Telecomaanbieder T-Mobile zegt zijn 3G-netwerk in korte tijd zodanig te hebben uitgebreid dat er geen capaciteitsproblemen meer ontstaan. De afgelopen maanden ondervonden veel abonnees problemen om via hun smartphone snel te kunnen internetten. Vooral de iPhone, die in Nederland enkel via T-Mobile in combinatie met een abonnement wordt verkocht, blijkt de boosdoener.
Door de uitbreiding van het netwerkcapaciteit is de ‘filevorming’ op bepaalde drukbezette 3G-antennelocaties inmiddels verholpen, meent de aanbieder. ‘De locaties waar klanten de meeste hinder ondervonden, zijn met prioriteit aangepakt en in het grootste deel van Nederland is de capaciteit sneller dan gepland verdubbeld.’
Compensatie
Begin juni 2010 besloot het bedrijf om abonnees die aantoonbaar hinder ondervinden van de capaciteitsproblemen op het 3G-netwerk, twee maanden gratis mobiel internet te bieden. Onder meer de Consumentenbond vond dit echter een te beperkte compensatieregeling. Bovendien meldde de aanbieder dat er ‘dag en nacht’ aan uitbreiding van het 3G-netwerk werd gewerkt, zodat het euvel binnen drie weken zou zijn verholpen.
Volgens de aanbieder maken bezitters van een smartphone tot veertig maal meer gebruik van mobiel internet dan mensen met een normale mobiele telefoon. Het mobiele dataverkeer op het netwerk van T-Mobile Nederland verachtvoudigde in 2008 ten opzichte van 2007. In het voorjaar van 2009 kreeg de netwerkbeheerder maandelijks zo’n 67 terabyte aan data te verstouwen. In januari 2008 was dat nog slechts 2,5 terabyte.