Klanten van AAC Cosmos tonen zich verrast over de nieuwe eigenaar van de activiteiten van de leverancier: Unica Installatiegroep. Zij hadden eerder een automatiseerder dan een technische dienstverlener verwacht als opkoper van de failliete boedel. Desondanks verwacht algemeen directeur Rik Dikken van Unica dat minimaal 80 tot 90 procent van de klanten kiest voor voortzetting van het contract.
Volgens Computable's zusterblad CRN hadden ict-partijen als Detron, Stepco, Imtech, Simac, Ictivity en ISL Automatisering/Paradigit interesse om de activiteiten van AAC Cosmos uit de failliete boedel van moedermaatschappij Borghoudt over te nemen. Ook VCD, Qurius en Nobel van Dijk zouden zich gemeld hebben bij de curator. Uiteindelijk deed deze zaken met Unica Installatiegroep, een groot installatiebedrijf (300 miljoen euro omzet, 1800 werknemers) uit Hoevelaken. Unica is nu nog enkel als netwerk- en datacentrum-installateur op de ict-markt actief en wil zijn activiteiten daar uitbreiden.
'Unica is een financieel gezond bedrijf uit onverdachte hoek', meldt Dikken over de keuze voor zijn bedrijf. Hij kan nog weinig zeggen over het aantal klanten dat mee zal gaan naar Unica. 'We zitten middenin de gesprekken. Ik heb zelf een aantal klanten bezocht. Mijn indruk is dat ze enthousiast zijn over de overname, al waren ze ook wat verbaasd dat wij als opkopende partij opdoken. Maar we zijn financieel solide en hebben een duidelijke strategie te vertellen.'
Loeren
Dikken weet dat concurrenten van AAC Cosmos loeren op hun klanten. Ictivity bijvoorbeeld stuurde een persbericht rond met de melding dat het al klanten en medewerkers had overgenomen. Toch schat de algemeen directeur in zo'n 80 tot 90 procent van de klanten te kunnen meenemen.
'Dat is een hogere verwachting dan op het moment dat we aan de gesprekken begonnen. Maar een klant kijkt altijd naar welke partij zijn belangen het beste kan waarborgen. En dan krijgt continuïteit in veel gevallen de voorkeur boven de overgang naar een andere partij. Dus ik ben niet bevreesd dat er klanten weglopen.'
Dat de nieuwe eigenaar denkt bijna alle klanten van het oude bedrijf mee te kunnen nemen, is niet vanzelf sprekend. Jaren geleden heeft Simac het bedrijf Lorje overgenomen, veel klanten liepen toen weg. Een elektrotechnisch bedrijf dat alleen verstand heeft van draden trekken en zich wil opwerpen als ict-dienstverlener? Klanten zullen eerder geneigd zijn om naar een echte ict-dienstverlener te stappen.
Hoezo 80% van de klanten? Ze mogen blij zijn als ze 40 outtaskingklanten nog een jaar binnenhouden, maar de rest zijn ze kwijt.
Ik vind het nogal arrogant om te denken dat je 80 tot 90% van de bestaande klanten overhoud, terwijl er vrijwel geen technisch ICT -personeel meer uit het oude AAC Cosmos over is.
Nu is er zo weinig kennis meer in huis, dat Unica AAC Cosmos de specifieke kennis moet inhuren bij externen … Klanten zijn gelukkig wel een stuk slimmer dan J&J en de bestaande klanten kunnen misschien hier wel een conclusie uittrekken.
stelletje zuurpruimen.
Wees blij dat Unica tenminste durft in plaats van zoals jullie te gaan lopen mokken. Want zeg nou zelf, neem niet aan dat jullie geprobeerd hebben het bedrijf te redden….
80-90% van de beheerklanten ja… dat is het enige wat Unica heeft overgenomen. Alle andere activiteiten worden niet voortgezet. Er komt alleen een nieuw aan te nemen consultancy club (want degene die ze wilde behouden willen zelf niet blijven) voor Microsoft om klanten naar een beheersituatie te brengen…