voor de detacheringstak, daar doet Unica niet aan. De medewerkers die bij klanten zitten én die de contracten met klanten onderhouden, hebben we wel een contract aangeboden. Daarbij hoort ook de binnendienst. Er werd gesuggereerd dat alle mensen daarvan naar huis waren gestuurd. Dat is niet zo.
Kerstboom
Wat heeft Unica betaald voor de boedel van Borghoudt BV?
De koopsom maken we niet bekend. Het is overigens niet de drie miljoen die op de website van CRN staat vermeld. Het bedrag ligt lager. Ja, wel meer dan een miljoen. We hebben ook de debiteurenportefeuille overgenomen en die is al groter dan één miljoen euro.
Op de websites van Computable en zusterblad CRN zorgde de berichtgeving over het faillissement van AAC Cosmos en moedermaatschappij Borghoudt voor veel reacties. Heeft u die gelezen?
Ja, het viel me op dat ze vaak emotioneel waren. Ik kan me de reacties wel voorstellen, al vond ik ze soms te veel op de persoon gericht. Het geeft wel aan dat veel mensen zich verbonden voelen met het bedrijf. Onze positie is natuurlijk neutraler. Wij willen proberen om van hetgeen we hebben overgenomen, weer een goede business te maken.
De twee directeuren, Jack Rijks en Jacq van Brussel, kregen veel kritiek over zich uitgestort. Wat gebeurt met hen?
Zij kregen eenzelfde contract aangeboden als de andere medewerkers. Overigens hebben we er trouwens wel direct een eigen directeur boven geplaatst. Ik weet dat er veel kritiek is op hun functioneren, maar dat moet je ook zien in de context van het hogere management en de krachten die daar speelden. Tijdens de doorstartgesprekken hebben zij hun volledige medewerking gegeven. De situatie is nu totaal anders geworden. Er bestaat een duidelijke structuur waarbinnen de ict-diensten worden aangeboden en dat is Unica AAC Cosmos.
Heeft Unica ook gekeken naar de andere werkmaatschappijen van de Borghoudt Holding, zoals iTactic (beheer) en Letgo (backoffice)?
Nee, we hebben niet echt gekeken naar de activiteiten per werkmaatschappij. Wat dat betreft zag die Borghoudt Holding eruit als een kerstboom met allerlei BV's, waarbij het lastig te zien was welke activiteit waar thuis hoorde. Bovendien hebben we ook niet de BV's overgenomen, want die zijn failliet, maar de activiteiten en de activa uit de boedel van Borghoudt. Die hadden voornamelijk betrekking op AAC Cosmos.
Die 'kerstboom' verbaasde ons wel. Het leek of er met al die labels een rookgordijn was opgehangen. Bij Unica maken we de grap dat wanneer een projectleider op een lopend project een nieuw projectnummer opent, hij waarschijnlijk het overzicht kwijt is!
Ook nu is het nog niet mogelijk om eerlijk te zijn,
Jammer dat ook jij nu al liegt. Het zal vast een daverend succes worden.
Gefrustreerd zeker dat je niet mee gaat “jammer”?
Als je het dan niks vindt, waarom dan toch al die tijd erin steken om hier te reageren? Oh ja, je hebt genoeg tijd nu.
Vertrouwen in een bedrijf is wat jij blijkbaar niet kent,
wees dan nu ook eens een vent en maak je bekend.
Heer Dikken, gefeliciteerd met de overname van het kapotte AAC. Met name door de twee Jakkies heeft u een enorme hoeveelheid GBL** in huis gehaald.
Mbt de reacties teveel op de persoon gericht dat deden de beide J&J’s en hum vrienden, mede directieleden/eigenaren en overige MT jarenlang met grote passie en toewijding, maar dan om kennis en capaciteit uit het bedrijf te verwijderen. Mede hierdoor is dit bedrijf in korte tijd gereduceerd van 650 man naar bankroet.
Hogere management!!!! Het enige aan management wat deze lieden deden, was die van hun eigen portemonnee en ego’s, bah!!
Zet de beide J’s maar eens in een gesloten ruimte, zonder enige invloeden (kennis) van buitenaf, want daar drijven ze op!!!, die vallen binnen een half uur door de mand.
Helaas, hebben zij waarschijnlijk ook u, door hun mooie praatjes een rad voor de ogen gedraaid.
Ik wens u veel suc6 en wijsheid toe met deze lieden
** Gebakken lucht (3x zelfs)
Ik vindt het zeer vervelend dat dit heeft kunnen gebeuren. Was het voor mij een vooruitziende blik dat dit niet goed kon gaan.
Wat wij niet hebben geinvesteerd in het pand eindhoven. Aan arbeid werkplekken waar alles op en aan was.Helaas heeft het niet bij kunnen dragen voor een gezond bedrijf.
Maar mijn mening blijft bestaan dat het een goed bedrijf had kunnen blijven. Ik wens iedereen sterkte ga er niet bij de pakken neer zitten doe net als ik voor 3 jaar terug: zoek leuk werk en dan komt alles goed
en hier gaan de leugens al weer verder. Heel de binnendienst is op 1 na WEL ontslagen…
Jaja, ze weten het allemaal mooi te brengen
Op de binnendienst zaten 7 medewerkers waarvan er 1 is overgebleven en er 1 teruggevraagd is. Bij inkoop/ logistiek zaten 6 mensen en zijn er 2 gebleven.
De heer Dikken weet het allemaal mooi te brengen maar er klopt inderdaad weinig van. En Unica vond de projecten zooo belangrijk, wel er is niemand overgebleven van de projectenclub.
Klanten die spullen willen bestellen worden verteld dat ze niet interessant genoeg zijn voor de kleine dingen, hoezo arrogant??
Ik wens de blijvers veel succes en hopelijk gaan hun ogen ook nog een keer open
Ik vind het heel bijzonder dat Unica in deze tijd een bedrijf overneemt, dat wil wel zeggen dat Unica een sterk installatiebedrijf is,veel succes met de overname!
Nu AAC Cosmos enige tijd geleden is overgenomen door Unica vind ik als klant dit totaal geen geschenk uit de hemel.
Ik weet niet of wurgcontracten in de installatiebranche de orde van de dag is?