Ict-leverancier IBM heeft overeenstemming bereikt over de inlijving van Coremetrics. Dat bedrijf levert webanalyse-software die wordt ingezet bij marketingcampagnes. De 230 medewerkers van het bedrijf uit de Amerikaanse staat Californië stappen over naar IBM. Van de overname zijn geen financiële details bekendgemaakt. Naar verwachting wordt de overname in het derde kwartaal van 2010 definitief afgerond.
Coremetrics levert software die analyseert wat consumenten op internet schrijven over producten en diensten. De software wordt gebruikt bij marketingcampagnes. Door de commentaren van consumenten te analyseren kan een gerichte marketingcampagne worden opgebouwd.
Het overgenomen bedrijf wordt ondergebracht in het applicatie- en integratie middleware portfolio van IBM. Dat bedrijfsonderdeel levert onder andere de backbone van transactieprocessen via internet en voor grote bedrijven in de detailhandel en ondersteunt de achterkant van de websites van die retailers.
De software van Coremetrics wordt ingezet voor de analyse van ongeveer 2100 merken in verschillende branches. De programmatuur wordt onder andere gebruikt door Bank of America, hotelketen Holiday Inn en vliegmaatschappij Virgin Atlantic Airways. De software wordt als webdienst geleverd, zo moeten bedrijven die de programmatuur gebruiken sneller inspringen op trends onder hun klanten.
Analyse steeds belangrijker
IBM rust geleverde hardware voor opslag van bedrijfsgegevens steeds vaker uit met software om die gegevens te analyseren. Die informatie moet leiden tot het verbeteren van de concurrentiepositie van organisaties. Een belangrijk onderdeel van die strategie is het voorspellen van klantgedrag en -behoeften en verbetering van bedrijfsresultaten met behulp van voorspellende analyses.
Big Blue lijfde in 2009 maker van analysesoftware SPSS in. In 2007 trok het bedrif 5 miljard dollar uit om bi-bedrijf Cognos over te nemen.