Beheerders van ict-infrastructuur kunnen vaak moeilijk omgaan met de diversiteit aan mobiele telefoontoestellen op de werkvloer. Voor de beheerders is het soms een hel, vinden mobility-experts Joost Tholhuijsen, Ad van der Burgt en Alex Bausch tijdens een webcast over geïntegreerde communicatie. 'Iedereen brengt eigen mobiele toestellen mee en verwacht dat deze worden ondersteund. Ook dat is een vorm van unified communications', zegt Bausch.
Een smartphone is bij uitstek het apparaat dat dergelijke geïntegreerde communicatie mogelijk maakt, vervolgt de directeur van mobility-leverancier Veliq. 'Je bent wat je belt, het is een verlengstuk van je persoonlijkheid. De beheerder kan wel zeggen: dat toestel ondersteunen we niet, maar dan zegt de gebruiker dat hij dat zelf wel doet.' En dus wordt het steeds moeilijker om de infrastructuur er achter te beheren en te beveiligen.
Daarbij geldt dat alles staat of valt met gebruiksgemak, betrouwbaarheid en stabiliteit, licht Ad van der Burgt van Vodafone toe. 'De zakelijke mobiele toepassingen moeten intuïtief zijn en makkelijk te gebruiken. Als mensen de toepassingen willen gebruiken, moet het werken. Als het niet werkt, moeten ze kunnen bellen naar een helpdesk die snapt waarom het niet werkt. Naar mate je meer mogelijkheden en systemen toevoegt, wordt de complexiteit kwadratisch groter en wordt het voor een ict-beheerafdeling moeilijk om storingen op te lossen.'
Toekomst
Voor de experts is het nog onduidelijk hoe de toekomst van mobility en geïntegreerde communicatie er uit ziet. Hoe kunnen organisaties zich dan voorbereiden? Zelfstandig netwerk- en IPv6-consultant Joost Tholhuijsen: 'Van alle ict-producten en ontwikkelingen overleeft maar 10 procent. Bouw in je strategie in dat er geen 100 procent zekerheid is of bepaalde apparaten of diensten in de praktijk ook gaan werken.'
'Ga daarom uit van gedeeltelijke onzekerheden in de toekomst en zet daar een zekerheid tegenover. Er gaat iets gebeuren, het mobiel gebruik van ict-toepassingen neemt toe. Zorg dat de infrastructuur slim is oppgezet en dat hij toekomstgericht is. Daarover kun je wel voorspellingen doen', besluit Tholhuijsen.
De webcast is onderdeel van de gesponsorde themapagina's over geïntegreerde communicatie-oplossingen. Hij is opgedeeld in de onderwerpen Techniek, Praktijk en Toekomst.
“Iedereen brengt eigen mobiele toestellen mee en verwacht dat deze worden ondersteund”
Verwacht ook iedereen dat hij/zij de eigen laptop/notebook – met diverse operating systems, applicaties en verbindingen – mee kan nemen en dat die gewoon ondersteund worden?
Dit is een heel oude discussie, met een even oude oplossing. Standaardiseren waar mogelijk, maatwerk leveren waar het moet op kosten van de aanvrager. Heb je maatwerk nodig, dan kan je dit ook duidelijk maken aan de baas.
De beveiliging, continuïteit en kostenbeheersing voor het bedrijf, moeten niet opgeofferd worden aan de behoefte aan speeltjes bij medewerkers.
“Standaardiseren waar mogelijk, maatwerk leveren waar het moet op kosten van de aanvrager. Heb je maatwerk nodig, dan kan je dit ook duidelijk maken aan de baas.”
Met deze instelling zal inovatie, productiviteit en werknemer tevredenheid absoluut niet toenemen. Het is ouderwets om te denken dat standardisatie de oplossing is. Zowel Gartner, Forrester als Yankee group hebben daar reeds veel over onderzocht en gepubliceerd.
Ik kies mij eigen ” Gadget” en inderdaad ook mijn eigen laptop. Met goedkeuring van mijn organisatie. en iedereen vaart er wel bij.
De technische mogelijkheden om dit soort multiplatform omgevingen te beheren zijn al lang en breed beschikbaar. Het is alleen een andere en vernieuwende manier van denken.
Wat goed van het bedrijf dat iedereen het mobieltje mag kiezen dat bij de persoon en diens werkzaamheden past! Standaardisatie is slecht een deel van de oplossing, er zijn simpelweg te veel standaarden; geen enkele IT afdeling kan alle standaarden ondersteunen. De IT-afdeling is er om te ondersteunen. Wat je niet van een IT afdeling kunt verwachten is dat ze, zonder zich daarop voor te bereiden, de helpdesk kunnen worden voor de ondersteuning van allerlei ‘persoonlijke randapperatuur’. Dat kan wel maar dat vraagt de nodige investering en een ‘front office’ binnen de IT die kan en mag worden ingezet voor persoonlijke ondersteuning. De IT afdeling denkt misschien dat het hun ‘plicht’ is om alle mobieltjes aan de praat te helpen; dat is niet zo. De gebruikers hebben de vrijheid om een eigen ‘IT’ keuze te maken, maar ook de bijbehorende verantwoordelijkheid om met die keuzen een werkbare situatie te creëren. De gebruikers zouden als tegenprestatie onderlinge steun kunnen bieden; mensen met een ‘smart phone’ zijn meestal goed in staat om zelf problemen op te lossen.
“De IT afdeling denkt misschien dat het hun ‘plicht’ is om alle mobieltjes aan de praat te helpen; dat is niet zo.”
Het lijkt mij dat ’t management bepaald wat de IT-afdeling wel en niet moet ondersteunen. Ook moet de facilitering immers van datzelfde management komen. Natuurlijk moet de IT-afdeling ’t wel bij ’t management aangeven dat het beheer moet worden uitgebreid, als jan en alleman met zijn eigen apparatuur binnen mag stappen met de vraag ‘hoe ’t aan de praat te krijgen’.
Als dan vervolgens het management de IT-afdeling gelooft… Ja, dan wordt ’t inderdaad een ‘hel’.
Wat de standaarden betreft: Open Standaarden en Open Source zijn inderdaad belangrijk – zodat er desnoods altijd een dataconverter gemaakt kan worden.
@generatie Y, als jij met goedkeuring van jouw organisatie je gadgets en laptop kiest, dan voldoe je blijkbaar al heel braaf aan de standaards. Niks revolutionairs aan dus.
En wie zegt dat er niet kan worden geïnnoveerd naast standaardiseren? Kan de mondige gebruiker echt niet aangeven dat het anders beter kan of anders moet voor een bepaalde werkplek, juist ten behoeve van die organisatie? Hoe innoverend is dan die organisatie?
In de meeste organisaties die ik ken gaan de vernieuwingen nog altijd zo snel dat een groot deel van de gebruikers juist klaagt dat de ICT-omgeving steeds weer veranderd wordt.
Dat er technische mogelijkheden zijn om multiplatform omgevingen te beheren dat weten onze beheerders al lang. Dat soort middelen worden al zeker 25 jaar lang gebruikt. Dus men werkt intussen met de zesde a tiende generatie beheertools en vraagt men steeds om nieuwe tools. ICT-ers hebben immers de neiging om technology driven te werken in plaats van op basis van proven demand. Dat geldt ook voor beheerders.
Dat wil niet zeggen dat managers het normaal vinden om meer uit te geven aan aanschaf en ondersteuning van een ICT-middelen dan de toegevoegde waarde voor het bedrijf. Managers zullen de voorstellen dus kritisch moeten bekijken. Philips is ooit bijna ten onder gegaan omdat hun ICT meer ging kosten dan de winst die ze maakten. Daar was men ook een beetje gek op gadgets.
Dat punt van ROI is voor organisaties zoals Gartner juist al jaren de reden om juist de standaardisatie, de keuze van proven standards en proven methods, et cetera te propageren. Lees die artikelen er maar ook eens op na.
De enige bedrijven die ik ken waar ROI niet serieus genomen werd, dat waren de internet start-ups rond het millennium. Dat was fun voor de medewerkers en na het opmaken van het geld van de belazerde investeerders was het over en uit. De sleutels werden bij het lease bedrijf ingeleverd, de kantoren gingen op slot, alsof die bedrijven nooit hadden bestaan.
Kortom generatie Y, praat eens met beheerders en kijk eens wat er waar is van je (voor)oordelen ten opzichte van beheerders. Je zult zien, de meeste beheerders hebben thuis een eigen infrastructuur waar ze de nieuwste gadgets, evaluatieversies en Beta’s uitproberen. Niet zelden wordt dit medegefinancierd door de werkgever die daar baat bij hebben. De echt grote bedrijven hebben ze meestal testlabs met gadgets die je in de winkel nog niet tegenkomt en die jij ook nog niet zult krijgen. Sorry, maar sommigen zijn gelijker dan anderen (Animal farm).
Het lastige van de huidige smartphones is dat niks standaard is. Er zijn net zoveel standaarden als dat er type smartphones zijn. Elk merk heeft zijn eigen os of os variatie. Bij elk merk zitten de instellingen weer op een andere plek of heten ze weer anders.
Ik denk dat de smartphones zich in de zelfde situatie bevinden als de PC’s in der tijd win95, os2, win311 en msdos. Toen was het ook een drama om applicaties te schrijven en te beheren.
Op het moment dat de makers van smartphones het eens zijn/worden over standaarden rond deze producten dan zal het verschil tussen deze merken beheerstechnisch een stuk kleiner worden.
@generatie Y
Je eigen laptop kiezen kun je niet vergelijken met een smartphone kiezen.
Laptops komen in 2 hardwarebasissmaken
-Intel
of
-AMD
O.S. in 3 smaken
-Windows,
-Linux og
-Apple
de rest zoals hoeveelheid geheugen, snelheid processors, schem grootte etc. is voor een beheerder niet zo interesant.
Eigenlijk is alleen het OS belangrijk voor de beheers organisatie