Unica Installatiegroep biedt klanten installatiediensten aan voor het gebruik van de nutsmiddelen gas, water, licht én… ict. De dienstverlening voor deze laatste nutsvoorziening draait echter nog niet op volle kracht. Met de overname van de infrastructuuractiviteiten van het failliete AAC Cosmos versterkt de technische dienstverlener deze ict-tak. ‘Het klinkt wat wrang gezien de situatie, maar AAC Cosmos was voor ons een geschenk uit de hemel’, zegt Rik Dikken, algemeen directeur van Unica. Nieuwe overnames op de ict-markt sluit hij op termijn niet uit.
Unica heeft dus al een ict-tak in huis?
Rik Dikken: Ja, wij ontwerpen ict-netwerken en leggen die aan en we richten datacenters in. Momenteel doen we dat voor Equinix in Amsterdam, maar we werken bijvoorbeeld ook voor KPN, Ziggo en T-Mobile. In die sector komen twee werelden samen: de dienstverleners die meer services willen aanbieden in hun datacentrum, en de bouwers en inrichters die vanwege de huidige hoge eisen die tegenwoordig een nadrukkelijker rol spelen.
Waarom kiezen jullie voor uitbreiding met ict-infrastructuurdiensten?
Onze wortels lagen zo’n 75 jaar geleden bij de start van gebouwgebonden installatiewerk, zoals verwarming, verlichting en koeling. Een aantal jaren geleden begonnen we met het bieden van aanvullende diensten, zoals beheer en onderhoud van installaties en het leveren van warmte en koude via een eigen energiebedrijf. Unica wil meer doen dan het sec aanleggen van technische infrastructuur. Inmiddels zijn hier ict-netwerken bijgekomen. Ict beschouwen wij, naast gas, water en licht, ook als een nutsvoorziening. In onze dienstverlening misten we hiervoor echter nog meerwaarde. We zochten dan ook naar een geschikte overnamekandidaat. Het klinkt wat wrang, maar wat dat betreft kwam AAC Cosmos als een geschenk uit de hemel.
Legt de overname voldoende gewicht in de schaal?
Voorlopig wel. Eerst gaan we de activiteiten van AAC Cosmos intern goed neerzetten en mikken we op autonome groei. Onze eigen klantenkring komt voor een deel overeen met die van AAC Cosmos. Het gaat dan om klanten uit de zorg, het onderwijs, de bouw en de dienstverlenende sector, met werkplekken tussen de vijftig en vijfhonderd. AAC Cosmos vult in deze sectoren onze dienstverlening aan en wij kunnen hun diensten over onze klanten uitrollen.
In een later stadium kijken we weer naar een overname om de ict-dienstverlening te versterken. Dat is ook de strategie van Unica: ‘buy and build’. Maar niet te snel en niet te groot. Anders ontstaan van die tijdrovende fusiediscussies dat het ene onderdeel belangrijker zou zijn dan het andere.
Jullie vragen een kleine vijftig mensen van AAC Cosmos mee te gaan naar Unica. Hoe ziet de samenstelling van die groep eruit?
Wij waren met name geïnteresseerd in netwerkengineers en medewerkers met kennis van het beheren van ict-infrastructuren. Ondersteunende diensten hebben we zelf, dus die werknemers konden we niet meenemen. Datzelfde gold voor de detacheringstak, daar doet Unica niet aan. De medewerkers die bij klanten zitten én die de contracten met klanten onderhouden, hebben we wel een contract aangeboden. Daarbij hoort ook de binnendienst. Er werd gesuggereerd dat alle mensen daarvan naar huis waren gestuurd. Dat is niet zo.
Wat heeft Unica betaald voor de boedel van Borghoudt bv?
De koopsom maken we niet bekend. Het is overigens niet de drie miljoen die op de website van CRN staat vermeld. Het bedrag ligt lager. Ja, wel meer dan een miljoen. We hebben ook de debiteurenportefeuille overgenomen en die is al groter dan één miljoen euro.
Op de websites van CRn en zusterblad Computable zorgde de berichtgeving over het faillissement van AAC Cosmos en moedermaatschappij Borghoudt voor veel reacties. Hebt u die gelezen?
Ja, het viel me op dat ze vaak emotioneel waren. Ik kan me de reacties wel voorstellen, al vond ik ze soms te veel op de persoon gericht. Het geeft wel aan dat veel mensen zich verbonden voelen met het bedrijf. Onze positie is natuurlijk neutraler. Wij willen proberen om van hetgeen we hebben overgenomen, weer een goede business te maken.
De twee directeuren, Jack Rijks en Jacq van Brussel, kregen veel kritiek over zich uitgestort. Wat gebeurt met hen?
Zij kregen eenzelfde contract aangeboden als de andere medewerkers. Overigens hebben we er trouwens wel direct een eigen directeur boven geplaatst. Ik weet dat er veel kritiek is op hun functioneren, maar dat moet je ook zien in de context van het hogere management en de krachten die daar speelden. Tijdens de doorstartgesprekken hebben zij hun volledige medewerking gegeven. De situatie is nu totaal anders geworden. Er bestaat een duidelijke structuur waarbinnen de ict-diensten worden aangeboden en dat is Unica AAC Cosmos.
Heeft Unica ook gekeken naar de andere werkmaatschappijen van de Borghoudt Holding, zoals iTactic (beheer) en Letgo (backoffice)?
Nee, we hebben niet echt gekeken naar de activiteiten per werkmaatschappij. Wat dat betreft zag die Borghoudt Holding eruit als een kerstboom met allerlei BV’s, waarbij het lastig te zien was welke activiteit waar thuis hoorde. Bovendien hebben we ook niet de BV’s overgenomen, want die zijn failliet, maar de activiteiten en de activa uit de boedel van Borghoudt. Die hadden voornamelijk betrekking op AAC Cosmos.
Die ‘kerstboom’ verbaasde ons wel. Het leek of er met al die labels een rookgordijn was opgehangen. Bij Unica maken we de grap dat wanneer een projectleider op een lopend project een nieuw projectnummer opent, hij waarschijnlijk het overzicht kwijt is!