Curator Geurt te Biesebeek van Aben en Slag Advocaten heeft de laatste twee werkmaatschappijen van de holding Borghoudt bv failliet laten verklaren. Het betreft Mbtion en Microdesk Detachering. Volgens de curator gaat het om lege bv’s. Van de werkmaatschappijen is alleen AAC Cosmos voor een deel gered.
De boedel hiervan is overgenomen door technisch installatiebedrijf Unica. Bijna vijftig man van de in totaal 118 medewerkers van de Borghoudt-groep hebben hun baan kunnen behouden.
De curator onderzoekt nog of er sprake is geweest van mismanagement (paulianeus handelen), al is dat een standaard onderdeel bij de afwikkeling van een faillissement. Borghoudt bv bestond naast Mbtion en Microdesk Detachering uit de werkmaatschappijen AAC Cosmos, Itvise, iTactic, Letgo en Borghoudt IT People. Itvise fungeerde min of meer als inkooporganisatie voor de andere werkmaatschappijen en kende in de boekhouding de meeste crediteuren. Nadat dit onderdeel de schuldeisers niet meer kon betalen, nam het de hele holding in een faillissement mee.
Rentelast
De curator zal in zijn verdere onderzoek de oorzaak van de betalingsproblemen proberen vast te stellen. Wel kan hij alvast melden dat er sprake was van ‘financiële ballast die ontstaan is doordat de holding vanaf 2000 met veel extern kapitaal met een hoge rentelast is gefinancierd.’ Hij wijst erop dat de automatiseringsgroep in die tijd nog zo’n vijfhonderd à zeshonderd man telde. Het personeelsbestand is echter in de jaren erna door een andere focus en de negatieve marktontwikkelingen sterk ingekrompen tot 118 mensen. Een bedrijf dat zo snel in omvang daalt, ziet ook de inkomsten teruglopen. Dan wordt het lastig de renteschuld te voldoen, aldus de curator.
De curator wil niet ingaan op de vraag waarom de externe financiers niet alsnog een reddingspoging hebben gedaan. Naar verluidt is er een eind vorig jaar wel opnieuw geld gestoken in de holding, maar wilden de aandeelhouders niet opnieuw met geld over de brug komen.
Weggelopen
Te Biesebeek heeft niet de indruk dat er door het bankroet veel klanten zijn weggelopen. Hij meent dat de medewerkers de afgelopen weken in staat zijn geweest ‘de diverse ballen in de lucht te houden. Er zijn geen grote knelpunten geweest.’ In het geval van een bankroet kunnen klanten contractueel zelf bepalen bij welke partij zij hun dienstverlening voortzetten. Dat kan dus bij Unica, de nieuwe eigenaar van AAC Cosmos. Dit technisch installatiebedrijf heeft volgens de curator 47 tot 49 medewerkers een nieuw arbeidscontract aangeboden.
Wat gebeurt er met de klanten die hun huidig contract niet onder willen brengen bij Unica. Zijn die, en hun supportcontract kwijt en het geld wat zij betaalt hebben voor de resterende periode? En als ze over willen naar andere partij ? moet men dan opnieuw investeren in een nieuw contract?
Aha! zijn dit dus B.V’s waar een groot deel van het Management WEL salaris van uitbetaald kreeg? en de gewone hardwerkende medewerker zit nog steeds op geld te wachten!