In het midden- en kleinbedrijf (mkb) maakt de smartphone een opmars. Van de ondernemers heeft nu al meer dan 43 procent zo'n toestel. Dat groeit binnen een jaar waarschijnlijk tot 65 procent. De andere mkb'ers willen echter voorlopig niet aan de smartphone. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekers De Vos & Jansen onder ruim vijfhonderd mkb'ers.
Een derde van de ondernemers gebruikt de smartphone over een jaar voor bellen, sms'en en e-mailen. Ruim 23 procent van de ondervraagde ondernemers zou een smartphone alleen gebruiken om te bellen en sms'en. In deze groep respondenten vallen volgens de onderzoekers, die werkten in opdracht van KPN, voornamelijk de mensen die weinig interesse in een smartphone hebben.
Een iets kleinere groep (21,7 procent) gebruikt het toestel ook om te internetten. Bijna 15 procent zou het slimme mobieltje gebruiken om zijn agenda te raadplegen. Het onderzoek toont dat het in deze gevallen relatief vaak gaat over mkb'ers met een leeftijd tussen de 41 en 50 jaar. Bij jongere ondernemers is het mobiel bekijken van hun agenda minder belangrijk.
Balans werk-privé
Van de mkb'ers die momenteel een zakelijke smartphone bezitten, gebruikt meer dan driekwart hun toestel ook voor privédoeleinden. Het bewaren van de balans tussen werk en privé is voor ruim 42 procent de grootste uitdaging als ze met een smartphone overal zouden kunnen werken. Andere veelgenoemde uitdagingen zijn het niet laten opjagen door binnenkomende berichten (35,3 procent) en het afstand nemen van werk (26,7 procent).
Bijna 42 procent heeft tijdens vakantie 'een paar keer' per e-mail of telefoon zakelijk contact. Een kwart zegt dat nooit op vakantie te doen. Het gaat daarbij vaak om de respondenten die eerder in het onderzoek aangaven dat ze weinig interesse in een smartphone hebben.