Software as a Service (SaaS) zal in nabije toekomst niet de dominante rol spelen die aanvankelijk van het leveringsmodel werd verwacht. Dat stelt marktonderzoeker Gartner. Het analistenbureau becijferde dat in 2009 3,4 procent van de uitgaven aan bedrijfsapplicaties aan software als webdienst werd uitgegeven. Bovendien schat de onderzoeker dat in 90 procent van de licentiecontracten geen sprake is van betaling per gebruiker, een voordeel van SaaS dat leveranciers vaak aanhalen.
De marktonderzoeker stelt verder dat, net als in de markt van geïnstalleerde bedrijfssoftware (on premises) bij SaaS veel aangekochte software niet wordt gebruikt. Dat betekent dat bedrijven betalen voor een softwareabonnement waar nooit een gebruiker mee werkt. Voornaamste oorzaken voor die ongebruikte licenties zijn of het afsluiten van teveel abonnementen om kortingen te bedingen.
De marktonderzoeker stelt dat – ondanks de gestage groei van 2,8 procent van de uitgave aan bedrijfssoftware in 2008 naar 3,4 procent in 2009 – alle bedrijven op termijn op zekere hoogte te maken krijgen met software als webdienst.
In 2008 stelde Gartner nog dat de omzet uit SaaS in vier jaar tijd zou verdubbelen.
Het bureau ziet dat software als webdienst nu vooral wordt ingezet voor klantrelatiebeheer (crm), contentmanagementsystemen, samenwerkingsoftware en communicatieprogramma's zoals mailprogramma's en chat- of videoconferentiefuncties.
‘SaaS schudt markt op’
Het analistenbureau zegt dat SaaS de softwaremarkt wel heeft opgeschud door afnemers meer keuze te bieden in de leveringsmodellen van programmatuur. Volgens de analisten kan Saas in bedrijfsspecifieke omstandigheden voordelen bieden in vergelijking met lokaal geïnstalleerde programmatuur.
Tips
Gartner raadt bedrijven aan om altijd eerst de voor- en nadelen van SaaS af te wegen. Afspraken over Saas vast te leggen in een governance-document. Leveranciers te vergelijken aan de hand van de eigen behoeften van de applicatie. Een roadmap op te stellen over hoe de SaaS-toepassingen gecombineerd kunnen worden met applicaties die het bedrijf al in huis heeft.
Voorspellen blijkt ook voor Gartner erg moeilijk te zijn. Gelukkig maken ze met hun tips veel goed: “Goed de voor- en nadelen overwegen” en “afspraken maken en die vervolgens vast te leggen”. Kijk, aan dit soort suggesties heeft niemand iets.