De Nederlandse politie kan in 2016 56,2 miljoen euro besparen op ict door de automatisering onder te brengen in een centraal dienstencentrum. Dat heeft adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) berekend. De maximale besparing is 95,8 miljoen en kan in 2020 worden gerealiseerd. De besparing komt voornamelijk door de reductie van arbeidskosten. Dat schrijft de politie in het Normkostenonderzoek Nederlandse Politie.
De Nederlandse politie wil een shared services center opzetten voor de zogenoemde PIOFACH-taken (personeel, informatie, organisatie, financiën, administratie, communicatie en huisvesting). Dit centraal dienstencentrum draagt nu nog de voorlopige naam Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering. KPMG berekende eerder dat de politie door bundeling van deze functies de komende vijf jaar 256 miljoen euro hoopt te besparen. 169 miljoen daarvan heeft betrekking op ict en inkoop.
De kostenbesparing komt door arbeidsreductie van ict-medewerkers door centralisatie van de ict-activiteiten en door verdere standaardisatie, staat in het Normkostenonderzoek. In het rapport wordt overigens benadrukt dat nog geen rekening is gehouden met de investeringskosten die zijn gemoeid met de overheveling van ict-activiteiten.
Maximale besparingen
De onderzoekers van het Normkostenonderzoek zijn voorzichtiger. Zij gaan uit van een maximale totale besparing van 84,2 miljoen. Daarnaast kiezen de onderzoekers liever voor het middenscenario. Daar wordt uitgegaan van een totale besparing van 40,1 miljoen euro. ‘De huidige stand van zaken op het gebied van ict laat op onderdelen een achterstand zien ten opzichte van een minimaal vereist niveau, waardoor ook hier de termijn een belangrijke factor is', zeggen de onderzoekers.
Een van de aanbevelingen is dat de ict-strategie van de politie wordt bijgesteld. De onderzoekers schrijven hierover: ‘In eerste instantie dient te worden gefocust op het op orde krijgen en optimaliseren van de basisvoorzieningen. Daarnaast dient actief te worden gestuurd op verdere standaardisatie van het applicatielandschap.'
De automatisering bij de verschillende politiekorpsen is nu voor een groot deel gecentraliseerd binnen vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland). Deze zal op termijn opgaan in het centraal dienstencentrum.
Een voorzichtige reactie want ik ken de PWC-verwegingen niet.
Centralisatie is een standaard reflex om te komen tot lagere kosten en meer efficientie (schaalvergroting).
Ervaringen van Lean, Toyota en ToC (Goldratt) maken echter pijnlijk duidelijk dat sturen op (lokale) efficientie, zoals centralisatie vrijwel per definitie is, ernstig ten koste gaat van effectiviteit.
Denk als voorbeeld aan de grote schoolfabrieken (Middelbaar onderwijs).
Nee de centralisatie van de vtsPN is zoooo goed bevallen, laten we nog meer gaan centraliseren! :S
Hoe staat het eigenlijk met de computerstoring? Is de oorzaak al bekent? Vooral doorgaan met centraliseren….
Een instituut dat doet alsof het tot op 1/100ste nauwkeurig de ICT-kosten kan voorspellen van een organisatie als de politie en dat over 6 jaar, zo’n instituut zou ik niet al te serieus nemen.
Gebruik openoffice dan bespaar je nu al tientallen miljoenen aan licentiekosten.
Maar dat is waarschijnlijk te eenvoudig gedacht.
😉
Standaardiseren en centraliseren, maar waar blijft het toverwoord innoveren? Met nieuwe toepassingen op basis van nieuwe technieken? Krijgen we straks een goede beheersclub die alles kan beheren tegen een lage prijs, naar die nieuwe toepassingen geen ruimte biedt omdat het nog geen standaard is?
We wachten af.
Opvallend in dit artikel is dat er in feite drie onderzoeken door elkaar lopen: de feasibility studies, de business case ICT en het Normkostenonderzoek. De suggestie is dat deze onderzoeken allemaal door PwC zijn uitgevoerd. Dit klopt niet. Het normkostenonderzoek is uitgevoerd door Deloitte. De feasibility studies door KPMG.