Werknemers uit de ict- en telecomsector hebben het tijdens de economische crisis zwaarder te verduren gehad dan personeel uit andere sectoren. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Integron dat de tevredenheid van 4400 Nederlandse werknemers onderzocht.
Volgens de analisten meldt 82 procent van de ondervraagde ict'ers 'veel gemerkt te hebben' van de economische crisis. De financiële situatie zou vooral invloed gehad hebben op de beloning, de baanzekerheid en de mogelijkheid trainingen en opleidingen te volgen.
Personeelsleden uit de ict en telecom zeggen daardoor minder vaak dat hun baan zekerheid biedt dan medewerkers uit andere sectoren. Volgens de onderzoekers reageert 71 procent van de ict- en telecommedewerkers in meerdere of mindere mate bevestigend op de stelling 'Mijn organisatie biedt zekerheid'. Ter vergelijking: binnen de overheid ligt het percentage op 89 procent.
Boeiend
Uit onderzoek van detacheringsbureau Harvey Nash bleek onlangs dat chief information officers (cio) hun werk minder interessant vinden door de bezuinigingen van de afgelopen tijd. Kostenbesparende projecten zouden lang niet zo boeiend zijn als innoveren met technologie. Ook het bevriezen van de salarissen gaat ten koste van de tevredenheid van de cio.
Jan-Leen 't Jong, algemeen directeur van Harvey Nash Nederland: 'De recessie heeft een positieve invloed gehad op het imago van veel cio's en de relatie die zij met de rest van de organisatie hebben', meent algemeen directeur Jan-Leen 't Jong van Harvey Nash Nederland. 'Echter, dit succes moet niet verward worden met de tevredenheid van cio's.'
Onzin ICT’ers bedenk er zijn banen genoeg.ICT is groter dan alleen Nederland en wij zijn kwalitatief goed dus waarom bang zijn. Zelf ZZP’ers. Internet maakt ons niet meer afhanklijk van een lokale economie er zijn zoveel facetten van Design tot fotografie, programmeren (ook hier is weer onderverdeling.) tot Cisco nee laatje niet voor onzin in een hoek drukken veel is nog altijd mogelijk en blijft mogelijk met die werldwijde draaiende economie
Hoi Hans,
Het gaat om de essentie uiteraard en ik val niet in de herhaling maar bedankt voor de tip bud
@Wim ICT’er: Met al die taalfouten zou een ICT’er nog niet eens aangenomen worden cq door de voorselectie komen.
Ik denk dat er in de bouw meer ontslagen geweest zijn dan in de IT veel kleine bouw bedrijven gingen failiet.
Voor de IT was het vooral een ideaal moment om te bezuinigen op personeel. snijden in het personeelsbestand dus. Aan werk veranderde er niet echt veel.
Maar er wordt wel steeds meer uitbesteed aan landen als Hongarije enzo. leuk hoor die Europese Unie, eigenlijk zouden de belastingen gelijk getrokken moeten worden.
@Math, sommigen zijn goed met ICT, anderen met woorden.
De tip van Wim snijdt hout, het doet wel een beroep op het ondernemerschap van de ICT-er (en dat hebben ze niet allemaal, een ICT-er wil zich doorgaans met ICT bezig houden en niet met bedrijfsvoering) en het vereist de nodige creativiteit en flexibiliteit om telkens weer nieuwe bronnen van werkgelegenheid te vinden.
Wat verwacht je ook, met personeel dat onder druk wordt gezet om de onmogelijke deadline (en daarmee de bonus) van de accountmanager te halen. Personeel dat wordt geacht om in eigen tijd bij te blijven en voor certificaten te studeren. Personeel dat dagelijks rustig 2 a 3 uur in de auto op weg gestuurd wordt naar een project dat niet aansluit op skills en competenties.
Ik weet wel dat het nu crisis is voor iedereen, maar je maakt me niet wijs dat bedrijven nu niet heel gemakkelijk gebruik maken van de situatie. De stok om mee te slaan is nu wel erg lang geworden door de crisis. Op dit moment pikken die mensen het bovenstaande nog, maar zodra de keuze om ergens te gaan werken weer bij de werknemer ligt zullen al die bedrijven die alleen maar voor de snelle winst zijn gegaan flink de deksel op hun neus krijgen. De bedrijven die de afgelopen jaren niets voor hun mensen hebben willen doen zullen als eerste met de klappen van het verloop te maken krijgen.
En ja, eigenlijk kan ik niet wachten om met mijn baas een gesprekje aan te gaan 🙂
“….hun werk minder interessant vinden door de bezuinigingen van de afgelopen tijd..”
Mooi extern excuus om de schuld te geven van je eigen interne ontevredenheid 🙂 Lijkt de kredietcrisis wel, die krijgt ook overal de schuld van.
@ThomasB,
Je hoeft niet voor een baas te werken, je MAG voor een baas werken.
Ik verwacht dat iedere beroepsgroep waar sprake is van een bepaalde vorm van “standaard” werk last heeft (gehad) van onzekerheid over de baan. Tenzij je een erg bedrijfsspecifieke functie hebt blijft het mogelijk dat organisaties meer generieke diensten outsourcen.
@Directie,
Je HOEFT je personeel niet op straat te zetten voor een paar rotcenten winst. Je MAG ze in dienst houden als het even wat minder gaat.
Je MOET in je handjes knijpen als je nog mensen kunt vinden die nog voor je WILLEN werken.