Het publieke telefonienetwerk is jarenlang de basis geweest voor communicatie tussen mensen en bedrijven. Dit public switched telephone network (PSTN) mag als bekend worden verondersteld en de meerderheid van de telefoongesprekken vond afgelopen decennia plaats over traditionele ISDN-lijnen. Sinds 2000 heeft het Session Initiation Protocol (SIP) daar verandering in gebracht en in het kielzog van dit signaleringsprotocol wordt IP in toenemende mate door bedrijven gebruikt voor telefonie. In combinatie met andere op IP gebaseerde communicatiediensten op zakelijke datanetwerken zoals instant messaging en audio-, video- en webconferencing, is de stap naar geïntegreerde communicatie snel gezet. Zo biedt SIP tal van mogelijkheden en voordelen voor bedrijfscommunicatie mits daarbij een aantal zaken in ogenschouw worden genomen.
Bedrijven zoeken in toenemende mate naar goedkopere telefonieoplossingen en willen hun bedrijfsnetwerken efficiënter inrichten. Zij kunnen deze doelstellingen behalen door hun telefonie en dataverkeer te integreren met behulp van SIP. Bedrijven verlagen zo de total cost of ownership (TCO) van hun communicatienetwerk omdat telefonie en data op hetzelfde IP-netwerk is verenigd. Verder kunnen organisaties met de inzet van SIP ook kostenvoordelen behalen omdat de afhandeling van interne gesprekken plaatsvindt op het eigen bestaande bedrijfsnetwerk en de kosten van onderlinge telefoongesprekken worden geminimaliseerd.
Keerzijdes
Eerlijk is eerlijk, SIP kent ook een aantal keerzijdes. Het argument dat ISDN-lijnen een betere beschikbaarheid bieden ten op zichte van IP-verbindingen is op zich terecht. De overstap naar IP-telefonie op basis van SIP kan als gevolg hebben dat de beschikbaarheid van de telefoonlijnen afneemt van 99,99 procent naar 99,8 of 99,9 procent. Datanetwerken geven immers net iets minder betrouwbaarheid dan traditionele telefonielijnen. Die werken immers altijd. Daar staat echter tegenover dat de kosten van een IP-verbinding zoveel lager zijn dan een ISDN-lijn dat het dubbel uitvoeren van IP-aansluitingen nog steeds kosteneffectief is. Hiermee is IP-communicatie op een volledig redundante dubbel uitgevoerd datanetwerk – en daarmee ook spraaknetwerk – nog steeds mogelijk, met een hogere beschikbaarheid. Bedrijven beschikken hiermee altijd over een oplossing in het geval van netwerkstoringen of rampen.
Een tweede vaak geplaatste kanttekening bij SIP is de spraakkwaliteit. De kwaliteit van telefoongesprekken over een ISDN-verbinding wordt door gebruikers als zeer goed ervaren en is geaccepteerd als de norm. De kwaliteit die de verschillende marktpartijen leveren, is vergelijkbaar; leveranciers onderscheiden zich bij ISDN met name door de prijsverschillen. Bij IP-telefonie op basis van SIP dient er rekening te worden gehouden met een extra variabele, namelijk vertraging. Providers onderscheiden zich door het minimaliseren van deze vertraging. Op het moment dat bedrijven ervoor kiezen om IP-telefonie af te nemen via een netwerkaanbieder die zich vooral onderscheidt door lagere tarieven, lopen ze het risico op verminderde spraakkwaliteit. Daarom is het zaak dat bedrijven goed opletten op de factor vertraging als ze een dienstverlener kiezen.