Ook ict-dienstverlener Capgemini zoekt weer nieuwe medewerkers. 'Sinds april zijn wij actiever geworden in het gericht werven van young professionals en senior professionals in bepaalde expertisegebieden. Hiervoor wordt onder andere een online campagne ingezet. De markt trekt weer aan daardoor zien we dat een beroep op onze inzet toeneemt', zegt een woordvoerder. Ordina en Logica zeiden eerder al weer nieuwe mensen te zoeken.
Het bedrijf zoekt ruim 150 young professionals en een paar honderd medewerkers met ervaring. De functies zijn specifieke expertisegebieden, zegt de dienstverlener. Zo zijn er bijvoorbeeld vacatures voor datacenter engineer of consultant risk management.
De dienstverlener merkt dat de markt ‘vrij snel aan het herstellen is'. ‘Daardoor neemt de behoefte aan mensen, zowel in Nederland als in offshore-locaties, alleen maar toe. Ook is sprake van structurele tekorten op de arbeidsmarkt. Gezien de aankomende vergrijzingsgolf en het afnemende aanbod aan hbo'ers en academici, met name op it-gebied, kunnen die slechts oplopen', zegt een woordvoerder.
Per saldo verloor de dienstverlener in 2009 in Nederland 884 medewerkers. Het personeelsbestand nam in die periode af met ruim 12 procent. De dienstverlener heeft vorig jaar geen grote ontslagronde aangekondigd.
Buitenland
Niet alleen in Nederland is het bedrijf weer aan het werven. Ook in België, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en India zoekt de dienstverlener medewerkers. In India zoekt Capgemini het tweede kwartaal van 2010 vierduizend medewerkers.
De dienstverlener heeft wereldwijd 91.792 medewerkers in dienst. Ongeveer een kwart van deze werknemers werkt in India. ‘Een klein deel van de werknemers, enkele tientallen, zal voor Nederlandse klanten werken', zegt een woordvoerder. 'Je kunt dan ook niet stellen dat offshore groei ten koste gaat van werkgelegenheid in Nederland. We zoeken de beste mensen in Nederland en in het buitenland om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen.'
Wel vreemd dat er afgelopen jaren ervaren krachten zijn weggegaan met een ontslagvergoeding en dat er dan nu weer ervaren mensen worden gevraagd.
Is dit soms een spel van wie de langste heeft… Cap neemt eerst afscheid van +800 medewerkers, idem dito bij Logica en Ordina, en vervolgens gaan we weer op zoek naar honderden, ja u leest het goed HONDERDEN nieuwe medewerkers.
Begrijpt u het nog als ICT-vakman/vrouw?
Marketing is prima natuurlijk maar laten we afspreken met elkaar niet ten koste van de vakcollega’s
Natuurlijk begrijp ik het, en je moet wel een beetje naief zijn als je het niet begrijpt (sorry Ed ;-). Ikzelf zou het bijvoorbeeld alleen niet begrijpen als precies dezelfde mensen opnieuw werden aangenomen, maar dat is waarschijnlijk niet het geval. Moet ik verder gaan met de uitleg?…
Ik denk dat veel ICT-ers nu zo onderhand wel drie keer nadenken voor ze aankloppen bij een bedrijf dat zijn personeel als oud vuil op straat zet als het even wat minder gaat. We zijn geen “bonus voor de baas bij elkaar schrapers”!
Vandaag hebben ze ons weer nodig. En morgen? Staan we dan weer met ons allen op straat? Ik denk dat veel goede ICT-ers nu zullen kiezen voor een baan met zekerheid en niet meer voor een detacheercowboy.
En nu kom maar weer op met die twee sterren beoordeling, redactie! 🙂
Jonge afgestudeerden stinken er uiteraard weer in (“kijk, dat is mijn nieuwe leasebak!”), de medewerkers met ervaring (waarnaar CG op zoek zegt te zijn) zouden inmiddels beter moeten weten…
Wegsturen met een vergoeding, daarna voor veel geld weer werven. Werven, inwerken en begeleiden van kenniswerkers gaat ook tegen hoge (vaak verborgen) kosten.
Wat zouden die bedrijven echt hebben bespaard?? Is dat de persoonlijke schade en stress waard voor het personeel???
Dit geeft meteen aan de kortzichtigheid van de managers (beleidsmakers) bij Capgemini. Je koopt mensen voor veel geld af om vervolgens 4 maanden later met man en macht weer mensen te gaan werven. Weg kennis weg ervaring. Iedere zwakzinnige kon aanzien komen dat er tekort aan arbeidskrachten zou komen, alleen de managers van Capgemini zijn niet zo slim?! Maar goed, ik wil iedergeval Capgemini bedanken voor de ontslagvergoeding van 75,000 euro zo’n kans krijg ik niet een tweede keer in je leven. En binnen 3 maanden had ik al weer een nieuwe baan die beter betaalde dan bij Capgemini en voor minder uren. En studies gewoon in de baas zijn tijd.
Je gelooft het niet in deze moderne tijden, maar men denkt dus echt maar een kwartaal vooruit….