Belangenorganisaties maken onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die een relatiebeheersysteem biedt voor de werving van nieuwe leden. Ook de mogelijkheden om huidige leden te binden, zijn onderbenut. Dat blijkt uit trendonderzoek onder 94 directeuren van belangenorganisaties. Slechts 41 procent van die organisaties gebruikt het crm-systeem voor werving en ledenbeheer in een tijd dat ledenbestanden onder druk staan en mensen niet meer vanzelfsprekend lid van een organisatie blijven.
Het onderzoek is in opdracht van CRM Partners uitgevoerd door Goals Marktbewerking. Dat bureau ondervroeg 94 leidinggevenden van brancheorganisaties, verenigingen, werkgevers- en werknemersorganisaties, sportbonden, politieke organisaties, charitatieve organisaties en omroepen naar de inzet van het crm-systeem.
Uit de resultaten komt naar voren dat het voorkomen van ledenverloop, doelgerichte communicatie en informatievoorziening op maat, op dit moment de meest urgente punten op de beleidsagenda van belangenverenigingen zijn. Toch geven de ondervraagden aan dat de gebruikte automatiseringssystemen daarvoor nog maar mondjesmaat worden ingezet.
87 procent gebruikt het crm-systeem voor de ledenadministratie, 62 procent voor ledenbeheer en segmentatie en 41 procent gebruikt het systeem voor werving van nieuwe leden. Slechts 3 procent van de ondervraagde organisaties zet het crm-systeem in voor werving van sponsors, donateurs en fondsen.
Gerwin Bruining van CRM Partners: 'Bedrijven in de telecombranche of energiebedrijven lopen in vergelijking met belangenorganisaties voorop in het behalen van meer omzet per klant en klantenbinding via crm.' Hij heeft geen specifieke percentages paraat omdat die branches in het marktonderzoek niet zijn onderzocht.
Campagne
Hoewel veel van de ondervraagde organisaties het nog onvoldoende gebruiken, is segmentatie van het ledenbestand volgens CRM Partners een van de belangrijkste succesfactoren als het gaat om campagnes en ledenbenadering op maat.
Het onderzoek naar het gebruik van crm bij ledenorganisaties komt niet uit de lucht vallen. Het bedrijf uit Barneveld nam eind 2009 branchegenoot CRM & More over. Die Edese onderneming ontwikkelde een standaardmodule voor branche- en ledenorganisaties. Die crm-toepassing voor de uitwisseling van data wordt onder andere gebruikt bij MKB Noord, belangenbehartiger voor het midden- en kleinbedrijf in het Noorden van Nederland en VNO-NCW. Via de uitkomsten heeft de leverancier een beter overzicht van die afnemers van crm-systemen.
Microsoft Dynamics CRM
CRM Partners is implementatiepartner van Microsoft Dynamics CRM in Nederland. Het bedrijf heeft honderd klanten. De belangrijkste grote klanten zijn chemieconcern Akzo Nobel, bouwadviesbedrijf Grontmij en Reaal Verzekeringen. Het bedrijf telde na de overname van CRM & More 34 medewerkers.
Algemeen directeur Emiel Putman zei eind 2009 dat Microsoft Dynamics CRM in de 4,5 jaar dat het op de Nederlandse markt is, gegroeid is naar een marktaandeel van ongeveer 7 procent. Volgens de directeur heeft de Amerikaanse sofwareleverancier zich tot doel gesteld om binnen drie tot vier jaar te groeien naar een marktaandeel van ongeveer 30 procent op de crm-markt in Nederland.
Verkapt “Hoe promoot ik CRM Partners het beste” artikel.