Dienstenbedrijf Sogeti heeft de tarieven voor zijn diensten in 2009 gemiddeld met 6,5 procent verlaagd. 'Dat is fors', vertelt directeur Jeroen Versteeg in een vraaggesprek met Computable. Zijn organisatie nam de maatregel om tegemoet te komen aan klanten die door de economische crisis moesten besparen. Veel branchegenoten van Sogeti deden hetzelfde.
'De financiële dienstverlening en de verzekeringswereld hebben harde klappen gekregen', legt Versteeg uit in het interview. Nederlandse ict-bedrijven hebben veel banken en verzekeraars als klant en verloren daardoor gemiddeld 18 procent omzet ten opzichte van 2008. De omzet van Sogeti daalde met 10 procent en de winst met 28 procent.
De dienstverlener sprak met veel klanten tijdelijke kortingen af, aldus de topman. 'Bijvoorbeeld voor een periode van 1,5 jaar. Of we koppelden de korting aan het verkoopvolume van de klant. Tariefsverlagingen zijn eigenlijk niet goed. Het prijsniveau krijg je namelijk niet snel weer omhoog.' Het is niet bekend hoeveel de tarieven van Sogeti's branchegenoten de afgelopen tijd zijn gedaald.
Tariefsonderhandelingen
Uit onderzoek van KPMG IT Advisory bleek begin 2009 dat maar liefst 70 procent van de Nederlandse bedrijven scherpere tarieven hoopte af te spreken met hun ict-leveranciers. De tariefsonderhandelingen was destijds voor veel bedrijven de belangrijkste methode om kosten te besparen, naast het standaardiseren van de ict-infrastructuur en het bezuinigen op de inhuur van externen.
Telecombedrijf KPN, bankverzekeraar ING en olieconcern Shell en zijn voorbeelden van bedrijven die met ict-dienstverleners onderhandelden over lagere tarieven. KPN stuurde zijn leveranciers zonder preferred supplier-status al eind 2008 een verzoek om hun tarieven met 20 procent te verlagen. In februari 2009 deed ING in de Benelux zijn leveranciers een soortgelijk verzoek.
Shell
In juli 2009 volgde Shell: 'We hebben onze contractanten gevraagd om mee te gaan in een prijsverlaging. De tarieven kunnen meer in lijn zijn met de rest van de prijzen in de markt.' Britse media spraken over een voorgestelde tariefsverlaging van 12 procent.
Volgens Sogeti-directeur Versteeg is het dieptepunt van de crisis nu achter de rug. 'Er heerst nog wel veel nervositeit op de markt heerst. Ik zie licht herstel. Langzaam gaan organisaties weer investeren in ict.'
Is de prijs echt 6% gezakt? Sogetti heeft meermaals 2 werknemers voor de prijs van 1 aangeboden. Dit drukt behoorlijk op de prijs lijkt mij…
Ik vindt dat dit bericht een misleidende titel heeft. Sogeti heeft het tarief al in 2009 bijgesteld om hoofd te bieden aan de financiële perikelen rondt die tijd. de titel doet vermoeden dat dit een nieuw besluit is.
Desondanks, blijkt deze prijsverlaging wel een bewezen strategie te zijn. Want tot op heden zijn er bij Sogeti geen ontslag rondes geweest.
Sogetist…zet je roze bril eens af? Afgelopen maanden hebben tientallen Sogetisten op ‘vrijwillige’ basis het bedrijf verlaten. Het personeelsbestand is met 300 FTE afgenomen door ‘natuurlijk verloop’. Nog beter als andere automatiseringsbedrijven weet Sogeti het altijd leuk te verpakken. Dus je roze bril afzetten en accepteren dat Sogeti het sociale bedrijf al lang niet meer is.
De url van dit artikel heeft het over 65 procent, de inhoud van het artikel over 6,5 procent. Scheelt nogal wat…