Onlangs kwam de laatste versie van Ubuntu beschikbaar. Ik ben geen fervente gebruiker van de desktopversie. Het werd echter weer tijd mijn vingers hieraan te branden, aangezien mijn laatste ervaring dateerde van twee jaar geleden. Tijdens de upgrade van een oude Ubuntu-versie werd mij gevraagd wat ik wilde doen met de “modified configuration file grub”. Heel attent werden mij enkele opties gegeven, maar geen van de opties vertelde mij wat de consequenties van de keuze waren. Ook kreeg ik nergens toelichting wat deze grub nou eigenlijk was. Een typisch geval van slechte gebruikerservaring en gebrekkig inlevingsvermogen van de ontwikkelaar.
Eind april verscheen er een onderzoek van adviesbureau IPL waarin werd geconcludeerd dat erp toegankelijker moet worden. Tegelijkertijd investeren erp-leveranciers meer in het toegankelijk maken van de functionaliteit dan in de functionaliteit zelf. Deze bewustwording van softwareleveranciers is een erg belangrijke. Het gros van de software wordt nog ontwikkeld vanuit het oogpunt van de ontwikkelaar. Het wordt dan ook tijd dat er meer naar de doelstellingen van de gebruiker wordt gekeken: welke informatie wil de gebruiker in een bepaalde rol als eerste zien en welke transacties heeft hij vaak nodig?
De trend naar gebruiksvriendelijke applicaties is al lange tijd geleden ingezet op het web. Websites en webapplicaties zijn hier al veel meer dan de traditionele desktop software bezig met User Experience. User Experience (UX) is een Engelse term die omvat hoe een gebruiker zich bij een applicatie voelt op gebied van design, interactie en functionele toepassing. Met de komst van nieuwe en verbeterde webtechnologieën als AJAX, HTML5, Silverlight, AIR en Flash wordt het ook mogelijk om applicaties steeds dichter bij de belevingswereld en verwachtingen van de gebruiker te leggen. Een term die in dit verband ook wordt genoemd is Rich Intenet Application (RIA). Het grote voordeel van deze applicaties is dat ze platformonafhankelijk zijn: ofwel het draait op Windows, OSX en Linux.
Grote slag
Langzamerhand begint het bij de wat commerciëlere opensourcesoftwareontwikkelaars te dagen dat er op het gebied van User Experience een grote slag te winnen is. Mark Shuttleworth gaf dit belang voor Canonical (het bedrijf achter Ubuntu) al aan in 2008. Ook bij Openbravo is een Nederlandse UX-expert in dienst genomen, waarmee ook op het gebied van open source erp een belangrijke slag wordt geslagen. Hopelijk volgen vele andere partijen dit voorbeeld.
Noodgedwongen maak ik op dit moment gebruik van Joomla. Veel pijnlijker dan een dergelijk pakket kan het op gebied van gebruikerservaring niet worden. Wie een site van vijf pagina's beheert zal dik tevreden zijn, maar voor de professionele gebruikers schijnt er inmiddels al licht aan de horizon met een alternatief open source CMS-pakket als Magnolia. Ik noem Joomla, maar ik kan hier menig andere applicatie als voorbeeld aanhalen.
De nabije toekomst staat in het teken van User Experience en RIA. We zullen meer volmaakt tevreden (open source) softwaregebruikers gaan meemaken.
Via http://www.stajl.biz, menukeuze Kontakt
@Jan Hendrik Mensen, je geeft aan: Tegelijk heb ik meerdere Windows Updates en Upgrades gedaan. Nooit een lastigheidje, de interface weet mij goed te sturen. Dat is mooi, maar dan heb je geluk gehad.
Heb je wel eens een Windows Seven update uitgevoerd op een multibootsysteem? De interface is dan lastiger dan bij Linux. En Microsoft kan en wil niks met Linux. Windows wil ook niet meewerken aan een installatie als er een nieuwere Windows versie aanwezig is. Je moet dus eerst met een niet-MS tool (vanaf bijvoorbeeld de Ultimate Boot CD) de betreffende schijf of Windows-partitie formatteren.
Linux daarentegen herkent Windows en vraagt bij de latere versies zelfs of je de gebruikersrechten wilt overnemen. Dat gaat niet altijd perfect, maar toch.
Bij servers is het andersom. Dan is Windows nog steeds gebruikersvriendelijker dan Linux. Alleen zitten de meeste beheerders daar niet op te wachten omdat ze sneller op de prompt werken en het performance kost.
Wat betreft de leercurve en gebruikersvriendelijkheid sluit ik me bij ICT-er aan. Nu vind ik Ubuntu niet echt een fantastische distributie, maar dat Windows en Office gebruikersvriendelijk zouden zijn, vind ik een fabeltje.
Er is gigantisch verschil tussen “gewend zijn aan” en “gebruikersvriendelijk”.
Ik begrijp je probleem wel.
Onlangs probeerde ik als volkomen MicroSoft noob (heus die bestaan) MSSQL te instaleren.
Ook dan krijg je een reeks vragen die ik echt niet weet te beantwoorden.
Is MicroSoft daarom niet gebruikersvriendelijk ? Nee toch (maar wel om genoeg andere redenen)
Het is gewoon wat je gewend bent.
OSS gebruikers moeten weten dat ze af en toe eens drie regels moeten lezen om hun probleem op te lossen.
Windows gebruikers moeten weten dat ‘opnieuw instaleren’ de oplossing is.
Ik ben blij dat er zoiets als *nix bestaat, als techneut voel je je dan een stuk prettiger, immers niet de hele wereld bestaat uit leken.
@Jan Hendrik Mensen,
Ik ben het deels met je artikel eens, maar blijf er bij dat je zeer technische en specifieke zaken niet kan integreren in het platform zelf m.b.t. geintegreerde hulpfuncties. Dan is het einde toch zoek? Ga maar na hoeveel mogelijkheden er zijn m.b.t. multiboot. En dan is grub nog maar 1 specifiek onderdeel van Ubuntu.
Wat betreft Joomla, die heeft een interne helpfunctie, veel is op alle back end en installatieschermen na te lezen als je iets niet weet. Wel grappig dat Joomla hier genoemd wordt, ben core-team member geweest en kan eerlijk zeggen dat UX nog wel verbeterd kan worden maar het is al sterk verbeterd in de jaren.
Als je het mij vraagt ontkom je niet aan een handleiding, en dien je die ook te lezen als gebruiker.
En windows updates vlekkeloos? Dan heb je inderdaad geluk gehad, kan me herinneren dat bij een SP de hele USB bijna niet meer werkte (plug en play), en om nog maar niet te beginnen over wat Microsoft zonder je medeweten installeerd (recent Bing zoekmachine plugin op Firefox). Maar dat gaat weer off-topic 🙂
Wat ik eigenlijk mis in alle reacties is een goede vergelijking met een willekeurige Windows (7) installatie of upgrade.
Daar word je niet gevraagd of je de bestaande boatloader wil aanpassen, ze gaan er knalhard vanuit, dat je Windows wilt gebruiken en de rest wil wegmikken. Bij de installatie is er weinig ruimte om voorkeuren aan te geven. Het is ‘next’, ‘next’ of ‘cancel’.
Zelfs bij Ubuntu Netbook Remix ‘kun’ je het gebruikte filesysteem aanpassen. Windows geeft je geen keuze. Windows is de keuze. De rest kan doodvallen.
En ja, ik heb ervaring met een upgrade van de verschillende populaire OS die er bestaan. En ja, ook ik ben niet onder de indruk van SnowLeopard’s installatie. En ja, Solaris is ook zo makkelijk niet te upgraden of te installeren.
Dit is typisch de standaard reactie van de IT’er.
Had je de handleiding niet gelezen?
De IT’er snapt de essentie niet. Die handleiding moet je niet hoeven lezen om er mee te kunnen werken.
Mijn stofzuiger gebruik ik ook zonder de handleiding te lezen….
Twee opmerkingen.
Ten eerste, alleen wanneer je een configuratiebestand eerder handmatig had gewijzigd zal het Debian/Ubuntu release upgradesysteem (apt/dpkg) vragen wat er mee te doen; in dat geval mag je van de gebruiker verwachten dat die de melding op waarde weet te schatten.
Ten tweede, bij “usability” is misschien wel het meest van belang dat een gebruiker niet wordt geconfronteerd met absurde vragen. Een van de mooiste voorbeelden ooit blijft de MS Windows installatieprocedure die, nadat een gebruiker eerder tijdens die procedure heeft aangegeven dat nog geen netwerk moet worden ingesteld (waarbij de gebruiker overigens ook een voor velen onbegrijpelijke grote lap tekst met instructies voorgeschoteld krijg over hoe later alsnog een netwerk te configureren), desondanks dat er dus geen verbinding is, een dialoog start om online te registreren. Hoe stupide kun je het maken!
@mrC, het is geen standaard reactie van de IT-er. Het geldt voor alle beroepen waar men met (deels) complexe apparaten werkt.
Als je auto of HR-ketel gerepareerd of onderhouden moet worden, heb je dan liever iemand die op jouw kosten via trial and error probeert te achterhalen hoe e.e.a. werkt en dan wellicht schade veroorzaakt? Vast niet. Daarom wordt iemand met jouw opvatting bij elk serieus onderhouds- en installatiebedrijf geweigerd.
Ken ook geen ICT-bedrijf die iemand zoals jou als beheerder zou willen inzetten. De kans op dataverlies en dus claims is te groot.
Ik heb overigens wel PC’s gezien die van binnen op stofzuigers leken. Die werden snel warm door de stofnesten en dus gingen er data verloren. De gebruikers hadden ook geen boodschap aan de gebruiksaanwijzingen. Die hadden ze meteen weggegooid. Mijn medewerkers moesten de gegevens maar herstellen en dan liefst gisteren klaar.
Ik heb eerst met hun bazen gebabbeld, raad eens waarover?
Ik had een reactie op ieders bijdrage ingevoerd, toen ik tegen een slechte gebruikerservaring op deze website aanliep: de pagina ververst om de x minuten. Alle input die je tot dat moment in het reactieveld hebt ingegeven is dan verdwenen. $@#@#!