Ict-dienstverlener Inter Access gaat samen met Vodafone Nederland online werkplekken leveren. Binnen de samenwerking levert Vodafone de communicatiediensten waarmee mobiel werken en data-uitwisseling tussen bedrijfsvestigingen mogelijk wordt. Inter Access zorgt voor de achterliggende informatiearchitectuur en de applicaties die het nieuwe werken ondersteunen. WerkPlek 2.0, zoals de dienst heet, kan worden ingericht op de infrastructuur van de klant of wordt als webdienst geleverd.
Bij de keuze voor die eerste variant draaien de werkplekken op de infrastructuur van de klant. De dienstverlener beheert die werkplekken op afstand of op de locatie van de klant. Bij optie twee: WerkPlek 2.0 als dienst, neemt de klant de werkplek als complete dienst af. De werplekken worden dan geleverd via het datacentrum van Inter Access en zijn via internet beschikbaar. De applicaties draaien niet op de infrastructuur van de klant.
Door de samenwerking met Vodafone heeft de dienstverlener toegang tot het netwerk van een van de grootste mobiele-communicatiebedrijven van Nederland.
Nieuwe werken
Ceo Michel de Meijer van Inter Access: 'Mobiel werken is een van de pijlers van het nieuwe werken. Het is een trendbreuk in de manier van werken bij organisaties. Waar tot nu toe de processen centraal stonden staat bij het nieuw werken de mens centraal.'
De dienstverlener, die ruim zevenhonderd medewerkers telt, richt zich op ict-diensten bij middelgrote organisaties. Het gaat om bedrijven en gemeenten. Inter Access sloot in april 2010 bijvoorbeeld een overeenkomst met de gemeente Leiden. Het dienstenbedrijf levert samenwerking-portals op basis van Microsoft SharePoint. Daarmee kunnen ambtenaren informatie delen, gezamenlijk documenten creëren en de voortgang van projecten en processen volgen.