Volgens ICTWaarborg verrichten curatoren van failliete computerwinkels vaak nog half werk. Het komt namelijk nog steeds voor dat via een actieve website van deze winkels bestellingen en betalingen kunnen plaatsvinden. Eind vorig jaar luidde de brancheorganisatie voor computerwinkels hierover al de noodklok en momenteel geldt volgens ICTWaarborg hetzelfde voor de website van bijvoorbeeld PC User.
ICTWaarborg vindt dat de curator behoort te voorkomen dat mensen na een faillissement nog online een bestelling kunnen plaatsen en afrekenen. Een curator zou op de homepage van de website minimaal een bericht moeten plaatsen dat het betreffende bedrijf inmiddels failliet is en bij wie klanten terecht kunnen voor nadere informatie.
In december constateerde ICTWaarborg dat via de website LMComputers nog gewoon bestellingen en betalingen werden geaccepteerd, terwijl het bedrijf al enige tijd failliet was verklaard. Eerder was dat ook al het geval met Update Computers. Pas nadat hier via de pers ruchtbaarheid aan was gegeven, verscheen er een mededeling op de website dat het bedrijf failliet was. Tevens verschenen er toen berichten in de pers dat het vaker voorkomt dat websites van failliete webwinkels nog actief blijven.
"We zijn verontwaardigd over het feit dat een curator zo’n website in de lucht houdt alsof de winkel nog bestaat", zegt Sander Vale, voorzitter van ICTWaarborg. "Hierdoor kunnen onwetende consumenten schade lijden."
Volgens ICTWaarborg wordt door deze handelwijze ook het imago van webwinkels beschadigd. Vandaar dat al eerder een verzoek is gedaan aan het college van rechters-commissarissen om curatoren erop te wijzen dat het uit de lucht halen van websites van failliete bedrijven ook tot hun verantwoordelijkheden behoort. Tot op heden is hierop niet gereageerd. Naar aanleiding van een nieuw gevallen heeft ICTWaarborg nu ook een dergelijke oproep gestuurd naar de vereniging van insolventierechtadvocaten Insolad, waarvan veel curatoren lid zijn.