Het gebruik van smartphones maakt mensen mobieler waardoor ze overal kunnen werken, thuis, onderweg of op het vakantieadres. Vooral de generatie (Y) werknemers zijn gewend aan deze nieuwe manier van werken en verwachten van hun collega’s en werkgevers dat zij de tools die ze thuis hebben ook op het werk mogen gebruiken. 'Enterprise consumerization’ is een lifestyle-verandering waarbij werk/privé steeds meer in elkaar overlopen en de mobiele werker leert omgaan met een nieuwe ‘tijdsbeleving’ doordat mobiele apparaten nieuwe functies aankunnen. De keuzevrijheid die medewerkers graag willen heeft een prijs. Vanuit het oogpunt van beveiliging, corporate governance en compliancy is het voor bedrijven moeilijk om deze persoonsgebonden toestellen binnen bestaand beleid in te voegen. Door de explosieve smartphonegroei neemt nu ook ‘mobility as a service’ een grote vlucht waardoor de anywhere & anytime-beleving nog beter tot zijn recht komt.
Vanuit overheid en bedrijfsleven wordt steeds meer ‘het nieuwe werken' gepropageerd. De definitie voor het nieuwe werken is ‘plaats- en tijdonafhankelijk werken door middel van rechtstreekse (real-time) toegang tot informatie en tools welke tot voor kort alleen met de pc bereikbaar waren'. De ontwikkeling rond het nieuwe werken gaat verder dan alleen het uitdelen van pc's voor thuiswerkdoeleinden.
Mobility maakt mensen productiever. Bij ict-projecten is de nieuwe tendens om niet alleen naar kostenbesparingen te kijken, maar ook naar verhoogde productiviteit. Mobility wordt in dit verband steeds vaker als ‘productivity gain' instrument gepositioneerd waarbij het nieuwe werken in de praktijk wordt gebracht en ‘verloren uurtjes' optimaal worden ingevuld.
Steeds meer bedrijven hebben de illusie losgelaten dat zij bepalen welke smartphone de medewerkers moeten gebruiken. In plaats daarvan geven zij een persoonsgebonden budget waarmee hij/zij een toestel mogen aanschaffen naar keuze. Dit beperkt zich niet alleen tot de smartphone maar vaak ook de laptop. De grote vraag is hoe de ict-beheerders met de deze keuzevrijheid omgaan. Onderzoek toont aan dat het merendeel van de bedrijven de persoonlijke toestellen (nog) niet ondersteunen en maar langzaam met de nieuwe realiteit leren leven.
De keuzevrijheid die medewerkers graag willen heeft een prijs. Meer functionaliteit op de smartphone, naast e-mail ook crm en vele andere toepassingen, maken dat de beheerskosten stijgen. Bovendien is het vanuit het oogpunt van beveiliging, corporate governance en compliancy voor bedrijven moeilijk om deze persoonsgebonden toestellen binnen bestaand beleid in te voegen waardoor het risico van bedrijfsgeheimen op straat toeneemt.
De risico's rond mobiel werken zijn terug te voeren op 1) verlies of diefstal van bedrijfsgevoelige gegevens, 2) ongeauthoriseerd gebruik of toegang tot interne systemen, 3) ongecontroleerde consumenten applicaties op het werk (spyware) en 4) het verlies van controle over de eindgebruikersapparaten. De zogenaamde ‘anywhere enterprise' heeft dus een aantal belangrijke uitdagingen op te lossen voordat het nieuwe werken goed en veilig ingevoerd kan worden.
Een ander serieus probleem is dat er zoveel verschillende toestellen en mobiele platformen zijn, waardoor de ict-afdeling verschillende tools gebruiken om een en ander te kunnen beheren en beveiligen. Inmiddels zijn er zeven verschillende mobiele platformen die naar verwachting in de komende jaren de markt voor mobiele apparaten zullen veroveren. Verschillende analysten hebben hun voorspellingen gedaan, maar het ziet er niet naar uit dat hier op korte termijn verandering in gaat komen. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer de helft van alle ondernemingen meer dan één mobiel platform, dus verschillende soorten mobiele apparaten, ondersteunen.
Vanuit de cloud computing-trend hebben software as a service (SaaS), infrastructure as a service en platform as a service veel aandacht gekregen. De ontwikkeling van cloud computing, waarbij de gebruiker diensten online afneemt van de provider, nemen hand over hand toe. Partijen als Salesforce en Google bieden sinds jaar en dag online toepassingen aan. Inmiddels is cloud computing gemeengoed geworden. Met name door de explosieve groei van smartphones en andere mobiele apparaten neemt nu ook ‘mobility as a service' een grote vlucht waardoor de anywhere & anytime-beleving nog beter tot zijn recht komt.