Uitgerekend in economisch zwaar weer heeft het management een kans zijn personeel te motiveren op een kosteneffectieve manier, maar laat dit vaak onbenut. Hoe staat het gesteld met onze niet-materiële waardering? Het is geen “rocket-science”, maar toch maken weinig bedrijven er structureel gebruik van. Het blijkt dat 70 procent van de bedrijven zijn beloningsbeleid onlangs heeft aangepast of dit het komende jaar gaat aanpassen uit het oogpunt van kostenbeheersing (McKinsey, november 2009). Vaak wordt beloning dus in een kostenperspectief geplaatst en staat niet het rendement centraal. Missen we hier de boot niet?
Met de bonuscultuur onder vuur, is het tijd om een betere balans aan te brengen in het beloningsbeleid. Gesterkt door meerdere onderzoeken blijkt dat persoonlijke aandacht en erkenning in diverse vormen op langere termijn veel effectievere beloningsinstrumenten zijn dan de varianten in geld. Waarom pakken veel bedrijven deze kans niet? Is dat het geloof in het klassieke materiële beloningsbeleid of is het de bereidheid van het management tijd vrij te maken voor het managen van hun talent?
Om juist nu het verschil te kunnen maken hebben we sterk gemotiveerde en toegewijde mensen nodig die willen excelleren.
Dit vergt een betrokken management, dat bereid is tijd te investeren in mens en talent, dat verder durft te kijken ook naar de langere termijn en z'n nek durft uit te steken in slechte tijden. Een management dat talent de kans geeft te excelleren door bijvoorbeeld een speciaal project te leiden en zo mensen deelgenoot maakt van de oplossing en de toekomst van het bedrijf (McKinsey, november 2009).
Betrokkenheid
De betrokkenheid die we juist nu hard nodig hebben begint bij het meenemen van mensen in de visie en beleving van het bedrijf, ook in economisch mindere tijden. Mensen informeren, ze deelgenoot maken van de koers die gevaren moet worden. Als je van daaruit vertrekt en aangeeft hoe een ieder hierin kan bijdragen, dan geeft dit betrokkenheid. Als dat later dan ook nog beloond wordt met erkenning en waardering, dan ben je al een heel eind op weg.
De kansen liggen er, aan de slag ermee!